جمی, مجتبی, اعتباریان, اکبر. (1395). مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمانهای ایرانی بر اساس شاخصهای فرهنگی هافستد(مورد مطالعه: ادارات مرکزی مخابرات استانهای اصلی ایران). , 14(4), 1091-1110. doi: 10.22059/jomc.2016.60492
مجتبی جمی; اکبر اعتباریان. "مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمانهای ایرانی بر اساس شاخصهای فرهنگی هافستد(مورد مطالعه: ادارات مرکزی مخابرات استانهای اصلی ایران)". , 14, 4, 1395, 1091-1110. doi: 10.22059/jomc.2016.60492
جمی, مجتبی, اعتباریان, اکبر. (1395). 'مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمانهای ایرانی بر اساس شاخصهای فرهنگی هافستد(مورد مطالعه: ادارات مرکزی مخابرات استانهای اصلی ایران)', , 14(4), pp. 1091-1110. doi: 10.22059/jomc.2016.60492
جمی, مجتبی, اعتباریان, اکبر. مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمانهای ایرانی بر اساس شاخصهای فرهنگی هافستد(مورد مطالعه: ادارات مرکزی مخابرات استانهای اصلی ایران). , 1395; 14(4): 1091-1110. doi: 10.22059/jomc.2016.60492
مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمانهای ایرانی بر اساس شاخصهای فرهنگی هافستد(مورد مطالعه: ادارات مرکزی مخابرات استانهای اصلی ایران)
1دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2استادیار، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی مدیریت به اقتضای فرهنگ در سازمانهای ایرانی براساس شاخصهای فرهنگی هافستد در شرکت مخابرات استانهای کلان ایران انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - همبستگی است. جامعة آماری پژوهش همة کارکنان ادارات مرکزی مخابرات استانهای اصلی کشور است که در سال 1392 تعداد آنها 4000 نفر گزارش شد. حجم نمونه براساس جدول مورگان، 351 نفر بهدست آمد که به روش. پرسشنامة تحقیق تلفیقی از پرسشنامۀ مقیمی و محققساخته با اقتباس از نظریة هافستد است. همچنین، روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأیید شد و 6 عامل بهدستآمده 945/51 درصد واریانس کل را تبیین کردند. ضریب پایایی محاسبهشده برای پرسشنامة فرهنگ بهوسیلة آزمون ضریب کرونباخ، 795/0 بهدست آمد که پایایی قابل قبول را نشان میدهد. نتایج این پژوهش نشان داد خردهفرهنگهای متفاوتی براساس مناطق جغرافیایی وجود دارد. همچنین، براساس نتایج تفاوتهای فرهنگی معناداری در سازمانهای استانهای کشور وجود دارد. در نهایت، پیشنهادهای کاربردی برای مدیران و سرپرستان با توجه به تفاوتهای فرهنگی موجود بیان شد.
Management according to culture to the Iranian organization based on Hofstede's cultural index (Case Study: the Main Headquarters of Telecommunication in the Main Provinces of Iran)
نویسندگان [English]
Mojtaba Jami1؛ Akbar Etebarian2
1MSc. Student, Faculty of Management, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
2Assistant Professor, Faculty of Management, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to evaluate management according to culture to the Iranian organization based on Hofstede's cultural indices into the telecommunications company of main provinces of Iran. The purpose of this research perspective and from the perspective of applied nature of the cross – correlation. The research Statistical Society of research personnel`s Telecommunication Center of main provinces of Iran in 1392, the number of 4000 patients were reported. According to Table of Morgan, Sample size obtained 351 people. Inventory Questionnaire consolidated Questionnaire`s Moghimi(1388) and developed by the researchers based on Hofstede's theory (2011). The validity was confirmed by factor analysis and the factor of 6 is about 51/945 % of the total variance explained. The reliability calculated by Cronbach's for the questionnaire culture obtained 0.795 that showed acceptable reliability of the questionnaire culture. The results of this study showed that there are subcultures based on geographic and cultural differences between the organizations of provinces country and finally, practical suggestions for managers and supervisors were expressed with regard to cultural differences.
کلیدواژهها [English]
management, Culture, Cultural differences, Hofstede
مراجع
آشوری داریوش (1380). تعریفها و مفهوم فرهنگ. چاپ اول(ویراست سوم)، تهران: انتشارات آگاه.
