تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,269 |
Fuzzy Group Decision Making Model for Identifying and Ranking of Success Factors in Fraud Prevention in Iranian E-banking | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 2، 2017، صفحه 355-378 اصل مقاله (758.89 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitm.2017.61463 | ||
نویسندگان | ||
Alireza Alizadeh* 1؛ Mehri Chehrehpak2 | ||
1PhD. of Industrial Engineering, Sharif University of Technology, Tehran, Iran | ||
2MSc, in Industrial Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
With increasing use of e-banking system in Iranian banking sector, ignoring the issue of fraud in the system will be very costly for banks and e-banking customers. Fraud in e-banking is due to some security problems (such as weakness in access control systems and inadequate internal control). So, identifying success factor in fraud prevention in e-banking can be useful for e-banking system developers to improve these systems security. In this paper we have tried to identify and rank these success factors for fraud prevention in e-banking systems. For this purpose, we first review the literature to find potential factors, then identified factors were weighted by using fuzzy group multi criteria decision-making model and experts' judgment. The results show that for elimination fraud in e-banking systems it is necessary to pay attention to technical, operational, strategic and financial factors respectively | ||
کلیدواژهها | ||
Analytical Hierarchy Process (AHP)؛ Electronic banking؛ Fraud؛ Fuzzy Group Decision Making؛ security | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تصمیمگیری گروهی فازی برای شناسایی و اولویتبندی عوامل موفقیت مقابله با تقلبهای بانکداری الکترونیک در ایران | ||
نویسندگان [English] | ||
علیرضا علیزاده1؛ مهری چهره پاک2 | ||
1دکتری مهندسی صنایع، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
با افزایش بهرهمندی از نظامهای نوین بانکی و بانکداری الکترونیک در کشور، تقلب در این سیستمها موضوعی است که مقابلهنکردن با آن میتواند هزینههای بسیاری برای نظام بانکی و مشتریان بانکداری الکترونیک در پی داشته باشد. تقلب در سیستم بانکداری الکترونیکی نتیجة بیتوجهی به برخی مشکلات امنیتی (از ضعف در سیستمهای دسترسی تا کنترلهای داخلی نامناسب) است. بهطبع، شناسایی عوامل موفقیت مقابله با تقلب، میتواند برای توسعهدهندگان سیستمهای بانکی در افزایش ضریب امنیتی این سیستمها بسیار مفید باشد. در این مقاله تلاش شده است عوامل موفقیت مقابله با تقلبهای بانکداری الکترونیک، شناسایی و وزندهی شوند. به این منظور ابتدا با مرور ادبیات، عوامل بالقوة موفقیت در مقابله با تقلب در بانکداری الکترونیک شناسایی شدند، سپس با استفاده از تصمیمگیری چند معیارة گروهی فازی و بهرهمندی از نظر خبرگان حوزۀ بانکی، عوامل یاد شده مقایسة زوجی شده و وزن آنها بهدست آمد. نتایج تحقیق نشان میدهد برای مقابله با تقلب در بانکداری الکترونیک، بهترتیب باید به عوامل فنی، عملیاتی، استراتژیک و مالی توجه کرد | ||
کلیدواژهها [English] | ||
امنیت, بانکداری الکترونیک, تصمیمگیری گروهی فازی, تقلب, فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) | ||
مراجع | ||
