1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2کارشناسارشد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3استادیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
سازمان حج و زیارت تنها منبع تأمین نیروی انسانی کاروانهای حج، نیازمند آموزش کارگزاران کاروانهای زیارتی است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی نیازهای آموزشی مدیران و معاونان کاروانهای حج تمتع است. جامعة آماری، همة مدیران و معاونان کاروانهای حج تمتع در سال 1392 است که نمونهای به حجم 222 به روش طبقهای با انتساب متناسب از بین آنها انتخاب شد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. برای اجرای فن دلفی نمونهای 25 نفری از خبرگان آموزش حج به روش قضاوتی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه و مطالعة اسناد و مدارک است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد، کلاسهای برگزارشده در عمل، برای مدیران و معاونان مفید و مؤثر بوده است. همچنین، مکالمة عربی در رتبة اول اهمیت قرار دارد. در اجرای فن دلفی، مکالمة عربی 1و 2، اپراتوری کامپیوتر، سفر حج و مقدمات آن و جغرافیا و نقشهخوانی و مقررات عربستان برای دورة مقدماتی؛ مکالمة عربی 4، احکام و مناسک حج، انتقال تجارب موفق، قوانین و مقررات عربستان، امنیت در سفر، مهارتهای ارتباطی، آشنایی با مذاهب اسلامی، آموزش زبان انگلیسی، و شرح وظایف اجرایی برای دورة بازآموزی مدیران و معاونان پیشنهاد شد.
Training Needs Assessment of Managers/ Administrators of Hajj Caravans
نویسندگان [English]
Zeinab Molavi1؛ Seyed Ebrahim Asadollahi2؛ Ali Moghadamzadeh3
1Ph.D. Student in Public Administration, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
2M.Sc., Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
چکیده [English]
Hajj and Pilgrimage is the most important source of providing human resource for pilgrimage caravans. Without a doubt, the heads of this organization need to be trained. Based on this need, this study seeks to identify and rank the training needs of Hajj caravan actors. The population of this study includes all the managers/administrators of Hajj caravans in 2013.A sample of 222 managers/administrators was selected based on the two-stage sampling method and 25 training experts in Hajj and pilgrimage organization were selected as the sample through judgmental method. The research instrument was questionnaires and documents. The results demonstrate that the training classes have been useful and effective in action for the trainees. Result show that Arabic conversation is the first priority in all courses. Beside, Delphi results suggest that first; the following are the required courses of elementary level: Arabic conversation1and2, computer operator, hajj travel preparation, geography, map reading, and Saudi Arabia regulation system. Second; regarding re-training, Arabic conversation4, commandments and rituals of Hajj, exchange of successful experiences, regulation system of Saudi Arabia, safety during travel, communication skills, English learning, job description, executive instructions, health, safety, first aid, and introduction to Islamic fields were believed to be essential. Other suggested classes were removed out of the headlines.
کلیدواژهها [English]
Haj executives, Haj managers/administrators, Training, Training need assessment
مراجع
ابطحی، حسین (1383). آموزش و بهسازی سرمایههای انسانی. چاپ اول، تهران: پویند.
احمدی، عبدالصمد و احمدی، علی (1389). تأثیر آموزش ضمن خدمت بر عملکرد مدیران و کارکنان. اطلاعات علمی، شمارة 1، صفحات 25-22.
احمدی، غلامرضا و هاشمی فشارکی، دیبا (1379). بررسی نیازهای آموزشی مدیران شهرداری اصفهان. دانش و پژوهش، شمارة 6، صفحات 42-21.
بهرامی، سوسن (1381). بررسی الگوی نیازسنجی موجود و کاربرد آن در سیستم بهداشت و درمان استان اصفهان در سال 1381. پایاننامة کارشناسی ارشد، علوم تربیتی (گرایش برنامهریزی آموزشی)، دانشگاه اصفهان.
جوادی آملی، عبدالله (1377). صهبای حج. قم: مرکز نشر اسراء.
دستورالعمل، ضوابط و شرایط انتخاب عوامل اجرایی کاروانهای حج تمتع (1392). معاونت حج، عمره و عتبات، ادارة کل فنی و امور کارگزاران.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1386). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
سعادت، اسفندیار (1385). مدیریت منابع انسانی. تهران: سمت، چاپ دهم.
شریفزاده، فتاح و عبدی، فاطمه (1387). تبیین نیازهای آموزشی و آثار آموزش ضمن خدمت بر یادگیری کارکنان مخابرات رستة اداری مالی ادارة کل منطقة دو تهران. پژوهشهای مدیریت، سال 1، شمارة 1، صفحات 70-41.
