تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,852 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,763,911 |
سیر تحول رویکردهای الهیاتی جدید و شاخصه های آنها | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 4، دی 1395، صفحه 579-594 اصل مقاله (352.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2016.61117 | ||
نویسندگان | ||
یحیی کبیر1؛ محسن طاهری صحنه* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران، پردیس فارابی | ||
2دانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه تهران، پردیس فارابی | ||
چکیده | ||
در این مقاله سیر تحولات الهیات معاصر از زمان شلایرماخر (بهعنوان پایهگذار الهیات جدید) و تعریفی که متألهان از دین ارائه دادهاند، بررسی خواهد شد. از نظر شلایرماخر دین صرفاً امری اخلاقی نیست، بلکه تجربهای اسرارآمیز و ابطالناپذیر است و عقل از ایمان جداست. کارل بارت تأکید کرده است که سخن از خدا از جنس و سنخ گزاره نیست، بلکه یک واقعه و رخداد است. راینهولد نایبور در سنت نوارتدوکسی نشان داد که عقل و ایمان دو بستر متمایز و منفک از هم هستند. برخی اگزیستانسیالیستها مثل رودلف بولتمان و پل تیلیخ کوشیدند از کتاب مقدس اسطورهزدایی کنند و نشان دهند که گزارههای مربوط به خدا همه نمادین و هستند.در الهیات معاصر نگاه نقادانه، هرمنوتیکی، تکثرگرا، متنمحور، تاریخی و غیرجزمی، بههمراه نفی اقتدارگرایی غلبه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
الهیات بارت؛ الهیات لیبرال؛ الهیات معاصر؛ الهیات نیبور؛ انجیلگرایی؛ شلایرماخر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Development of the New Theological Approaches and their Characteristics | ||
نویسندگان [English] | ||
Yahya Kabir1؛ Mohsen Taheri sahneh2 | ||
1Associated professor of University of Tehran, College of Farabi | ||
2PH.D Candidate in Islamic Thought, University of Tehran, College of Farabi | ||
چکیده [English] | ||
In this paper the developments in the contemporary theology ever since Schleiermacher, as the founder of the modern theology, and the new definitions of religion provided by the theologians of religion are being studeid. From the perspective of Schleiermacher, religion is not merely the moral imperatives, but is rather a mysterious and unfalsifiable experience, and that faith is distinct from reason. Karl Barth insisted that talking about God is not propositional, but rather an event or occasion. Reinhold Niebuhr, from the New Orthodoxical tradition, showed that reason and faith have two distinct and separate contexts. Some existentialists, like Rudolf Bultmann and Paul Tillich, tried to demythologize the Bible and to show that statements about God are all symbolic. What are dominant in the contemporary theology are the critical, hermeneutical, pluralistic, text-based, historical and non-dogmatic attitudes along with the denial of totalitarianism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
new theological, Schleiermacher, Niebuhr's theology, Barth's theological, Evangelists, Liberal theological | ||
مراجع | ||
1. تیلیخ، پل (1381). الهیات سیستماتیک، ترجمۀ حسین نوذری، تهران: حکمت. 2. -------- (1376). الهیات فرهنگ، ترجمۀ مراد فرهادپور، تهران: طرح نو. 3. لین، تونی (1380). تاریخ تفکر مسیحی، ترجمۀ روبرت آسریان، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز. 4. مک کواری، جان (1382). الهیات اگزیستانسیالیستی، ترجمۀ مهدی دشت بزرگی، قم: بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی. 5. جو ویور، مری (1382). درآمدی به مسیحیت، ترجمۀ حسن قنبری، قم: مرکز مطالعات ادیان. 6. هوردرن، ویلیام (1368). راهنمای الهیات پروتستان، ترجمۀ میکائیلیان، تهران: انتشارات علمی فرهنگی. 7. همّتی، همایون (1390). مقایسۀ الهیات معاصر با الهیات سنتی، معرفت ادیان، سال دوم، شمارۀ چهارم. 8. Eliade, Mircea,(1987), the Encyclopedia of Religion Vol. 5, New York, Macmillan Publishing Company.
9. Hans, Kung, (1995) Christianity, Essens, History and Future, New York, Continuum.
10. Hecker ,Kornard, (1981) Encyclopedia of Theology Edited by Karl Rahner, Oates London Burns.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 760 |