تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,183 |
نگرشى به تقسیم آیات قرآنى به «محکم و متشابه» و تبیین تأویل متشابه | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 3، مهر 1395، صفحه 481-503 اصل مقاله (482.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2016.60294 | ||
نویسنده | ||
علیرضا اقبال سبحانی* | ||
سطح چهار حوزۀ علمیه و دانشجوی دکتری ادیان و مذاهب | ||
چکیده | ||
از دیرباز موضوع تقسیم آیات قرآن به محکم و متشابه و تبیین معنای تأویل، مورد توجه مفسران قرآن بوده و دربارۀ سه موضوع: محکم، متشابه و تأویل بحثهای گستردهای انجام گرفته است. بیشترین بحثها به تعیین معنای متشابه مربوط میشود که در میان انظار گوناگون دو نظر طرفدار بیشتری دارد. متشابه یعنی عوالم غیبی مانند: برزخ و صراط و امثال اینها و متشابه یعنی صفات خبری که بهظاهر حاکی از تجسیم و تشبیه خداست و نظریۀ اخیر مد نظر نویسندۀ این مقاله هم قرار دارد. واژۀ تأویل در قرآن در موارد متعددی بهکار رفته است، مانند تبیین اسرار کارهای بهظاهر نازیبا در مورد مصاحب موسی؛ بیان اسرار عمل به قانونهای الهی؛ تبیین واقعیت رویا؛ نمایان شدن همۀ حقایق قرآنی در روز قیامت و سرانجام تأویل متشابه. نظریۀ برگزیدۀ تأویل متشابه، تفسیر آیه در پرتو آیات محکم است و به یک معنا از ظهور افرادی دست برمیداریم و به ظهور جملی اهمیت میدهیم. مثلاً آنجا که میفرماید: آسمان و زمین را با دستهای خود آفریدیم، با توجه به قراین، منظور نفی شریک و همیار در آفرینش است یا در مورد آدم که میگوید: با دو دستم او را آفریدم، مقصود عنایت به آفرینش اوست. فتنهگران به ظاهر إفرادی تمسک میجویند و اذهان را مشوش و عقاید تشبیه و تجسم را ترویج میکنند ولی راسخان در علم به واقعیت آیات متشابه پی بردهاند و به هر دو ایمان راسخ دارند و از تأویل آن آگاه هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تأویل؛ متشابه؛ محکم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Review of Dividing the Quran into “Firm and Ambiguous” Verses and Explanation of the Interpretation of Ambiguous | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Eqbalsobhani | ||
Ph.D | ||
چکیده [English] | ||
The subject of dividing the Quran into “firm and ambiguous” verses and explanation of the interpretation of ambiguous has been considered traditionally by the exegetes of the Quran and three subjects of firm; ambiguous; and interpretation have been widely discussed. The identification of the meaning of ambiguous has been mostly discussed and two opinions have more advocates among others. 1) Ambiguous means the hidden worlds like: the intermediate world (period between death and resurrection) and the Path and so forth. 2) Ambiguous means predicate attributes which apparently indicate anthropomorphism of God. The later is approved in the present article. The word “interpretation” has been applied in different cases in the Quran, such as explanation of the mystery of apparently disgracious acts of Moses’ accompanier; explanation of the mysteries of applying the divine law; explanation of the reality of dream; unveiling all the realities of the Quran in the Resurrection Day; and finally the interpretation of ambiguous. The selected opinion of the interpretation of ambiguous is to interpret the verse in the light of the firm verses. In another word, we leave Ifrādī appearance and focus on Jamalī appearance. When He states, for example, that we created the heaven and the earth with our hands, it means rejecting the partner in the creation of the world according to the indications. Or He states about Adam that I had created him with both of my hands, which refers to his creation. The instigators adhere to Ifrādī appearance and disconcert the minds of the people and propagate the beliefs on anthropomorphism of God, but those who have firmly rooted in knowledge have understood the reality of ambiguous verses and have firmly believe in both of them and are aware of their interpretations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interpretation, Ambiguous, Firm | ||
مراجع | ||
قرآن الکریم. 1. ،طبرسی، فضلبن حسن (بیتا). مجمعالبیان، تحقیق سید هاشم رسولی محلاتی، تهران: مکتبه العلمیة الاسلامیه. 2. فخر رازی (بیتا). تفسیر رازی، چ دوم، تهران: دارالکتب العلمیه. 3. رشید رضا،سید محمد (1367ق). تفسیر المنار، چ سوم، مصر: دارالمنار. 4. ابنفارس، احمد (1366ق). معجم مقائیس اللغه، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، قاهره: دارالاحیاء الکتب العربیه عیسی البابی الحلبی و شرکاه. 5. ابنمنظور افریقی (بیتا). لسان العرب، بیروت: دار صادر.
سبحانی، جعفر (1392ش). الموجز فی اصول الفقه، چ 14، قم: مؤسسۀ امام صادق | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 939 |