تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,576 |
تأثیر آموزش رسمی بر دموکراسی در کشورهای منتخب اُپک و سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 4، 1395، صفحه 127-145 اصل مقاله (252.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2017.60839 | ||
نویسندگان | ||
وحید مهربانی* 1؛ اسفندیار جهانگرد2؛ الهه میثاقی فر3؛ مهدی نوری4 | ||
1استادیار اقتصاد دانشگاه تهران | ||
2استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
4دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ادبیات اقتصاد آموزش حکایت از این دارد که ارتقای سطح تحصیلات مردم یک جامعه به گسترش و نهادینه شدن دموکراسی در آن کمک میکند. هدف این مطالعه عبارت است از تمرکز بر ارزیابی صحت این ادعا و ارائه شواهد تفکیک شده بر اساس وضعیت توسعه اقتصادی کشورها در قالب دو گروه کشورهای " اُپک" به عنوان گروه در حال توسعه و "سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی" به منزله گروه توسعه یافته. این مطالعه با بکارگیری دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیم یافته طی دوره زمانی 2010-1970 انجام شده است. یافتههای تحقیق قویاً مؤید اثر مثبت آموزش بر دموکراسی در کشورهای توسعه یافته است اما چنین چیزی به طور ضعیف در کشورهای اُپک مشاهده میشود. این تفاوت در نتایج بیانگر تمایز دو گروه کشورها از لحاظ ساختار سیاسی و نهادی است که به بروز آثار متفاوت آموزش بر وضعیت دموکراسی جوامع میشود. همچنین شواهدی دالّ بر اثر مثبت تولید سرانه و شهرنشینی بر دموکراسی در جوامع توسعه یافته به دست آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ دموکراسی؛ داده های تابلویی؛ اُپک؛ سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Formal Education on Democracy in Selected Countries of OPEC and OECD | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Mehrbani1؛ Esfandiar Jahangard2؛ Elahe Misaghifar3؛ mahdi noori4 | ||
1Associate Professor of Economics, University of Tehran | ||
2Associate Professor of Economics, Allameh Tabataba'i University | ||
3M.S. graguated of educational planning, Allameh Tabataba'i University | ||
4PHD student of Economics, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Literature of education economics contends that more schooling of a society helps to the strengthening and institutionalization of democracy. Accordingly, the purpose of this study is to study the effect of education on democracy in OPEC (as developing) and OECD (as developed) countries. This study uses panel data model and generalized method of moments (GMM) during the period 1970-2010. Alongside of education as the main variable, we used other variables such as urbanization, life expectancy and GDP per capita as control variables. The results suggest a positive impact of education on democracy in OECD countries but not in OPEC members. GDP per capita has positive and significant impact on democracy of OECD countries, while this effect for the countries of OPEC is negative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Democracy, panel data, OPEC, OECD | ||
مراجع | ||
الف) فارسی 1- پاکنیا، محبوبه (1383). متغیرهای مؤثر بر رشد دموکراسی، پژوهش حقوق و سیاست، 10: 75-47. 2- سید امامی، کاووس و عبدالله، عبدالمطلب (1388). عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس؛ مطالعه موردی شهر تهران. پژوهشنامه علوم سیاسی، 4 (4)، 146-109. 3- طیبی، سیدکمیل؛ عمادزاده، مصطفی و شیخ بهایی، آزیتا (1387). تأثیر صادرات صنعتی و سرمایه انسانی بر بهرهوری عوامل تولید و رشد اقتصادی در کشورهای عضو OIC. فصلنامه اقتصاد مقداری، 5 (2)، 106-85. 4- عجم اوغلو، دارون و رابینسن، جیمز (1390). ریشههای اقتصادی دیکتاتوری و دموکراسی، ترجمه: جعفر خیرخواهان و علی سرزعیم، تهران: انتشارات کویر. 5- عسکری، محسن (1389). تأثیر درآمدهای نفتی بر ایجاد دولت رانتیر و دموکراسی، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، 13، 197-181. 6- گلابی، فاطمه و حاجیلو، فتانه (1391). بررسی جامعه شناختی برخی عوامل مؤثر بر میزان مشارکت سیاسی زنان (مطالعه موردی استان آذربایجان شرقی)، مطالعات و تحقیقات اجتماعی، 1(1)، 200-173. 7- مهربانی، وحید (1394الف)، تحلیل اقتصادی آموزش، تهران: انتشارات سمت. 8- مهربانی، وحید (1394ب)، گسترش حق رأی، دموکراسی و نابرابری درآمدها: یک الگوی نظری و برخی شواهد از ایران، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، 15(3): 173-151. ب) انگلیسی 9- Acemoglu, D., Johnson, S., Robinson, J. A., and Yared, P. (2005). From Education to Democracy? The American Economic Review, 95(2): 44-49. 10- Barro, R. J. (1999), Determinants of Democracy, Journal of Political Economy, 107(S6), S158-S183. 11- Barro, R. J. and Lee, J. W. (2001), International Data on Educational Attainment: Updates and Implications, Oxford Economic Papers, 3: 541-563. 12- Castello-Climent, A. (2008), On the Distribution of Education and Democracy, Journal of Development Economics, 87: 179-190. 13- Chong, A. and Gradstein, M. (2009), Education and Democratic Preferences, Inter-American Development Bank, Research Department Working Papers; 684. 14- Cuaresma, J. C. and Oberdabernig, D. A. (2014). Education and the Transition to Sustained Democracy, University of Economics and Business, Department of Economics, Working Paper No. 170. 15- Dewey, J. (1916), Democracy and Education, New York: The Macmillan Company. 16- Glaeser, E. L., Ponzetto, G. A. M., and Shleifer, A. (2007). Why Does Democracy Need Education?, Journal of Economic Growth, 12: 77-99. 17- Heston, A., Summers, R., and Aten, B. (2012). Penn World Table, version 7.1, CIC. University of Pennsylvania. Retrieved from https://pwt.sas.upenn.edu/php_site/pwt71/pwt71 18- Lipset, S. M. (1959), Some Social Requisite of Democracy: Economic Development and Political Legitimacy, The American Political Science Review, 53(1): 69-105. 19- McMahon, W. W. (2002), Education and Development: Measuring the Social Benefits, New York: Oxford University Press. 20- Marshall, M. G.; Gurr, T. R., and Jaggers, K. (2011). Polity IV Project: Political Regime Characteristics and Transitions, 1800-2011, version 2011. Center for Systemic Peace. 21- Marshall, M. G. and Jaggers, K. (2007). Polity IV Project: Political Regime Characteristics and Transitions, 1800-2006, Dataset Users’ Manual, Center for Systemic Peace. 22- Shafiq, M. N. (2010). Do Education and Income Affect Support for Democracy in Muslim Countries? Evidence from the Pew Global Attitudes Project, Economics of Education Review, 29: 461–469. 23- Spilimbergo, A. (2009). Democracy and Foreign Education, American Economic Review, 99(1): 528–543. 24- United Nations (2012). http://www.hdr.undp.org/en/ statistics/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 752 |