ابزری، مهدی، عباسی، عباس، رنجبر، مریم و رزمجویی، قدرتاله (1390). مدیریت رفتار سازمانی بینالملل. چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
اشنایدر، سوزان سی و بارسو، ژان لوئی (1379). مدیریت در پهنة فرهنگها. ترجمة محمد اعرابی و داود ایزدی، چاپ اول، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
اعتباریان، اکبر و ترکی نجفآبادی، امیر (1389). فرهنگ کار. ماهنامة موج عصر، سال 2، شمارههای 11و12، صفحات 65-59.
الوانی، سید مهدی (1389). مدیریت عمومی. چاپ سی و هشتم. تهران: نشر نی.
حیدرآبادی، یعقوب (1389). بررسی رابطة بین فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی در شرکتهای خدمات انرژی در استان کردستان. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
دهکردی، شهرزاد (1391). مطالعة تطبیقی فرهنگ کار در سازمانهای دولتی مراکز استان اصفهان و خوزستان براساس مدل ابعاد فرهنگی هافستد. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
رابینز، استیفن پی (1386). مبانی رفتار سازمانی. ترجمة علی پارسائیان و محمد اعرابی. چاپ پانزدهم. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رضائیان، علی (1391). تیمسازی در قرن بیست و یکم (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). چاپ چهارم، تهران: سمت.
زمینی، سهیلا، حسینینسب، داوود، زمینی، سمیرا و زارعی، پروین (1390). بررسی رابطة فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز. فصلنامة سلامت کار ایران، دورة 8، شمارة 1، صفحات40-30.
سرلک، محمدعلی، منتظر، راحله و حبیبی، فاطمه (1387). ارزیابی تأثیر تفاوتهای فرهنگی بر استفاده از فناوری اطلاعات در محیط چندفرهنگی رسانة ملی. نشریة مدیریت فردا، سال 6، شمارة 20، صفحات 56-46.
کاووسی، اسماعیل (1389). فرهنگ و حهانیشدن (1). چاپ اول، تهران: انتشارات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک.
مجتهدزاده، هدا (1388). ارتباط سبکهای رهبری با کجروی اداری. نشریة تدبیر، شمارة 212، صفحات 44-41.
مقیمی، سید محمد، سلیمی، سعیدباقر و نوری، روحاله (1385). مدیریت تطبیقی، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه دانش.
مقیمی، سید محمد (1388). سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی. چاپ دوم، تهران: انتشارات ترمه.
Gallagher, T.J. (2001). Understanding other cultures: The value orientations method. Presented at the Association of Leadership Educators Conference, Minneapolis, Minnesota, July 19-21, 1-12.
Friedman, H., Glover, J., Sims, E., Culhane, E., Guest, M. & VanDriel, M. (2013). Cross-cultural competence: Performance-Based assessment and training. Organization Development Journal, 31(2), 18-30.
Hills, M.D. (2002). Kluckhohn and Strodtbeck's values orientation theory. Online Readings in Psychology and Culture, 4(4). Available from: http://www.dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1040, [Accessed 1 August 2002].
Hofstede, G. (1980). Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values. Beverly Hills, CA: SAGE.
Hofstede, G. (1984). Cultural dimensions in management and planning. Asia Pacific Journal of Management, 1(2), 81-99.
Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in Context. Online Readings in Psychology and Culture. Available from: http://www.dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1014, [Accessed 1 December 2011].
Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Rafferty, J. (2013). Fons Trompenaars: Seven dimensions of culture. Management Practice Continuous Assessment. X00074410, 1-9.
Trompenaars, F. Hampden-Turner, C. (1998). Seven dimensions of culture. Available from: http://www.provenmodels.com/580/seven-dimensions-of-culture/charles-hampden-turner--fons-trompenaars [Accessed 2012].
Uthap, T. (2008). The elements of cultural forces in world politics: redux. Institute of Global Cultural Studies, 7(1), 9-10.
Warner, G. (2013). Beyond a literature review of Hall’s context dimension: Scale development, validation and empirical findings within a Norwegian study. International Journal of Business and Management, 8(10), 27-40.