
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,863,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,814 |
بافت مدرسه، هویت و رفتارهای مشکلآفرین در اوائل نوجوانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 3، مهر 1393، صفحه 173-190 | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2014.61781 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناخت روابط کنشوری مدرسه، هویتشخصی و رفتار مشکلآفرین در نمونهای متشکل از 564 دانشآموز (287 دختر، 277 پسر) 12 تا 13 ساله از مدارس راهنمایی دولتی بود. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری چند مرحلهای از مناطق آموزشی 1 ، 13، و 19 شهر تهران انتخاب گردیدند. کنشوری مدرسه بر حسب نشانگرهای پیوند با مدرسه، حمایت معلم، حمایت همسال و معدل نمرات تحصیلی، و رفتار مشکلآفرین با نشانگرهای رفتار پرخاشگرانه، رفتار نقض قانون و مشکلات توجه عملیاتی شدند. دادهها با روش معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 39 درصد از کل رابطه (مستقیم و غیرمستقیم) بین کنشوری مدرسه و رفتار مشکلآفرین به واسطة دو متغیر هویت (انسجام هویت و سردرگمی هویت) عمل میکند و سردرگمی هویت به طور نسبی رابطة بین کنشوری مدرسه و رفتار مشکلآفرین را واسطهگری میکند. یافتهها مطرح ساختند که هم کنشوری مدرسه و هم هویت نقش مهمی در هدایت نوجوانان به سمت رفتار مشکلآفرین یا دور شدن آنها از چنین رفتارهایی دارند. بر اساس یافتههای پژوهش، اجرای برنامههای مداخلاتی در قالب آموزش جامع بهداشت روانی (آموزش والدین، آموزش معلمان، آموزش نوجوانان) در محیط مدرسه و مداخلات مؤثر برای ارتقاء شکلگیری هویت پیشنهاد میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
نوجوانی؛ هویت شخصی؛ کنشوری مدرسه؛ رفتار مشکلآفرین؛ واسطهگری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
School Context, Identity and Problem Behaviors in early Adolescence | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to examine relationships among school functioning, personal identity and problem behavior in a sample of 564 (287 females, 277 males) students between the ages of 12 and 13 from middle schools of 1, 13, and 19 educational districts in Tehran city. The multiple-stage sampling method was used. School functioning was operationalized in terms of school bonding, teacher support, peer support, and GPA. Problem behavior was operationalized in terms of aggressive behavior, rule breaking behavior , and attention problems. The data were analyzed using the advanced statistical method of structural equation modeling. Structural equation models indicated that 39% of the total (direct and indirect) relationships between school functioning and problem behavior operated through identity variables (identity coherence and identity confusion), and identity confusion partially mediates the relationship between school functioning and early adolescent problem behavior. The present findings indicated that both school functioning and identity may play important roles in directing young adolescents toward or away from problem behavior. The findings suggested implementation of comprehensive mental health education programs (parents education, teachers education, adolescents education) in school environment and effective intervention for improving identity formation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adolescence, Personal Identity, school functioning, problem behavior, Mediation | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 867 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |