
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,903,070 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,953,015 |
شناسایی روش ها و منابع یادگیری کارشناسان و مدیران منابع انسانی در صنعت خودرو: نگاهی روایتی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 4، دی 1395، صفحه 937-959 اصل مقاله (540.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2016.60486 | ||
نویسندگان | ||
قنبر محمدی الیاسی1؛ سیدرضا سید جوادین2؛ مجتبی عربی* 3 | ||
1استادیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد،مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کارشناسان و مدیران منابع انسانی بهعنوان متولیان منابع انسانی نقش بااهمیتی در عملکرد کسبوکار دارند. یادگیری از یکسو راهی برای توسعة شایستگیهای آنها است و از سوی دیگر، ابزار تطبیق و سازگاری با تغییرات سریع در محیط کسبوکار محسوب میشود. با توجه به اهمیت یادگیری در بهبود عملکرد واحد منابع انسانی و ارتقای شایستگیهای متولیان آن، پرسش مهم این است که کارشناسان و مدیران منابع انسانی چه منابع و روشهایی برای یادگیری و توسعة شایستگیهای خود بهکار میگیرند؟ در این پژوهش که به روش روایتی و با مصاحبههای واقعهمحور انجام گرفته است، تجربهها و روایتهای 7 کارشناس و 9 مدیر منابع انسانی در صنعت خودرو بهمنظور شناسایی روشها و منابع یادگیری آنها در جریان انجامدادن فعالیتهای مدیریت منابع انسانی بهطور دقیق شناسایی و مستند شد. سپس، فرایند کدگذاری کیفی انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد کارشناسان و مدیران منابع انسانی از چهار منبع «یادگیری از انجامدادن وظایف کاری»، «یادگیری از آموزش- انتشارات»، «یادگیری از تعاملات انسانی- اجتماعی» و «یادگیری از سیاستها-چالشهای سازمان» بهره میبرند. دو روش شامل یادگیری از «انجامدادن کارهای تخصصی» و یادگیری از «دریافت بازخوردهای تخصصی» بیشترین فراوانی در متن روایتهای بیانشدة مدیران و کارشناسان حوزة منابع انسانی صنعت خودرو بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد روایتی؛ یادگیری غیررسمی؛ یادگیری مدیران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of learning resources and methods of HR experts and managers: a narrative approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghanbar Mohmmadi Elyasi1؛ Seyed Reza Seydjavadin2؛ Mojtaba Arabi3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Entrepreneur, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3MSc. Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
HR experts and managers as performers and planners have an important role in business processes. Learning is tool in order to develop HR experts and managers competencies and on the other hand is a facilitator for adapting with rapid changes in business environment. Concerning to importance of learning for improving HR department's performance and rising HR professional competencies is one question: which sources and methods are used by HR experts and HR managers for learning? In this research that is based on narrative approach, we document experiences and stories of 7 HR experts and 9 HR managers in Iranian automobile industry. Then we coded their narrations to identify their learning resources and methods. Findings show that they use four resources for learning: "learning via doing job duties resource", "learning via education and publication resource", "learning via social and human interactions resource" and "learning via organizational polices and challenges resource". Identifying learning methods, we find that "learning through doing job" and "learning through special feedback" were predominant in HR experts and HR manager's narrations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Informal Learning, Manager Learning, Narrative Approach | ||
مراجع | ||
10. Coetzer, A. (2007). Employee perceptions of their workplaces as learning. Journal of Workplace Learning, 19(7), 417-434. 11. Cooper, N.J. (2010). Facilitating learning from formative feedback in level 3 assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(3), 279-291. 12. Crinona, J. & Marin, B. (2010). The role of Peer Feedback in learning to write explanatory texts: why the tutors learn the most. Language Awareness, 19(2), 111-128. 13. Cseh, M. (2002). Management learning and development in central and eastern Europe: the case of Romanian Small Business Owner-Managers. Journal of Transnational Management Development, 7(4), 55-71. 14. Down, S. (1998). Owner-manager learning in small firms. Journal of Business and Enterprise Development, 6(3), 267-280. 15. Eraut, M. (2004). Informal Learning in the workplace. Studies in Continuing Education, 26(2), 247-273. 16. Hon, A. (2012). When competency-based pay relate stocreative performance: the moderating role of employee psychological need. International Journal of Hospitality Management, 31(1), 130-138. 17. Ilesanmi; Olatundun, Oluwatoyin. (2010). Workplace mentoring: learning and developmental approaches. In Mentoring: A Key Issue in Human Resource Management (pp.169-179). Sabinet Online. 18. Jang, S., Ko, E.J., Woo, W. (2005). Unified context representing user-centric: Who, where, when, what, how and why. UbiPCMM. 2005. 26-34 19. Kessler, R. (2012). Competency-based interview: How to Master the Tough interview style used by the fortune 500s. Career Pr Inc. 20. Mintzberg, H. (2004).Third-Generation management development. TD, March 2004, 28-37. 21. Pannoni, R. & Ricketts, G. (2010). A new taxonomy for learning. Chief Learning Officer. August 2010, 32-35. 22. Tarbell, L. & Graham, M. (2006). The importance of the employee perspective in the competency development of human resource professionals. Human Resource Management, 45(3). 337-355. 23. Tynjälä, P., Pirhonen, M., Vartiainen, T. & Helle, L. (2009). Educating IT project managers through project-based learning: a working-life perspective. Communications of the association for information systems, 24(16), 270-288. 24. Ulrich, D., Allen, J., Brockbank, W., Younger, J. & Nyman, M. (2009). HR Transformation Building Human Resource from the Outside In, United states, MC Graw Hill. 25. Wang, Y., Lo, H.P. & Yang, Y. (2004). The constituents of core competencies and firm performance: evidence from high-technology firms in china. Journal of Engineering and Technology Management, 21(4), 249-280.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,817 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,043 |