تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,197 |
تبیین عرفانی شنیدن الهیِ انسان از دیدگاه عبدالرزاق کاشانی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 7، دوره 49، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 107-122 اصل مقاله (227.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2016.60556 | ||
نویسنده | ||
عبداله صلواتی* | ||
استادیار گروه الهیات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
چکیده | ||
شنیدن فراحسی از دیدگاه عبدالرزاق کاشانی اقسامی دارد که عبارتند از: شنیدن پذیرفتنی و انقیادی؛ شنیدن تفهمی؛ شنیدن اهتدایی؛ شنیدن الهی. مراد از شنیدن الهی انسان، شنیدنی است که در آن، خدا در هر شنیدهای شهود میشود. این جستار نیز درصدد واکاوی این مسئله است که چگونه میتوان در اندیشة عرفانی کاشانی شنیدن الهی را تبیین کرد؟ یافتههای این جستار نیز به قرار زیر است: کاشانی سخنی در باب ارتباط مظهریت احدیت جمع و شنیدن دارد که نگارنده بر پایة امکانات درونی آن، شنیدن الهی را بر پایة حد وسط مظهریت احدیت جمع و در قالب دو تقریر، قابل تبیین میداند، همچنین، بر پایة حد وسط یادشده، مغایرت میان قوای نفس و آلات آن برچیده میشود و هر یک از قوا و آلات و هر ذرة انسان، کار دیگر قوا و آلات را انجام میدهد، یعنی با همة آنها میتوان شنید. | ||
کلیدواژهها | ||
شنیدن؛ شنیدن الهی؛ عبدالرزاق کاشانی؛ مظهریت احدیت جمع | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mystical Explanation of Divine Hearing from the Perspective of Abdul Razzaq Kashani | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdollah Salavati | ||
چکیده [English] | ||
From the Perspective of Abdul Razzaq Kashani, hearing of extra-sensory has different types that include: acceptable and binding hearing, hearing of interpretative, hearing of Guidance and hearing of Divine. The purpose of Divine hearing is that in which God is heard in each of His revelation. this research’s question is: How can Divine hearing in Kashani’s mystical thought is to be explained? The results of this study are as follow: According to Kashani there is relationship between the manifestation of Allah (and Divine hearing. It has two versions. In that stage, the contrast between the forces of the soul and its instruments is removed and any of the powers and instruments, and every particle of human being do the rest. One can hear by all of them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Heaing, Divine heaing, Manifestation of Allah, Abdul Razzaq Kashani | ||
مراجع | ||
[1] قرآن کریم. [2] إبن ترکه، صائنالدین على (1360). تمهیدالقواعد، تصحیح سیدجلالالدین آشتیانی، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی. [3] --------------------- (1384). شرح نظمالدرر(شرح قصیدة تائیة ابن فارض)، تصحیح اکرم جودی نعمتی، تهران، میراث مکتوب. [4] إبن عربى، محیىالدین (1423ق). دیوان ابن عربى، چ 2، بیروت، دارالکتب العلمیه. [5] ------------------ (بیتا)، الفتوحاتالمکیه(اربع مجلدات)، بیروت، دارالصادر. [6] التلمسانى، عفیفالدین سلیمان بن على (1371). شرح منازلالسائرین(التلمسانى)، قم، انتشارات بیدار. [7] جامى، عبدالرحمن (1370). نقدالنصوص فى شرح نقشالفصوص، چ2، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى. [8] الجندى، مؤیدالدین (1423ق). شرح فصوصالحکم(الجندى)، چ2، قم، بوستان کتاب. [9] حسنزاده آملى، حسن (1383). انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه، تهران، الف لام میم. [10] السراج الطوسى، ابونصر (1914 م). اللمع فىالتصوف، تصحیح: رینولد آلین نیکلسون، لیدن، مطبعه بریل. [11] السلمى، ابوعبدالرحمن محمد بن الحسین (1369)، مجموعه آثارالسلمى، تهران، مرکز نشر دانشگاهى. [12] سهروردى، شهابالدین ابوحفص (1427ق)، عوارفالمعارف، تصحیح: احمد عبدالرحیمالسایح/ توفیق على وهبه، قاهره، مکتبه الثقافهالدینیه. [13] فرغانى، سعیدالدین (1428ق). منتهىالمدارک فى شرح تائیة ابن فارض، بیروت، دارالکتبالعلمیه. [14] فروزانفر، بدیعالزمان (1367). شرح مثنوى شریف(فروزانفر)، تهران، زوار. [15] فنارى، شمسالدین محمد حمزه (2010م). مصباحالأنس بین المعقول و المشهود، بیروت، دارالکتبالعلمیه. [16]القشیرى، ابوالقاسم عبدالکریم (1374ق)، الرسالهالقشیریه، تصحیح: عبدالحلیم محمود/ محمود بن شریف، قم، انتشارات بیدار. [17] قیصرى، داود (1375). شرح فصوصالحکم، تهران، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى. [18] کاشانى، عبدالرزاق (1380الف). پاسخ به پرسشى دربارة یکى از بزرگان در: مجموعة رسائل و مصنفات کاشانى، چ2، تهران، میراث مکتوب. [19]------------- (1380ب). رسالة تشریقات در: مجموعة رسائل و مصنفات کاشانى، چ2، تهران، میراث مکتوب. [20] ------------- (1380ج). رسالة مبدأ و معاد در: مجموعة رسائل و مصنفات کاشانى، چ2، تهران، میراث مکتوب. [21] -------------- (1380د). السّوانح الغیبیّة و المواهب العینیّة در: مجموعه رسائل و مصنفات کاشانى، چ2، تهران، میراث مکتوب. [22]------------- (1380 و). نامة شیخ عبدالرزاق کاشانى به علاءالدولة سمنانى(تحریر دوم) در: مجموعة رسائل و مصنفات کاشانى، چ2، تهران، میراث مکتوب. [23]--------------- (1380ه). فی تفسیر قولالنبی- صلى الله علیه و آله-: ثلاث مهلکات و ثلاث منجیات در: مجموعة رسائل و مصنفات کاشانى، چ2، تهران، میراث مکتوب. [24] --------------- (1370). شرح فصوصالحکم، چ4، قم، انتشارات بیدار. [25] --------------- (1385). شرح منازلالسائرین، چ3، قم، انتشارات بیدار. [26] ------------- (1426ق). لطائفالأعلام فى إشارات أهلالإلهام، قاهره، مکتبه الثقافهالدینیه. [27] مستملى بخارى، اسماعیل (1363). شرحالتعرف لمذهبالتصوف، تهران، اساطیر. [28] مولانا جلالالدین محمد بلخى(مولوى) (بیتا). مثنوى معنوى، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى. [29] نراقى، ملامحمدمهدى (1381). اللمعاتالعرشیه، کرج، عهد. [30] هجویرى، ابوالحسن على (1375)، کشفالمحجوب، تصحیح ژوکوفسکى/ والنتین آلکسى یریچ، تهران، طهوری. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,606 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,052 |