پوررضا، م. (1394). سیر تحول جرایم سایبری و راهکارهای مقابله با آن در حقوق ایران، کنفرانس ملی هزارۀ سوم و علوم انسانی، شیراز، ایران. تقوا، م.؛ منصوری، ط.؛ فیضی، ک. و اخگر، ب. (1395). کشف تقلب در تراکنشهای کارتهای بانکی با استفاده از پردازش موازی ناهنجاری در بزرگداده، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، 8 (3)، 498- 477. دامغانیان، ح. و کجوری، م.، س. (1391). بررسی تأثیر امنیت ادراکشده بر اعتماد به بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان زن (پیمایشی دربارۀ بانک صادرات شهر سمنان)، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، 4 (13)، 88-71. راسخی، ا. (1393). جرائم و تهدیدهای سایبری و نقش پلیس در توسعه امنیت نرم در محیط سایبر. فصلنامۀ مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، 32(3)، 201-252. محقر، ع.؛ لوکس، ک.؛ حسینی، ف. و منشی آ. ع. (1387). کاربرد هوش تجاری بهعنوان یک تکنولوژی اطلاعات استراتژیک در بانکداری: بازرسی و کشف تقلب. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، 1(1)، 120- 105. موسوی، پ.؛ زنوز، ر.ی. و حسنپور، ا. (1394). شناسایی ریسکهای امنیت اطلاعات سازمانی با استفاده از روش دلفی فازی در صنعت بانکداری. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، 7 (1)، 184- 163. وثوق، م.؛ تقویفرد، م. ت و البرزی، م. (1393) شناسایی تقلب در کارتهای بانکی با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، 6 (4)، 746- 721. Abreu, R., Segura, L., David, F., Formigoni, H., Legčević, J. & Mantovani, F. (2015). Ethics and fraud in E-banking services. Information Systems and Technologies (CISTI), 2015 10th Iberian Conference on (pp. 1-6). IEEE.
AbuAli, A.N. & Abu-Addose, H.Y. (2010). Data warehouse critical success factors. European Journal of Scientific Research, 42(2), 326-335.
Abubakre, M., Coombs, C., Jayawardhena, C. & Hunt, A. (2010). Learning the Lessons from the Developed World: e-Banking Security in Nigeria. Learning, 3(1), 1-23.
Adams, R. (2010). Prevent, protect, pursue–a paradigm for preventing fraud. Computer Fraud & Security, 2010 (7), 5-11.
Akinyemi, O., Omogbadegun, Z.O. & Oyelami, O.M. (2011). Towards Designing a Biometric Measure for Enhancing ATM Security in Nigeria E-Banking System. International Journal of Electrical & Computer Sciences, 10(6).
Albrecht, W.S., Albrecht, C & Albrecht, C.C. (2008). Current trends in fraud and its detection. Information Security Journal: A Global Perspective, 17(1), 2-12.
Auta, E.M. (2010). E-banking in developing economy: Empirical evidence from Nigeria. Journal of applied quantitative methods, 5(2), 212-222.
Benjamin, O.A. & Samson, B.S. (2011). Effect of perceived inequality and perceived job insecurity on fraudulent intent of bank employees in Nigeria. Europe’s Journal of Psychology, 7(1), 99-111.
Bhattacharyya, D., Ranjan, R., Alisherov F. A. & Choi, M. (2009). Biometric authentication: A review. International Journal of u-and e-Service, Science and Technology, 2(3), 13-28.
Button, M. & Gee, J. (2013). Countering fraud for competitive advantage: the professional approach to reducing the last great hidden cost. United Kingdom: John Wiley & Sons.
Choplin, J.M., Stark, D.P. & Ahmad, J.N. (2011). A Psychological Investigation of Consumer Vulnerability to Fraud: Legal and Policy Implication. The Law & Psychology Review, 35, P. 61.
Coram, P., Ferguson, C. & Moroney, R. (2008). Internal audit, alternative internal audit structures and the level of misappropriation of assets fraud. Accounting & Finance, 48(4), 543-559.
Cox, G.M. & Cochran, W.G. (1953). Experimental designs. NewJersey: Wiley.
Damghanian, H. & Kojouri, M. S. (2013). A Study on the Effect of Perceived Security on the Trust of Female Customers in the Internet Banking: (A Survey of the SADERAT BANK in Semnan). Journal of Information Technology Management, 4(13), 71-88 (in Persian).
