تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,752 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,492 |
تحلیل و بررسی مولفه های روانشناسی مثبت در داستان های مثنوی معنوی و کاربرد آن در تربیت دوره نوجوانی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 3، دوره 49، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 21-46 اصل مقاله (421.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2016.60537 | ||
نویسندگان | ||
اعظم آصف نیا* 1؛ افضل السادات حسینی2؛ مجتبی زروانی3 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران. | ||
3دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
روانشناسی مثبتنگر نه تنها برای بهبود و ایجاد توانمندیهای افراد، بلکه بهمنظور پرورش تابآوری، بهبود کیفیت زندگی و ایجاد سپری در برابر عود نشانهها، ایجاد گردید. افزایش توانمندیها و صفات مثبت بایست مؤلفههای اصلی هر روند درمانی باشد؛ چرا که این مداخلات نشانههای بیماری را کاهش داده، از عود آنها جلوگیری میکنند و باعث اصلاح کیفیت زندگی میشوند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی مؤلفههای روانشناسی مثبت در داستانهای مثنوی معنوی و کاربرد آن در تربیت دورة نوجوانی صورت گرفتهاست. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مؤلفههای روانشناسی مثبت، از جمله امید، خوشبینی، شادی، رضایت، فضایل اخلاقی، بخشش، انعطافپذیری، شکرگزاری و تشکر، مراقبه و معناجویی در داستانهای مثنوی معنوی سبب شکوفایی و توسعۀ توانمندیهای درونی و کسب فضیلتهای اخلاقی میشود. این مؤلفهها نوجوانان را قادر میسازد تا با ناملایمات، بحرانها و سایر رویدادهای نامطلوب زندگی کنار بیایند، به سلامت جسمی و روانی دست یابند و به بهبود روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی نایل گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان؛ دورۀ نوجوانی؛ روانشناسی مثبت؛ مثنوی معنوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The components of positive psychology in the stories of Mathnawi and their usage in adolescence period training | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Asefnia1؛ Afzal-ul-sadat Husseini2؛ Mojtaba Zorvani3 | ||
چکیده [English] | ||
Positive psychology has been established not only to expand and improve the abilities of individuals, but to promote endurance, to improve life quality, and to create a shield against psychiatric symptoms. An enhancement in abilities and positive attributes should be the permanent factors in all treatments, because these Interventions decrease disease symptoms, prevent their reversion, and improve skills of individual and social life. This study aims to analyze and evaluate the factors of positive psychology in Mawlana's stories, and its use in the training of adolescents. The results of the study indicate that the components of positive psychology (such as: hope, optimism, happiness, satisfaction, moral virtues, forgiveness, appreciation, meditation, and seeking meaning) in the stories of Mathnawi cause prosperity, development of internal and mental capabilities, and obtaining moral virtues. The mentioned factors would help teenagers to resolve difficulties, crises and other undesirable events. They cause the physical and mental health and improve the individual, familial, and social relations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Positive psychology, Mathnawi, adolescence period, adolescent training | ||
مراجع | ||
1] پورمختار و همکاران، محسن (1393). «کاربرد تعلیمی داستانهای مثنوی در اجرای نمایشهای کاربردی برای کودکان و نوجوانان»، پژوهش نامۀ ادبیات تعلیمی(پژوهشنامۀ زبان و ادبیات فارسی )، دورۀ ششم، شمارۀ 21. [2] حکیمی و کاموس، محمود (1389). سخنی دربارة ادبیات کودکان و نوجوانان، تهران، 1384ش. [3] صدرزاده، ماندانا، «نقش قصههای تمثیلی در تعلیم و تربیت»، فصلنامۀ پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دورۀ 1، شمارۀ 1. [4] علوی، محمد (بهمن و اسفند 1367). «تمثیل در شعر ملای رومی»، کیهان اندیشه. [5] غفاری و همکاران، سعید (1384). گامی در ادبیات کودکان و نوجوانان(همراه با کتابشناسی کتابهای مناسب)، تهران: انتشارات دبیرش. [6] قاسمی و قریشیان، نظامالدین (1388). «روانشناسی مثبت، رویکرد نوین روانشناسی به طبیعت انسان»، مجلۀ تازه های رواندرمانی، شمارۀ 51-52. [7] کرنی، ریچارد (1384). در باب داستان، مترجم: سهیل سمی،. تهران، ققنوس. [8] گراوند، علی (1388). «بوطیقای قصه در غزلیات شمس»، کاوشنامۀ زبان و ادبیات فارسی، سال دهم، شمارۀ 18. [9] مقدم، مریم (1392). «تحلیل محتوایی بیست سال بازنویسی مثنوی برای کودکان و نوجوانان (1369-1389)»، فصلنامۀ علمیپژوهشی پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 28. [10] نجفی بهزادی و همکاران، سجاد (1394). «بررسی سهم نوجوانان از مفاهیم تعلیمی تربیتی مثنوی)بر اساس داستانهای بازنویسیشدۀ جعفر ابراهیمی شاهد و احمد نفیسی از مثنوی)»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی و بلاغی، دورۀ سوم، شمارۀ 2. [11] نیری و مرتضایی، محمد (1392). «شخصیتسازی و شخصیتپردازی در آثار اقتباسی از مثنوی مولوی برای کودکان و نوجوانان»، مجلۀ علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، سال 4، شمارۀ 1. [12] Brouwer, D., Meijer, R. R., Weekers, A. M., & Beneke, J. J. (2008).»On the Dimensionality of the Dispositional Hope Scale«, Psychological Assessment, 20(3). [13] Creamer, M., O'Donnell, M. L., Carboon, I., Lewis, V., Densley, K., McFarlane, A., & Bryant, R. A. (2009).»Evaluation of the Dispositional Hope Scale in Injury Survivors«, Journal of Research in Personality, 43(4). [14] Dufault, K., & Martocchio, B. C. (1985).»Hope: Its Spheres and Dimensions«, Nursing clinics of North America. [15] Emmons, R. A., & Crumpler, C. A. (2000). »Gratitude as a Human Strength: Appraising the Evidence«, Journal of Social and Clinical Psychology, 19(1). [16] Magaletta, P. R., & Oliver, J. M.(1999).»The Hope Construct, Will and Ways: Their Relations with Self-Efficacy, Optimism, and Well-Being«, Journal of Clinical Psychology, 55(5). [17] Miller, J. G. & Powers, M. J,(1988).»Development of an Instrument to Measure Hope«, Nursing Research, 37(1), 6-10. [18] Seligman, M. E. P., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005).»Positive Psychology Progress: Empirical Validation of Interventions«, American Psychologist, 60(5). [19] Seligman, M. E. P., Csikszentmihalyi, M. (2000).»Positive Psychology: An Introduction«, American Psychologist, 55 ( 1). [20] Snyder C. R., Lopez S. J. (2002). Handbook of Positive Psychology,New York: Oxford University Press. [21] Snyder, C. R., Tsukasa, K. (2005).»The Relationship between Hope and Subjective Well-being: Reliability and Validity of the Dispositional Hope Scale, Japanese Version«, Japanese Journal of Psychology, 76(3). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,798 |