عباسزادگان، سید محمد و ترکزاده، جعفر (1379؛ 1381). نیازسنجی آموزشی در سازمانها. تهران: شرکت سهامی انتشار.
عباسی اسفجیر، علیاصغر ورضایی قلعه، هما (1390). نیازسنجی توسعة آموزشهای فنی و مهارتی مجازی در آموزش و پرورش استان مازندران. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 1، شمارة 3، صفحات 143-113.
عباسیان، عبدالحسین، سلیمی، قاسم و آذین، رضا (1387). ارزیابی کیفیت آموزشهای مهندسی؛ مطالعة موردی بررسی اثربخشی دورة آموزشی جوش مقاومتی براساس مدل کرک پاتریک. فصلنامة آموزش مهندسی ایران، دورة 10، شمارة 39، صفحات 62- 37.
فتحی واجارگاه، کوروش (1375). نیازسنجی آموزشی در برنامهریزی آموزشی و درسی (روشها و فنون). تهران: ادارة کل تربیت معلم و آموزش نیروی انسانی.
فتحی واجارگاه، کوروش (1386). برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات سمت.
فضلاللهی، سیفاله و ملکی توانا، منصوره (1390). رویکردی جامع به روشها و فنون مهم نیازسنجی آموزشی. روششناسی علوم انسانی، دورة 17، شمارة 68، صفحات 83-75.
کاظمی، بابک (1380). مدیریت امور کارکنان. تهران: مرکز آموزش مدیریت.
کاظمی، مهدی و همراهی، مهرداد (1388). آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت براساس مدل سیپ.پژوهشهای مدیریت، شمارة 4، صفحات 130-113.
محمدی زنجیرانی، داریوش، اشتیاقیان، ندا و رازنهان، فیروز (1391). رویکرد چندمعیاره و تلفیقی نیازسنجی آموزشی بر مبنای تحلیل شایستگیهای کارکنان. رویکردهای نوین آموزشی، سال 7، دورة 15، شمارة1، صفحات 136-107.
مردانی کتکی، لیلا (1388). بررسی رابطة بین آموزشهای ضمن خدمت و اثربخشی کارکنان. پایاننامة کارشناسی ارشد، پردیس قم، دانشگاه تهران.
مؤمنی، منصور (1389).تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران: کتاب نو.
مهرمحمدی، محمود (1381). برنامهریزی درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد: بهنشر.
میرکمالی، سیدمحمد (1377). آموزش ضمن خدمت اساسیترین عامل بهسازی سازمان. مدیریت در آموزش و پرورش، شمارة 17، صفحات 11-5.
نیکوکار، غلامحسین، علیدادی، یاسر و رایج، حمزه (1388). تدوین مؤلفههای اصلی آسیبشناسی سازمانی مرکز ملی فرش ایران با بررسی نقش آن در صادرات. نشریة مدیریت بازرگانی، دورة 1، شمارة 3، صفحات 184- 165.
Altun, A. & Gok, B. (2010). Determining in service training programs characteristics given to teachers by conjoint analysis. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1710-1714.
Chen, G. & Klimoski, R. J. (2007). Training and development of human resources at work: Is the state of our science strong?. Human Resource Management Review, 17, 180-190
Cline, E. & Seibert, P. (1993). Help for first time needs assessors. Training & Development, 47(5). p.99.
Hughes, G., O’Connell, P. & Williams, J. (2004). Company training and low-skill consumer-service jobs in Ireland. International Journal of Manpower, 25 (1), 17-35.
Brown, J. (2002). Training need assessment: a must for developing an effective training program. Public Personnel Management, 31(4), 569-578.
Ludwig, L. (2005). Library as place: results of a Delphi study. Journal of the Medical Library Association, 93(3), 315-326.
Michigan State University (2005). Program manager/ supervisor training needs assessment. MFCF Supervisor Training Assessment, Findings from Survey of Federation Member Agencies (September 2003)..
Sahinidis, A.G. & Bouris, J. (2008). Employee perceived training effectiveness relationship to employee attitudes. Journal of European Industrial Training, 32(1), 63-76.
Sezer, C. (2009). Analysis on relations between implementation of training activities and HRM organization in service businesses. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2385-2389.
Soltani, E. & Liao, Y. (2010). Training interventions: Fulfilling managerial ends or proliferating invaluable means for employees?, Training Interventions. Europaen Business Review, 2, 128-152.
Tok, T.N. & Tok, S. (2009). Opinions of teachers on effectiveness of IST programs, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 124-128.