![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,808 |
الهیات تنزیهی افلوطین | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 4، دی 1395، صفحه 717-737 اصل مقاله (505.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2016.61124 | ||
نویسنده | ||
اسدالله حیدرپور کیایی* | ||
دکتری فلسفۀ غرب | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر ارائۀ توصیف و تحلیلی است از الهیات تنزیهی افلوطین. او در این روش تلاش میکند شناختی عقلی دربارۀ خدا هرچند به نحو سلبی بهدست آورد. سلب در این الهیات نه بهمعنای سلب محض و نه بهمعنای فقدان، بلکه سلب مبتنی بر تنزیه است که به تنزیه و پالایش یک مفهوم یا جوهر برای رسیدن به معنای حقیقی و دقیق آن میپردازد. بنابراین روش سلبی در الهیات سلبی افلوطین که همان روش تنزیه عقلی است، رها و حذف کردن کیفیات اضافی از احد برای دستیابی عقلی به وحدت محض و بساطت صرف اوست. وی در توصیف روش سلب به «اسناد و توصیف احد به آنچه نیست نه به آنچه هست» تأکید میکند و میتوان از جنبۀ عقلی برای روش سلبی دو موضوع در نظر گرفت: یکی سلب انتقادی همۀ اظهارات مثبتی که انسان میتواند در مورد خدا طرح کند و دیگری سلب انتقادی از سلبهای ما که هیچگاه خاتمه نمییابد. اما آنچه از طریق این روش سلبی دستگیر انسان میشود، شناخت عقلی نه از خود خدا، بلکه دربارۀ او (فیوضات) است. ما نمیتوانیم هیچ شناخت عقلی از ذات او بهدست آوریم و از اینرو نمیتوانیم هیچ از او سخن بگوییم. | ||
کلیدواژهها | ||
افلوطین؛ الهیات سلبی؛ سلب؛ تنزیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Plotinus’ Abstraction Theology | ||
نویسندگان [English] | ||
Asadollah Heydarpour kiaei | ||
Professor of Western philosophy | ||
چکیده [English] | ||
The article presents an explanation and analysis of Plotinus’ abstraction theology. In his theology he tries to get some knowledge of God, however negative. “Negative” here means neither pure negation, nor privation but it is rather based on abstraction, which purifies and abstracts a concept to the extent of gaining precise and real meaning. Accordingly, this method of theolog is rather rational abstraction which deletes the additional qualities of the One in order to arrive rationally to the pure unity of the One. In this manner, based on Plotinus’ viewpoint, we say what the One is not, and not what it is. Speculatively speaking, two subjects could be regarded for the abstraction theology: first, the critical negation of all the positive affirmations of God. And second, the critical negation of our negations that never cease. In this theology, we have no knowledge or conception of the One; we only know about that, which comes from it. Then, we do not speak of the One, but we speak about it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Plotinus, Negative theology, negation, Abstraction | ||
مراجع | ||
ارسطو (1367). متافیزیک، ترجمۀ شرفالدین خراسانی، تهران: نشر گفتار. - افلاطون (1380). دورۀ مجموعه آثار، ج ۲ - 1، ترجمۀ محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، تهران: انتشارات خوارزمی. - افلوطین (1366). انئادها، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی. - یاسپرس، کارل (1388). افلوطین، ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
- Armstrong, A. H (1979a), The Escape of the One. An Investigation of Some Possibilities of Apophatic Theology Imperfectly Realised in the West, in Plotinian and Christian Studies, London, Variorum Reprint. - ---- (1979b), Negative Theology, in Plotinian and Christian Studies, London, Variorum Reprints. - --- (1973), Elements in the Thought of Plotinus at Variance with Classical Intellectualism, The Journal of Hellenic Studies, Vol. 93, pp. 13-22. - Carabine,D (1995), The Unknown God, Negative Theology, In The Platonic Tradition: Plato To Eriugena, Lounain, Peeters Press.
- Hadot, P (1987), Exercices spirituels et philosophie antigue, Paris, Etudes Augustiniennes. - ---- (1988), commentaire et notes, In Plotin, Traite’ 38 (VI,7) , Paris, Les E’dtitions Du Cerf,. - Kenny,J.P (1993), The Critical Value of Negation Theology, The Harward Theological Review, Vol. 86, No. 4 (Oct.), pp. 439-453. - Mortley.R (1975), Negative Theology and Abstraction in Plotinus, The American Journal of Philology, Vol. 96, No. 4 (Winter), pp. 363-377. - Nikulin, Dmitri (1998), The one and many in Plotinus, Hermes, 126. Bd. H. 3, pp. 326-340 - O’meara,D.J (1993), Plotinus, An introduction to the Enneads, Oxford, Clarendon Press. - Plotinus (1969) The Enneads, trans. S. Mackenna, London, Faber and Faber Limited .
- Plotinus (1988) The EnneadsI-VII, trans. A.H.Armstrang, London Harward Unversity Press.
- Sells,M (1985), Apophasis in Plotinus: A Critical Approach, The Harvard Theological Review, Vol. 78, No. 1/2 (Jan. - Apr.,), pp. 47-65. - Wolfson, H. A (1952), Albinus and Plotinus on Divine Attributes, The Harvard Theological Review, Vol. 45, No. 2 (Apr), pp. 115-130.
- Carabine.D (1995), The Unknown Theology, Negative Theology,InThe Platonic Tradition: Plato To Eriugena, Louvain, Peeters Press.
- Proclus (1987), Commentary on Plato’s Parmenides, trans.G.R,Morrow and J.M,Dillon, Princeton University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 627 |