تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,362 |
تأثیر سرمایه اجتماعی بر توسعة فرآیند کارآفرینی سازمانی کارکنان ادارات پست استان مازندران | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 3، مهر 1395، صفحه 391-413 اصل مقاله (537.98 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2016.60665 | ||
نویسندگان | ||
حسین صمدی میارکلائی* 1؛ حمزه صمدی میارکلائی2؛ مسعود بسطامی3؛ رمضان غلامی4 | ||
1کارشناسارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران | ||
2دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوموتحقیقات، تهران، ایران | ||
3مربی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران | ||
4استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کارآفرینی سازمانی روشی برای رویارویی با تغییرهای محیطی و داخلی سازمان است، که در صورت محققنشدن کارآفرینی، حیات و بقای سازمان در بلندمدت با مشکل مواجه خواهد شد. سرمایة اجتماعی بهعنوان توانایی افراد برای کارکردن با دیگران، بهمنظور دستیابی به اهداف مشترک در گروهها و سازمانها، تأثیر زیادی در توسعۀ کارآفرینی سازمانی دارد. در واقع، هدف از پژوهش حاضر تبیین و بررسی آثار سرمایة اجتماعی و مؤلفههای آن بر توسعة کارآفرینی سازمانی است. روش تحقیق از لحاظ نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعة آماری این تحقیق، 346 نفر از کارکنان ادارات پست استان مازندران (بخش مرکزی) میباشند، که با توجه به محدودیتهای خاص جمعآوری دادهها 150 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است، و تجزیهوتحلیل دادهها نیز بهوسیلة نرمافزارهای SPSS و Lisrel انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد ارتباط معنادار میان سرمایة اجتماعی (95/0=b) و مؤلفههای آن (سرمایة ساختاری: 49/0=b، سرمایة رابطهای: 32/0=b و سرمایة شناختی: 52/0=b) با کارآفرینی سازمانی وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادارات پست؛ سرمایة اجتماعی؛ کارآفرینی سازمانی؛ نوآوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Social Capital Impact on the Employees' Organizational Entrepreneurship Development Process in the Post Offices of the Mazandaran Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Samadi Miarkolaei1؛ Hamzeh Samadi Miarkolaei2؛ Masoud Bastami3؛ Ramzan Gholami Avati4 | ||
1MSc. in Public Administration, Young Researchers and Elite Club, Islamic Azad University, Qaemshahr, Iran | ||
2Ph.D,. Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Instructor, Department of Business Management, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran | ||
4Assistant Professor, Department of Management and Economic, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Organization entrepreneurship is method to deal with environmental changes within the organization, which in the case of entrepreneurship non-fulfillment, organizational viability and survival will be exposed to the problem in long-term. Social capital also as the ability of employees to work with others so as to achieve the common goals in groups and organizations has a significant impact on the development of organizational entrepreneurship. In fact, the purpose of the present study was to examine and explain the impacts of social capital and its component on the organizational entrepreneurship. The method used in this study in terms of data collection is descriptive- survey method and in terms of research purposes, it is an applied research. Statistical population in this research includes 346 persons of Post office in Mazandaran province (central department) that by considering the particular limitations of data collection, 150 persons were selected as a sample. For data collection, questionnaire is used, and data analysis also was done by SPSS and LISREL software. The results of structural equation modeling showed that there were significant relationships between social capital (β=0.95) and its components (structural capital (β=0.49), communicative capital (β=0.32), and cognitive capital (β=0.52)) with organizational entrepreneurship. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social capital, Organizational entrepreneurship, Innovation, Post Offices, Structural Equation Modeling (SEM) | ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ
