تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,672 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,667 |
دلبستگی به معلم و درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 119-132 اصل مقاله (763.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2015.61426 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رابطه معلم-دانشآموز تحت عنوان دلبستگی به معلم (دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی) به عنوان عامل اثرگذار بر درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح آن از نوع علی- مقایسهای، همبستگی و رگرسیون گام به گام میباشد. 289 دانشآموز دختر و 282 دانشآموز پسر از شهر همدان در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی در دروس شیمی و فیزیک، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. آنان پرسشنامههای ابعاد درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس محقق ساخته سه بعدی دلبستگی به معلم را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی اجتنابی به معلم و رابطه دلبستگی اجتنابی به معلم و درگیری تحصیلی، در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، ولی بین رابطه دلبستگی ایمن به معلم و درگیری تحصیلی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. در گروه دختران، دلبستگی ایمن به معلم، پیشبین درگیری تحصیلی بالا و در گروه پسران، دلبستگی ایمن به معلم پیشبین درگیری تحصیلی بالا و دلبستگی اجتنابی به معلم پیشبینی کننده درگیری تحصیلی پایین بود. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی ایمن؛ دلبستگی اجتنابی؛ دلبستگی اضطرابی به معلم؛ درگیری تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Attachment to the teacher and academic engagement among female and male students | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to evaluate the quality of teacher-student relationship as an attachment to the teacher (secure attachment, avoidant attachment, and anxious attachment) as factors influencing academic engagement in male and female students through are examined. This research method is descriptive (non-experimental) and its design is causal-comparative, correlation and stepwise regression. 289 female students and 282 male students were selected as the sample in Hamedan in the field of Mathematics-Physics and Empirical Sciences in chemistry and physics by the method of multistage cluster sampling and completed Rio and Tseng questionnaire of aspects of academic engagement (2011) and researcher-made three-dimensional scale of attachment to teacher. Results showed that there is a significant difference between the two groups in avoidant attachment style to the teacher. Also, the difference between avoidant attachment relationship with academic engagement, in two groups was significant. But between Secure attachment relationship with academic engagement, in two groups significant difference was not observed. Moreover, in females, secure attachment to the teacher was predictor of high academic engagement. in boys, secure attachment to teachers was predictor of high academic engagement and avoidant attachment to the teacher predictor of low academic engagement | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Secure Attachment, Avoidant attachment, Anxious attachment, academic engagement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,111 |