Dzomira, S. (2014). Electronic fraud (cyber fraud) risk in the banking industry, Zimbabwe. Risk Governance and Control: Financial Markets and Institutions, 4(2), 16-26.
Falzon, J. & Gardener, E. (2016). Strategic challenges in European banking. Berlin: Springer.
Fatima, A. (2011). E-Banking Security issues-Is there a solution in biometrics? Journal of Internet Banking and Commerce, 16(2), 1-15.
Fedrizzi, M., Molinari, A. & Ventre, V. (2004). A model for evaluating the transaction risk in e-banking. IADIS International Conference e-Society Avila, 7(1), 172-178.
Ganesan, R. (2009). A secured hybrid architecture model for internet banking (e-banking). Journal of Internet Banking and Commerce, 14(1), 1-17.
Giles, J. (2010). The problem with online banking. New Scientist, 205 (2745), 18-19.
Igwe, C.N. (2011). Socio-economic developments and the rise of 419 advanced-fee fraud in Nigeria. European Journal of Social Science, 20(1), 184-193.
Johnson, M. & Moore, S. (2007), October. A new approach to e-banking. Proc. 12th Nordic Workshop on Secure IT Systems (NORDSEC 2007), PP. 127-138.
Keely, D. (2001). A security strategy for mobile e-business, NewYork: IBM.
Khasawneh, A., Al Azzam, I. & Bsoul, M. (2009). A study on e-commerce security in Jordan. International Journal of Electronic Finance, 3(2), 166-176.
Koskosas, I. (2011). E-banking security: A communication perspective. Risk Management, 13(1), 81-99.
Leukfeldt, E.R., Kleemans, E.R. & Stol, W.P. (2016). Cybercriminal Networks, Social Ties and Online Forums: Social Ties versus Digital Ties within Phishing and Malware Networks. British Journal of Criminology, 57 (3), 704-722.
Liébana-Cabanillas, F., Muñoz-Leiva, F., Sánchez-Fernández, J. & Viedma-del Jesús, M.I. (2016). The moderating effect of user experience on satisfaction with electronic banking: empirical evidence from the Spanish case. Information Systems and e-Business Management, 14(1), 141-165.
Mathivanan, B. & Kavitha, S. (2015). A Study on Consumer Perception towards E-Banking Services of ICICI Bank. International Journal of Innovative Research and Development, 4(12), 26-33.
Mikhailov, L. (2004). Group prioritization in the AHP by fuzzy preference programming method. Computers & operations research, 31(2), 293-301.
Mohaghar, A., Lucas, C., Hoseini, F., Monshi, A. (2009). Use of Business Intelligence as a Strategic Information Technology in Banking: Farud Discovery & Detection, Journal of Information Technology Management, 1(1), 105-120. (in Persian)
Montazemi, A.R. & Qahri-Saremi, H. (2015). Factors affecting adoption of online banking: A meta-analytic structural equation modeling study. Information & Management, 52(2), 210-226.
Moskovitch, R., Feher, C., Messerman, A., Kirschnick, N., Mustafić, T., Camtepe, A., Löhlein, B., Heister, U., Möller, S., Rokach, L. & Elovici, Y. (2009). Identity theft, computers and behavioral biometrics. Intelligence and Security Informatics, 2009. ISI'09. IEEE International Conference on (pp. 155-160). IEEE.
Mousavi, P., Zonouz, R. Y. & Hasanpour, A. (2014). Identifying Organizational Information Security Risks Using Fuzzy Delphi. Journal of Information Technology Management, 7(1), 163-184. (in Persian)
Murdoch, S.J. & Anderson, R. (2010). Verified by visa and MasterCard secure code: or, how not to design authentication. In Financial Cryptography and Data Security. Springer Berlin Heidelberg.
Okpara, G.C. (2009). A synthesis of the critical factors affecting performance of the Nigerian banking system. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 17, 34-44.