10. صمدی میارکلائی، حسین، آقاجانی، حسنعلی و صمدی میارکلائی، حمزه (1394). بررسی و تبیین ظرفیت کارآفرینانة دانشگاههای منتخب استان مازندران. نشریة مدیریت دولتی، دورة 7، شمارة 1، صفحات 132-111. 11. صمدی میارکلائی، حسین، صمدی میارکلائی، حمزه و مشازمینی، موسی (1394). توسعة کارآفرینی گامی در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی شیلات: تبیین و رتبهبندی عوامل محیطی (زمینهای) مؤثر با استفاده از رویکرد دلفی فازی و AHP فازی. نشریة علمی شیلات ایران، دورة 24، شمارة 3، صفحات 138-125. 12. صمدی میارکلائی، حسین و صمدی میارکلائی، حمزه (1394). تبیین عوامل رفتاری مؤثر بر نوآوری و کارآفرینی در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی شیلات (مطالعهای در شیلات استان مازندران). فصلنامة بهرهبرداری و پرورش آبزیان. دورة 4، شمارة 3، صفحات 105-91. 13. قلیپور، رحمتا...، مدهوشی، مهرداد و جعفریان، وحید (1387). تحلیل رابطه و تأثیر سرمایة اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی (مطالعة موردی در گروه صنعتی سدید). فرهنگ مدیریت، دورة 6، شمارة 17، صفحات 129-111. 14. کردنائیج، اسدا...، احمدی، پرویز، قربانی، زهرا و نیاکان، نازیلا (1391). بررسی ویژگیهای دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تربیت مدرس. نشریة توسعة کارآفرینی، دورة 3، شمارة 5، صفحات 64-47. 15. کوراتکو، دانلد اف و هاجتس، ریچارد ام (1383). نگرشی معاصر بر کارآفرینی، ترجمة ابراهیم عامل محرابی، و محسن تبرائی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. 16. Antončič B. Hisrich, R D. (2001). Entrepreneurship: Construct Refinement and Cross-Cultural Validation. Journal of Business Venturing, 16. 495–527.
17. Antončič B, Zorn, O. (2004). The Mediating Role of Corporate Entrepreneurship in the Organizational Support–Performance Relationship: An Empirical Examination. Managing Global Transitions, 2 (1). 5–14.
18. Audretsch D B. (2002). Entrepreneurship: A Survey of the Literature, European Commission.
19. Alpkan L, Bulut C, Gunday G, Ulusoy G, Kilic K. (2010). Organizational support for intrepreneurship and its interaction with human capital to enhance innovative performance. Management Decision, 48(5). 732-755.
20. Bolino M, Turnley W, Bloodgood J. (2002). Citizenship behaviour and the creation of social capital in organizations. Academy of management review, 27(4), 505- 522.
21. Batjargal B.(2003). Social capital and entrepreneurial performance in Russia: Alongitudinal study. Organization Studies, 24, 535-556.
22. Benson H. (1998). What determines success? Examining the human, financial, and social capital of Jamaican microentrepreneurs. Journal of Business Venturing, 13, 371-394.
23. Bhardwaj BR, Sushil, Momaya K. (2005). Corporate Entrepreneurship: Application of Moderator Method. Singapore Management Review, 29. 47-58.
24. Chen C-N. (2007). The Relationship among Social Capital, Entrepreneurial Orientation, Organizational Resources and Entrepreneurial Performance for New Ventures. Contemporary Management Research, 3(3), 213-232.
25. Cullen M, Whiteford H. (2001). The interrelations of social capital with health and mental health. World Bank, Discussion paper. Common wealth of Australia publication.
26. Conca F J, Llopis J, Tarí J J. (2004). Development of a measure to assess quality management in certified firms. journal of operational research. 683-697.
27. Hough J, Scheepers R. (2008). Creating corporate entrepreneurship through strategic leadership. Journal of Global Strategic Management, 3(1), 17- 25.
28. Jawaher D, Nigama K. (2011). The Influence of Social Capital on Entrepreneurial Opportunity Recognition Behaviour. Journal of Economics and Management, 5(1). 351-368.
29. Jöreskog K. G, Sörbom, D. (1993). LISREL 8: User’s guide. Chicago: Scientific Software.
30. Lea na C. R, Van-Buren H. J. (1999). Organizational social capital and employment practices. The Academy of Management Review, 24(3), 538-555.
31. Lin S, & Yin-Mei H. (2005). The role of social capital in the relationship between human capital and career mobility. Journal of IntellectualCapital, 6(2), 191- 205.
32. Lumpkin G.T, Dess G.G.(1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. The Academy of Management Review, 21, 135-172.
33. Miller D. (1983). The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms, Management science, 29(7). 770-791.
34. Nunnally J. C. (1978). Psychometric theory, Second ed. McGraw-Hill, New York.
35. Nahapiet J, Ghoshal S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of management Review, 23(2), 242- 260. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,782 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,079 |