تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,667 |
گویندگان ناشناس در نوبت ثالثه کشف الاسرار | ||
ادب فارسی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 18، اسفند 1395، صفحه 41-56 اصل مقاله (544.36 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpl.2017.61912 | ||
نویسندگان | ||
مریم مشرف1؛ بهدخت نژادحقیقی* 2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
نوبت ثالثة تفسیر کشفالاسرار مجموعهای از اقوال صوفیّه در تفسیر قرآن است. بسیاری از این سخنان به «پیر طریقت» یا عناوین کلی و نامشخص دیگر نسبت داده شدهاند. پیش از این تصور میشد که پیر طریقت، فرد مشخصی است که احتمالاً پیرِ معنویِ میبدی هم بوده است. مسجعبودن برخی از این عباراتِ منسوب به پیر طریقت هم این ظن را تقویت میکرد که این عنوان، همهجا به خواجهعبدالله انصاری برمیگردد تا آنجا که برخی به دنبال استخراج تفسیر خواجه عبدالله از میان تفسیر میبدی و تخمین حجمِ احتمالیِ آن بودهاند. بعدتر این فرضیه مطرح شد که این پیر طریقتها به فرد خاصی برنمیگردد و گویندگان مختلفی دارد. این مقاله هویّت برخی از این گویندگان مجهول را شناسایی میکند و پیشینة آن اقوال را در منابعِ پیش از میبدی پیمیگیرد. با بررسیِ آمار گویندگانِ ناشناس در نوبت سوم، فرضیة دیگری هم در این باب مطرح میشود که ممکن است اساساً بسیاری از این پیر طریقتها هیچ منبع و مرجعِ مشخصی نداشته باشند و احتمالاً خودِ میبدی این عنوان را به بسیاری از عبارتها که الگوی مشخصی هم دارند، افزوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
میبدی؛ کشفالاسرار؛ نوبت سوم؛ اقوال ناشناس؛ پیر طریقت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Anonymous Speakers in the third Turn of Kashf-ul-asrār | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Mosharaaf1؛ Behdokht Nezhadhaghighi2 | ||
1Shahid Beheshti University | ||
2Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
The third turn (nawbah) of Kašf al-asrār (Unveiling of mysteries) is a collection of Sufis' fragments concerns the interpretation of Qur'ān by Abu’l-Fażl Rašid-al-Din Meybodi. Most of them are referred to "the Elder of the Path" (pir-e tariqat) or to some general unknown titles. It was previously assumed that "the Elder of the Path" was a certain person who had probably been Maybodi's spiritual master. Some of the rhymed (musajja') phrases, attributed to the Elder of the Path, reinforced the suspicion that the title refers to khwaja 'Abdullah Ansari, to the point that some researchers have been trying to derive Khwaja's interpretation out of Meybodi's and to estimate its potential volume. Later, it was however hypothesized that these "Elders" would not refer to a specific person and they can be different ones. It has been tried, in present study, to detect the identity of some of these unknown speakers and to seek the history of their sayings in the sources existed before Meybodi. The analysis of the unknown speakers' statistics in the 3rd turn of Kašf al-asrār raises another hypothesis that many of these "Elders" might have no specific sources or references, and, it is possible that Meybodi himself had added tes title to many of fragments that had certain literal pattern. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Meybodi, Kašf al-asrār, the third turn, Unknown Citations, the Elder of the path | ||
مراجع | ||
ابونعیم، احمد (بیتا)، حلیةالاولیاء و طبقاتالأصفیاء، مجلد 10، قاهره، دار امالقراء للطباعة و النشر. استادی، رضا (1375)، «ابوالفضل میبدی و تفسیر کشفالاسرار»، کیهان اندیشه، ش 65، فروردین و اردیبهشت، 167-174. انصاری، خواجهعبدالله (1417)، منازلالسائرین، تصحیح و تحقیق علی شیروانی، تهران، دارالعلم. (1362)، طبقاتالصوفیه، تصحیح محمدسرور مولایی، تهران، توس. الجنید، ابوالقاسم (1425)، رسائل الجنید، تصحیح و تحقیق جمال رجب سیدبی، دمشق، دار اقرأ للطباعة و النشر و التوزیع. (1426)، السر فی انفاس الصوفیه، تحقیق و تصحیح عبدالباری محمد داوود، قاهره، دارالجوامع الکلم. حقی بروسوی، اسماعیل (بیتا)، تفسیر روحالبیان، جلد 7، بیروت، دارالفکر. الخرگوشی، ابوسعدعبدالملک (1427)، تهذیبالاسرار فی اصولالتصوف، تصحیح و تحقیق امامسید محمدعلی، بیروت، دارالکتب العلمیه. خیاطیان، قدرتالله و یاسمن سلمانی (1390)، «بررسی مفهوم تأویلگرایی در تفاسیر عرفانی میبدی و ابن عربی»، ادیان و عرفان؛ الهیّات تطبیقی، ش 6، پاییز و زمستان، 35-50. السراجالطوسی، ابونصر (1914)، اللمع فیالتصوف، تصحیح رینولد آلین نیکلسون، لیدن، مطبعه بریل. سلمی، ابوعبدالرحمن (1388)،مجموعه آثار؛ بخشهایی از حقائقالتفسیر و رسائل دیگر، گردآوری نصرالله پورجوادی، جلد 2 و 3، تهران، مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران. (1414)، تسعة کتب فى اصول التصوف و الزهد، تصحیح و تحقیق سلیمان ابراهیم آتش، الناشر للطباعة و النشر و التوزیع و الاعلان. سمعانی، شهابالدیناحمد (1391)، روحالارواح فی شرح اسماءالملک الفتاح، به اهتمام و تصحیح نجیب مایل هروی، تهران، علمی و فرهنگی. شفیعیکدکنی، محمدرضا (1394)، در هر گز و همیشة انسان، تهران، سخن. (1392)، «ثعلبی/ میبدی»، اوراق عتیق، دفتر سوم، صص 33-51. (1388)، «پیر هری غیر از خواجه عبدالله انصاری است!»، نامة بهارستان، سال دهم، دفتر 15: صص 185-192. قشیری، عبدالکریم (1981)، لطایفالاشارات فی حقایق العبارات، تفسیر صوفی کامل للقرآن الکریم، به اهتمام ابراهیم بسیونی، جلد 1 و 2، قاهره، الهیئة المصریة العامة للکتاب. (1383)، رسالة قشیریه، ترجمة ابوعلیحسن بن احمد عثمانی، با تصحیحات و استدراکات بدیعالزمان فروزانفر، تهران، علمی و فرهنگی. مستملی بخاری، اسماعیل (1363)، شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح و تحشیة محمد روشن، ج 3، تهران، اساطیر. میبدی، رشیدالدینفضلالله (1361)، کشفالاسرار و عدﺓالابرار، تصحیح علیاصغر حکمت، تهران، امیرکبیر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 933 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 649 |