تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,513 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,129,621 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,433 |
بازنمایی مراسم «اهل هوا» در فیلم مستند «باد جن» | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 1، دوره 23، شماره 2 - شماره پیاپی 23، اسفند 1395، صفحه 305-321 اصل مقاله (540.29 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2017.61043 | ||
نویسندگان | ||
حمید عبداللهیان* 1؛ عاطفه اقایی2؛ معصومه شفعتی3 | ||
1استاد گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکترای ارتباطات، گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکترای جامعه شناسی، گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
فیلم مستند «باد جن» ساخته ناصر تقوایی، به بازنمایی مراسم «زار» در جنوب ایران میپردازد. در این مقاله نویسندگان تلاش کردهاند تا با تحلیل ارتباطی متن این فیلم، به این پرسشها پاسخ دهند که: کدامیک از ابعاد این مراسم در این فیلم بازنمایی شدهاند؟ آیا فیلم باد جن توانسته کارکردهای اجتماعی این مراسم را مستند کند؟ و مهمتر اینکه آیا این مراسم معنایی ملموس به زندگی افراد میبخشد؟ برای این منظور از سنتز نظری دو وجهی «نظریه تقابلهای دوتایی» لوی اشتراوس و «نقش آیینها در رفع تناقضات بشری» مری داگلاس، کمک گرفته شد.به لحاظ روششناسی،روش تحلیل محتوای کیفی و شیوه تکوین استقرایی مقولهها به کار برده شده است.تحلیل یافتهها به کمک نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیو دی اِی10 انجام شد و برای افزایش پایایی (قابلیت اتکا) از ابزار «توافق بین کدگذاران» در نرمافزار کمک گرفته شد. از تحلیل محتوای فیلم، 5 تقابل دوتایی به دست آمد که عبارتند از: تقابل بیماری-سلامتی؛ فرد-جمع؛ خیر-شر؛ خودی-غیرخودی؛ و طبیعت-ماوراء طبیعت. مهمترین دستاوردهای تحقیق این است که اولا تناقضهایی که اشتراوس در ماهیت بشر و رفتارهایش میبیند درست به نظر میآیند و دوم اینکه این تناقضها همانطور که داگلاس میگوید در قالب مناسک بادجن و شیوههای برخورد آن از طریق مناسک حل میشوند و بشر قادر میشود آیینی زندگی کند تا از شر تناقضهایش رهایی یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مستند باد جن؛ مراسم زار؛ اهل هوا؛ تقابلهای دوتایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Representation of the “Ahl-e Hava Ritual” in the Documentary of “Baad-e Jen | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Abdolahian1؛ Atefeh Aghaei2؛ masoumeh shafati3 | ||
1university of tehran | ||
2university of tehran | ||
3university of tehran | ||
چکیده [English] | ||
The documentary movie, “Baad-e Jen ” made by Naser Taghvai represents the “Zaar” ritual at the south of Iran. The paper tries to answer the following questions: what aspects of this rite are represented in this movie? Were the movie “Baad-e Jen” able to document the social functions of this ceremony? And more importantly, does this ritual give a tangible meaning to people’s lives? Thus, the two dimensional theoretical synthesis of the “Dual conflicts theory” of Lévi Strauss and “the role of rituals in solving the human conflicts” of Mary Douglas were used. The methodologies used in this study were the qualitative content analysis and the topic inductive conception. Findings analysis were conducted using the maxqda10 qualitative data analysis software were used and in order to increase the reliability, the intercoder agreement tool of the software were used. 5 dual conflicts were resulted from the context analysis of the movie. conflicts include: the conflict of Heath and Disease, the conflict of crowd-individual, the conflict of relatives and outsiders, the conflict of Good and Bad, and the conflict of nature and supernatural. the most important result of this study is that firstly, the conflicts observed by Strauss in human nature and his behaviors seem correct and secondly, as Douglas has mentioned, these conflicts are solved in the form of Baad-e Jen ritual and the ways it is treated also are solved by these rituals, thus human can live a life of traditions and be released from its conflicts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Baad-e Jen documentary, Zaar ritual, Ahl-e Hava, dual conflicts, Representation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,019 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,059 |