
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,183,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,013,593 |
بررسی امکان تحقق نفس جزئی قبل از حیات دنیوی با استمداد از نظریۀ وحدت شخصی وجود نزد ملاصدرا | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 49، شماره 2، اسفند 1395، صفحه 175-190 اصل مقاله (215.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2017.60786 | ||
نویسندگان | ||
فروغ السادات رحیم پور* 1؛ ابراهیم راستیان2 | ||
1دانشیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکترای حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان. | ||
چکیده | ||
بحث قدم نفس جزئی از پیچیدهترین مسائل فلسفی است. صدرالمتألهین در برخی آثار خود قائل به قدم نفس جزئی شده و در عین حال همواره به حدوث جسمانی نفس تصریح نموده است. این دو اعتقاد ظاهراً ناسازگارند. این مقاله میکوشد نشان دهد که مطابق مبانی عرفانی صدرا در نظریۀ وحدت شخصی وجود، اولاً اعتقاد به قدم نفس جزئی امری موجه است و ثانیاً چنین قِدمی با حدوث جسمانی نفس منافات ندارد. بر اساس این نظریه، همان طور که وجود حقیقتی واحد است، ظهور آن نیز واحد است و این ظهور در عین وحدت، واجد سه مرتبۀ مجرد، نیمهمجرد، و مادی است و بر اساس تشکیک در مظاهر، حقیقت انسانی در مرتبۀ عقلی و در مراتب مادون حاضر است. حقیقت عقلی انسان در عالم برزخ محدود به لوازم ماده میشود و در عالم جسمانی علاوه بر آنها، محدود به ماده و استعداد نیز میگردد. نفوس جزئی انسانها قبل از تحقق در عالم ماده، در برزخ نزولی، به نحو مقداری و ذو ابعاد ظاهر بودهاند و سپس، در عالم ماده به صورت جسمانی حادث شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
قدم جزئی نفس؛ ملاصدرا؛ نظریۀ وحدت شخصی وجود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Consideration of the Possibility of al-Nafs al- Juziyah (Finite Self) Realization before the Worldly Life Based on the Theory of Mulla Sadra’s Individual Unity of Existence | ||
نویسندگان [English] | ||
Forough Rahimpour1؛ Ebrahim Rastian2 | ||
چکیده [English] | ||
The eternity of Al-Nafs al-Juziyah (finite self) is one of the most complicated philosophical issues. In some of his works, Mulla Sadra firmly pointed out the eternity of finite self; he similarly has specified the created-ness of the bodily soul; however, the former and the latter are apparently contradictory. The main objective of the present study is to indicate that according to the mystical foundations of Mulla Sadra in the theory of “the individual unity of existence”, firstly, the theory of the eternity of finite self is a reasonable matter, and secondly, there is no contradiction between such an eternity and created-ness of the bodily soul. According to this theory, as the existence is a united truth, its manifestation is a united truth too; besides, this manifestation possesses three levels: abstract, semi-abstract, and material. According to the gradation of manifestations, the human truth is present in both intellectual and in infra intellectual levels. The intellectual reality of man in purgatory (intermediate) world is accompanied with material requisites, while in the physical world, in addition to the material requisites, it is also accompanied with matter, itself, and dispositions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Al-Nafs al-Juziyah, Mulla sadra, The Individual Unity of Existence, self, Self-Realization | ||
مراجع | ||
[1]. ابنسینا (1385). النفس من کتاب الشفاء. قم، انتشارات بوستان کتاب. [2]. جوادی آملی، عبدالله (1390). تحریر تمهید القواعد. قم، انتشارات اسراء. [3]. رازی، فخرالدین(1411ق). المباحث المشرقیة فی علم الالهیات و الطبیعیات. قم، انتشارات بیدار. [4]. صائن الدین، علی بنترکه (1360). تمهید القواعد. تهران، انتشارات انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران. [5]. صدرالمتألهین(1981م). الحکمة المتعالیة فیالأسفار العقلیة الاربعة. بیروت، داراحیاءالتراث. [6]. ـــــــــــــ (1383). شرح أصول الکافی. تهران، انتشارات مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. [7]. ـــــــــــــ (1375). مجموعه رسائل فلسفى صدرالمتالهین. تهران، انتشارات حکمت. [8]. ـــــــــــــ (1366). تفسیر القرآن الکریم. قم، انتشارات بیدار. [9]. ـــــــــــــ (1363). مفاتیح الغیب. تهران، موسسه تحقیقات فرهنگی. [10]. ــــــــــــــ (1360). اسرار الآیات. مقدمه و تصحیح: محمد خواجوی، تهران، انجمن حکمت و فلسفه. [11]. ــــــــــــــ (1422ق). شرح الهدایة الاثیریة. بیروت، موسسة التاریخ العربی. [12]. ــــــــــــــ (1302ق). مجموعة الرسائل التسعة. قم، مکتبۀ المصطفی. [13]. ــــــــــــــ (؟). تعلیقه بر حکمه الاشراق. چاپ سنگی. [14]. قونوی، صدر الدین (1362). رسالة النصوص. تصحیح: سیدجلالالدین آشتیانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی. [15]. قیصری، داوودبنمحمد (1375). شرح فصوص الحکم. تصحیح: سیدجلالالدین آشتیانی، تهران، انتشارات علمی فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 886 |