
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,221,472 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,050,500 |
مطالعه و شناخت حجاری ستونهای سنگی مساجد قاجاری* (مطالعة موردی: مسجد حاج شهبازخان و دولتشاه در کرمانشاه) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 22، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 95-105 اصل مقاله (791.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.61013 | ||
نویسندگان | ||
سید هاشم حسینی1؛ فرید احمدزاده* 2؛ نادر شایگان فر3 | ||
1استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2کارشناسیارشد باستانشناسی گرایش دورة اسلامی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
مساجد همواره طی دوران اسلامی بهگونهای خاص تجلیگاه ذوق و مهارت خالصانة هنرمندان بوده و همچون بومی بزرگ مجموعهای از هنرهای رایج هر عصر را بهنمایش میگذاشته است. با آغاز سلسلة قاجاریه، آرایهکاران این دوره به پیروی از سفارشدهندگان و بانیان اصلی آثار معماری، گرایش آشکاری به بهرهگیری از تزیینات سنگی در معماری بناهای این دوره داشتهاند. حجاری ستونهای سنگی نمونههای پرشماری است که در مساجد قاجاری حاجشهبازخان و دولتشاه در کرمانشاه مشاهده میشود. بررسی، مطالعه و مقایسة هر یک با نمونههای شاخص در شهر شیراز، سنندج و اصفهان در دورة قاجار و زندیه بازشناسی هویت فرهنگی را در پی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با توجه به خلأ نسبی موجود در این زمینه، بر مبنای بررسیهای میدانی و مطالعات کتابخانهای، سپس با بهرهگیری از روشهای توصیفی- تحلیلی و مطالعات تطبیقی به چگونگی ارتباط بین تزیینات حجاری ستونهای مساجد در دورة قاجار میپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد، حجاری ستونهای مساجد مورد نظر با نمونههای همدوره در شیراز و اصفهان از نظر سبک و محتوا ارتباط نزدیکی دارد. ریشة اصلی اینگونه تزیین در هنر ایران باستان بهخصوص ستونسازی دورة هخامنشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تزیینات حجاری؛ ستونهای سنگی مساجد؛ دورة قاجاریه؛ شهر کرمانشاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study and recognition of carved stone columns Qajar mosque (Case study of Haj Shahbaz Khan and Dolatshah mosques in Kermanshah) | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Hashem Hoseini1؛ Farid Ahmadzadeh2؛ Nader Shaygan far3 | ||
چکیده [English] | ||
Mosques always during the Islamic period have been as a particular species Manifestation of taste and skill of real artists, and like a large canvas have displayed the Set of popular arts in any period. In the meantime, stone , despite the difficulty in extracting and cutting, not abandoned ,and at beginning of the Qajar dynasty, trimmer of this period following the order and recommend of main sponsors of architecture, in dependent decoration to architectural of this period , have had a clear tendency to use of the topics and decorative elements (carved pillars). Numerous examples of carved stone pillars are seen in the Qajar mosques; Haji Shahbaz Khan and DolatShah in Kermanshah. Study and compare of each of them with indicator examples in Shiraz, Isfahan and Sanandaj in Qajar and Zand eras can be led to recognition of cultural identity. In studying and recogintion of the columns stonemasonry of Kermanshah Qajarid mosque and other samples, we achieve to these results: in making and decoration of mosques stone column have been used that they have ancient Iran origin and special Achaemenid period. These drcorations have many similarities with samples of the ancient Iran art and also have been formed affected from special decorative methods of the Qajar period and we can find art spirit of the Qajar period. In fact, stonemason almost has operated in using of structural and decorative designs of the Qajarid moseques columns according to current decorative traditions of Zandiye. And at the same time has been seen to the decorative formats of ancient era like of pleasnet patterns of columns stonemasonry orderers that time. Whatever columns stonemasonry of the Qajarid mosques of Kermanshah and other Qajarid samples distinguish further cases associated to architecture from nature and performance style point of view,is impressment of designers and builder of these remnant from patterns of ancient era. In comparsion between stonemasonry of the Qajarid, Zandiye and Achaemenid columns, become distinct, artistic similarity in the Qajarid columns and in regard to decorative structure have the most resemblance with the Zandiye period, and there were in regard to thematic and symbolic basic differences with the Achaemenid columns. These contents in the Qajar period composed with art of Islamic – Persian and have been generated motifs of fine and bonny in the stonemasonry of mosques columns. It is important to mention that until now any study or report is not published about carings on qajar mosques pillars in kermanshah city. Accordingly, this study due to the partial vacuum in the field, based on field surveys and library studies and then using descriptive methods - analytical and comparative studies deals with on the relationship between columns carved decoration of mosques in Qajar era. The findings of this research show that carved pillars of the Intended mosques have a close relationship with samples of Shiraz and Isfahan in terms of style and content. And the main root of these decorative species are in ancient art especially in carvings columns of Achaemenid period. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
carved decorating, stone columns mosque, Qajar Period, Kermanshah City | ||
مراجع | ||
منابع اسکارچیا، جیان روبرتو (1376)، هنر صفوی، زند و قاجار، ترجمة یعقوب آژند، انتشارات مولی، تهران. بختیاری، پردیس و افهمی، رضا (1390)، هنر ایران عصر قاجار، کتاب ماه هنر، شمارة 162، ص 50-57. پرویزی، اکبر (1384)، نگارههای تکیة معاونالملک کرمانشاه، فصلنامة نگره، شمارة 15، ص 71-85. حاجیقاسمی، کامبیز (1383)، گنجنامه، فرهنگ آثار معماری اسلامی ایران، دفتر دوم، مساجد اصفهان، جلد دوم. تهران. زابلینژاد، هدی (1387)، بررسی نقوش اصیل قاجاری، مجلة فرهنگ و هنر، شمارة 78، ص 140-169. فسایی، میرزا حسن (1378)، فارسنامة ناصری، به تصحیح منصور رستگار فسایی، چاپ سوم، تهران، انتشارات امیرکبیر. مبینی، مهتاب و دادور، ابوالقاسم (1390)، ستون، نماد قدرت در معماری هخامنشی، نشریة نگره، شمارة 19، ص 81-93. محمدپناه، بهمن (1386)، کهندیار، نشر سبزان، تهران. موسویحاجی، سید رسول و مازیار نیکبر (1390)، هنرهای کاربردی دورة اسلامی، سمت، تهران. میرداودی، پیرزاد (1374)، سیر تحول ستونهای تاریخی و تأثیر آن بر ستونهای صدر اسلام، پایاننامة کارشناسیارشد گروه باستانشناسی دانشگاه تهران.
Baussani, A. (1992), The Qajar Period: An Eposh of Decadence, ln Qajar lran: Political, Social and Caltural Change 1800 – 1925, E. Bosworth and C. Hillenbrand (eds), Costa Mesa: Mazda. Diba, L.S. (1999), Royal Persion Painthings, Qajar Epoch tauris publishers, New York & London. Lerner, J. (1992), A rock relief of Fath Ali Shah in Shiraz, Ars Orientalis, 21, pp. 31-34. Luft, J.P. (2001), The Qajar Rock Reliefs | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,976 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,738 |