تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,570 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,173 |
سنجش دانش و نگرش محیط زیستی دانشآموزان روستایی (نمونه مطالعهشده: منطقه طرقبه و شاندیز) | ||
پژوهش های روستائی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 4، اسفند 1395، صفحه 672-687 اصل مقاله (6.91 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمهسادات علویپور1؛ سعید کریمی* 2؛ حسین یزدانداد3؛ عاطفه وحیدیان4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه برنامهریزی مدیریت و آموزش محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه برنامهریزی مدیریت و آموزش محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3مربی، گروه ؟؟؟، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
4کارشناس، گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
سه رکن اصلی سنجش اثرگذاری آموزش محیط زیست، دانش و نگرش و رفتار است. دانش و نگرش محیط زیستی به عنوان عوامل مؤثر بر اقدام و رفتارهای محیط زیستی شناخته میشوند. بنابراین، سنجش دانش و نگرش محیط زیستی ازجمله ابزارهایی است که در تحلیل رفتار سازگار با طبیعت راهگشاست. امروزه در کتابهای درسی مقطع ابتدایی سعی شده است مفاهیم محیط زیست به صورت ضمنی در حافظه دانشآموز قرار گیرد. ضرورت سنجش کارایی این موضوع سبب شکلگیری این پژوهش شد. این پژوهش به بررسی میزان دانش و علاقه دانشآموزان (نگرش محیط زیستی) مقطع ابتدایی شهرستانهای طرقبه و شاندیز در ارتباط با محیط زیست میپردازد. تحقیق حاضر به روش توصیفیتحلیلی اجرا شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سنجش علاقه و دانش محیط زیستی بود. در این تحقیق شش مدرسه ابتدایی به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد که شامل 100 دانشآموز بودند. نتایج پژوهش گویای این است که بین متغیرهای مستقل تحصیلات والدین و پایه تحصیلی دانشآموزان با متغیر وابسته میزان دانش محیط زیستی دانشآموزان رابطه معناداری وجود ندارد. درحالیکه بین متغیر مستقل دانش محیط زیستی با متغیر وابسته علاقه به محیط زیست ارتباط معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش محیط زیستی؛ نگرش محیط زیستی؛ دانشآموزان ابتدایی؛ شهرستان طرقبه؛ شهرستان شاندیز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Measurement of Environmental Knowledge and Interest of Rural Students (Case Study: Torghabeh and Shandiz District) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Sadat Alavipoor1؛ Saeed Karimi2؛ Hossein Yazdandad3؛ Atefeh Vahidian4 | ||
1PhD., Department of Environmental Education, Management & Planning, Faculty of Environment, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Environmental Education, Management & Planning, Faculty of Environment, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of ???, Faculty of Natural Resources, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
4BSc., Department of ???, Faculty of Natural Resources, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Three main components to measure the effectiveness of environmental education are knowledge, interest and behavior. Environmental knowledge and interest are known as affecting factors on environmental behaviors and actions. So, the measurement of environmental knowledge and interests are the tools that could be helpful for analyzing the consistent behavior with the nature. Nowadays, environmental concepts are tried to put in the memory of the audience using modified elementary school textbooks. Therefore, the need for performance measurement of this issue is considered to do with this research. This research investigates the knowledge and the interest of Torghabeh and Shandiz elementary students. This research was conducted by the descriptive, analytical method and questionnaire was used as the ideal data collection technique. In this study, six girls’ schools were selected by cluster sampling which included 100 elementary schools. The results indicate that independent variables of parents' education and students' educational level bear no relation to dependent variables of students' environmental knowledge and awareness. Independent variables of parents' level of education, students' education and access to the green space bear no relation to the dependent variable of their compatible toward nature. There is a significant relationship between the independent variable, environmental knowledge, and the dependent variables, interest and environmentally friendly interest. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Environmental knowledge, environmental interest, elementary students, Torghabeh city, Shandiz city | ||
مراجع | ||
Amin, L., Mahadi, Z., Ibrahim, R., Yaacob, M., & Nasir, Z. (2012). The effectiveness of the environment & health course in increasing students awareness & knowledge on environmental health issues. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 59, 77–84. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.09.248. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,260 |