Ong, C.S. & Lin, Y.L. (2015). Security, risk and trust in individual internet banking adoption: an integrated model. International Journal of Electronic Commerce Studies, 6(2), 343.
Parameswar, N., Dhir, S. & Dhir, S. (2017). Banking on Innovation, Innovation in Banking at ICICI Bank. Global Business and Organizational Excellence, 36(2), 6-16.
Pikkarainen, T., Pikkarainen, K., Karjaluoto, H. & Pahnila, S. (2004). Consumer acceptance of online banking: an extension of the technology acceptance model. Internet research, 14(3), 224-235.
Pourreza, M. (2015). The evolution of cybercrime and the ways of dealing with the rights of Iran. National Conference on the Third Millennium and Humanities, Shiraz. (in Persian)
Rana, P. J. & Baria, J. (2015). A Survey on Fraud Detection Techniques in Ecommerce. International Journal of Computer Applications, 113(14), 5-7.
Rasekhi, A. (2014). Crime and cyber threats and the role of police in the development of soft security in cyberspace. Quarterly studies on security and protection, 32, 201-252. (in Persian)
Rizzardi, R. (2008). Financial Management-Payment Card Fraud Can Happen to You. Optometry and vision development, 39(2), 64.
Roberds, W. (1998). The impact of fraud on new methods of retail payment. Economic Review-Federal Reserve Bank of Atlanta, 83(1), 42-52.
Saaty, T. L. (1988). What is the analytic hierarchy process?. In Mathematical models for decision support. Springer Berlin Heidelberg.
Salameh, R., Al-Weshah, G., Al-Nsour, M. & Al-Hiyari, A. (2011). Alternative Internal Audit Structures and Perceived Effectiveness of Internal Audit in Fraud Prevention: Evidence from Jordanian Banking Industry. Canadian Social Science, 7(3), 40-50.
Salehi, M. & Alipour, M. (2010). E-banking in emerging economy: empirical evidence of Iran. International Journal of Economics and Finance, 2(1), 201-209.
Sathye, M. (1999). Adoption of Internet banking by Australian consumers: an empirical investigation. International Journal of bank marketing, 17(7), 324-334.
Saxena, M.D. & Agrawal, R. (2016). Review of the Literature on Adoption and Use of Electronic Banking Channels Over Last Three Decades. Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 2(8), 1556-1569.
Shah, K.K. (2016). Electronic Banking: Its Use and Challenge in Nepal. Academic Voices: A Multidisciplinary Journal, 5, 9-15.
Simon, S.J., 2004. Critical success factors for electronic services: Challenges for developing countries. Journal of Global Information Technology Management, 7(2), 31-53.
Sun, Y. & Davidson, I. (2015). Influential factors of online fraud occurrence in retailing banking sectors from a global prospective: An empirical study of individual customers in the UK and China. Information & Computer Security, 23(1), 3-19.
Taghva, M., Mansouri, T., Feizi, K. & Akhgar, B. (2016). Fraud Detection in Credit Card Transactions; Using Parallel Processing of Anomalies in Big Data, Journal of Information Technology Management, 8(3), 477-498. (in Persian)
Tan, J.J., Titkov, L. & Poslad, S. (2002). Securing agent-based e-banking services. In Trust, Reputation, and Security: Theories and Practice. Springer Berlin Heidelberg.
Usman, A. K. & Shah M. H. 2013. Critical Success Factors for Preventing e-Banking Fraud. Journal of Internet Banking and Commerce, 18(2), 1-14.
Vandommele, T. (2010). Biometric authentication today. Proceedings of the Seminar on Network Security. Available in: http://www.cse.hut.fi/en/ publications/B/11/papers/vandommele.pdf.
Vosough, M., Taghavifard, M. T & Alborzi M. (2015). Bank card fraud detection using artificial neural network. Journal of Information Technology Management, 6(4), 721-746. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,767 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,700 |