![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,802 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,521 |
زنانگی و تأنیث در هستی شناسی ابن عربی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 8، دوره 49، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 123-143 اصل مقاله (386.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2016.60557 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه وفائی* 1؛ حسن ابراهیمی2 | ||
1کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه تهران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اندیشمندان و محققان بسیاری دربارة جایگاه و اهمیت زن در نظام عرفانی ابن عربی به تحقیق و تفحص پرداختهاند؛ چنانکه گویی وی زنانگی را همچون تعینی ثابت و پایدار از جنسیت مینگرد. اما تحقیق و تفحص در آثار ابن عربی، بهویژه «فتوحاتالمکیه» و «فصوصالحکم»، نشان میدهد که وی، زنانگی را تنها بهعنوان صورت و تعینی از جنسیت در تمیز از مردانگی نمینگرد، بلکه آن را در گسترهای وسیع در تبیین خداشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی عرفانی خویش به کار میبرد، تا جایی که وی ذات الهی و برخی از صفات او مانند قدرت و اراده را مؤنث دانسته و گاه آن را در مقامی برتر و بالاتر از مردانگی نشاندهاست. تحقیق حاضر نشان می دهد که تأنیث به معانی منفعل بودن، اثرپذیری و مادری، در هستیشناسی عرفانی ابن عربی به کار رفته و در هر کاربرد وجهی از وجوه گوناگون هستی را به نمایش گذاشتهاست. تأنیث چنان در تار و پود هستیشناسی عرفانی ابن عربی تنیده شدهاست که بدون آن نمیتوان نظام اندیشگی او را واجد انسجام لازم دانست. همچنین میتوان اینگونه برداشت کرد که ابن عربی جنسیت را امری نسبی تلقی کرده و موجودات را دارای دو بعد زنانگی و مردانگی میدانستهاست که در موقعیتهای مختلف یکی از جنسیتها را از خود نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن عربی؛ جنسیت؛ ذات و صفات الهی و زنانگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The femininity in Ibn Arabi's cosmology | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh vafaei1؛ Hasan Ibrahimi2 | ||
چکیده [English] | ||
Many scholars and researchers have studied about the importance and status of woman in the mystical system of Ibn Arabi so far. Many of them claim that ibn Arabi considers the femininity as the fixed and permanent determination of gender. But studying Ibn Arabi's works, notably al-Futuhat al-Makkiyya and Fusus al-hikam, shows that Ibn Arabi doesn’t look at femininity only as a form and determination of femininity in contrast to masculinity, but employs it widely to explain his mystical understanding of God, universe, and human to the extent that he considers the Divine essence and some of His attributes, like power and will, to be feminine, and sometimes give it superior position in comparison to masculinity. This study shows that femininity is used in Ibn Arabi's mystical ontology in the meanings of passivity, receptivity, and motherhood. Each usage manifests an aspect of various aspects of the being. Femininity is so woven in the warp and woof of the mystical ontology of Ibn Arabi that without it, his system of thought seems to lack the necessary coherence. This understanding is also possible that Ibn Arabi deems the gender to be a relative affair and maintains that the beings have both aspects of femininity and masculinity which in different situations they display one of these aspects of gernder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender, Femininity, masculinity, Ibn Arabi, Cosmology | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1] آشتیانی، جلالالدین (1379). شرح مقدمۀ قیصری بر فصوصالحکم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه. [2] ابن عربی، محمد بن علی (2010م) الفتوحاتالمکیه، ج 9-1، قاهره، المکتبهالعربی. [3] ------------------ (1381). رسالة معرفت عالم اکبر و اصغر، مترجم: نجیب مایل هروی، تهران، مولی. [4] ------------------ (1421ق). مجموعة رسائل ابن عربی، ج1: شجرهالکون، بیروت، دارالمحجهالبیضاء. [5] ------------------- (1378). ترجمان الاشواق، شرح: رینولد نیکلسون، مترجم: گلبابا سعیدی، تهران، روزنه. [6] ------------------- (بیتا). فصوصالحکم، تعلیقات ابوالعلاء عفیفی، بیروت، دارالکتابالعربی. [7] ابوزید، نصرحامد (1391). چنین گفت ابن عربی، مترجم: محمد راستگو، تهران، نی. [8] القونوی، صدرالدین (1371). الفکوک، مترجم: محمد خواجوی، تهران، مولی. [9] الیاده، میرچا (1385). رساله در تاریخ ادیان، مترجم: جلال ستاری، تهران، سروش. [10] شیمل، آنماری (1381). زن در عرفان و تصوف اسلامی، مترجم: فریده مهدوی دامغانی، تهران، تیر. [11] عفیفی، ابوالعلاء (بیتا). تعلیقات علی فصوصالحکم، بیروت، دارالکتابالعربی. [15] قیصری، داود بن محمود (1416ق). مطلعالخصوصالحکم فی معانی فصوصالحکم، ج1و 2، بی جا، انوارالهدی. [13] ----------------- (1357). رسائل: کتابالتوحید و النبوه و الولایه. تصحیح و تحقیق: سیدجلالالدین آشتیانی، مشهد، دانشگاه مشهد. [14] کاشانی. عبدالرزاق (1426ق). اصطلاحاتالصوفیه. تحقیق و تصحیح: عاصم ابراهیم الکیالی الحسینی الشاذلی الدرقاوی، بیروت، دارالکتبالعلمیه. [15] کربن، هانری (1384). تخیل خلاق در عرفان ابن عربی، مترجم: انشاءالله رحمتی، تهران، جامی. [16] Murata, Sachiko (1992) Tao of Islam: A sourcebook On Gender Relationships in Islamic Thought.Albany, State university of New York. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,851 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,426 |