![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,684,136 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,913,625 |
چالش های خاستگاه جهان بینی سبک زندگی در جامعه شناسی پییر بوردیو با فطرت و زیست مؤمنانه | ||
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 2، مهر 1394، صفحه 227-261 اصل مقاله (586.55 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jstmt.2015.62020 | ||
نویسندگان | ||
ایمان عرفان منش* 1؛ حسین بستان2 | ||
1دانشجوی دکتری | ||
2استادیار | ||
چکیده | ||
بنابر مواضع جهانبینی دنیای مدرن، بسیاری از جامعهشناسان تلاش کردهاند تا فهم خود از جهان اجتماعی و کنش انسانی را فرمولبندی کنند. پییر بوردیو، بهعنوان یکی از با نفوذترین جامعهشناسان فرهنگی متأخر، مدعی است که میتوان پیچیدگی منطق عینی و ذهنی مندرج در سبک زندگی عاملان اجتماعی را بر اساس فرمول و مدل تحلیلی معینی منکشف نمود. این مقاله تلاش میکند تا با استعانت از نظریۀ فطرت شهید مطهری و روش پژوهش اسنادی، مهمترین چالشهای آن ادعا را با فطرت و زیست مؤمنانه آشکار سازد. مدل بوردیو به دلیل اتخاذ موضع چشماندازگرایی بهنوعی نسبیانگاری در مقولههای فرهنگ، اخلاق و بسیاری از عوامل اجتماعی مانند جنسیت منتج شده است. جامعه و طبقه نیز مقدم بر فطرت انسانی و هویت اصیل او انگاشته شدهاند. همچنین، به دلیل قبول منطق منفعت، نمیتوان از مفاهیمی همچون سادهزیستی، قناعت، عزت نفس، خودِ واقعی، مرز میان امر حق و امر باطل و آزادی همراه با مسئولیتپذیری سراغی گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
بوردیو؛ ریختار؛ سبک زندگی؛ جامعهشناسی؛ فرهنگ؛ شهید مطهری؛ فطرت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Some challenges of the origin of life style worldview in Bourdieu’s sociology versus Fetrat & faithful life | ||
نویسندگان [English] | ||
iman erfanmanesh1؛ hosein bostan2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
چکیده [English] | ||
Taking into account the standpoints of the modern worldview, most of sociologists have tried to formulize their own understanding of social world and human action. Pierre Bourdieu, as one of the most influential cultural sociologists, claims that, using a specific analytic model and formula, it is possible to reveal the complexity of the objective and subjective logic contained in the social actors’ life style. Using the theory of Fetrat developed by martyr Motahhari and applying documentary research method, this article tries to explore the most important challenges of the Bourdieu’s claim versus Fetrat and faithful life. Due to adherence to perspectivism, Bourdieu’s model results in relativism with regard to some elements including culture, ethic, and many social factors such as gender. Moreover, the society and social class have been supposed to take precedence over human Fetrat and genuine identity. In addition, owing to adoption of the profit logic, one cannot find such concepts as simple living, contentment, self-respect, the real self, the border between truth and falsehood, and the freedom along with responsibility. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bourdieu, habitus, life style, sociology, Culture, martyr Motahhari, Fetrat | ||
مراجع | ||
- الیوت، آنتونی و ترنر، برایان (1390)، برداشتهایی در نظریۀ اجتماعی معاصر، ترجمۀ فرهنگ ارشاد، تهران: جامعهشناسان. - برت، پاتریک (1389)، نظریههای جامعهشناسی در قرن بیستم، ترجمۀ محمد خانی، تهران: رخداد نو. - بستان(نجفی)، حسین (1390)، گامی به سوی علم دینی، جلد 2(روش بهرهگیری از متون دینی در علوم اجتماعی)، قم: حوزه و دانشگاه. - بلیکی، نورمن (1392)، استراتژیهای پژوهش اجتماعی، ترجمۀ هاشم آقابیگپوری، تهران: جامعهشناسان. - بوردیو، پی یر (1391)، تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: ثالث. - پارسانیا، حمید (1383)، هستی و هبوط: انسان در اسلام، تهران و قم: معارف. - پارسانیا، حمید (1390)، روششناسی انتقادی حکمت صدرایی، قم: کتاب فردا. - پارسانیا، حمید (1392)، «نظریه و فرهنگ: روششناسی بنیادین تکوین نظریههای علمی»، راهبرد فرهنگ، شمارۀ 23: 28-7. - پازوکی، شهرام (1379)، «دکارت و مدرنیته»، فلسفه، شمارۀ 1: 180-171. - چالمرز، آلن فرانسیس (1389)، چیستی علم: درآمدی بر مکاتب علمشناسی فلسفی، ترجمۀ سعید زیباکلام، تهران: سمت. - دورانت، ویلیام جیمز (1387)، تاریخ فلسفه، ترجمۀ عباس زریاب، تهران: علمی و فرهنگی. - ریتزر، جرج (1386)، نظریۀ جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی. - ریتزر، جرج (1389)، مبانی نظریۀ جامعهشناختی معاصر و ریشههای کلاسیک آن، ترجمۀ شهناز مسمیپرست، تهران: ثالث. - سیدمن، استیون (1390)، کشاکش آرا در جامعهشناسی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نی. - عرفانمنش، ایمان و جمشیدیها، غلامرضا (1393)، «رابطۀ علوم انسانی اجتماعی با گفتمان و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، معرفت فرهنگی اجتماعی، شمارۀ20: 24-5. - عرفانمنش، ایمان و صادقی فسایی (1394)، «مبانی روششناختی روش پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی»، راهبرد فرهنگ، شمارۀ 29: 91-61. - غفاری، حسین و مقدم، غلامعلی (1389)، «فطرت و نقش آن در معرفت دینی»، آموزههای فلسفۀ اسلامی، شمارۀ 9: 120-97. - قیومزاده، محمود (1385)، «بررسی نظریههای جامعهشناسی در جامعهشناسی دینی و قرآنی»، علوم اسلامی، شمارۀ 2: 124-97. - گاردنر، ویلیام (1386)، جنگ علیه خانواده، ترجمۀ معصومه محمدی، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان. - مارکس، کارل (1381)، دربارۀ مسئلۀ یهود و گامی در نقد فلسفۀ حق هگل، ترجمۀ مرتضی محیط، تهران: اختران. - مارکس، کارل ؛ انگلس، فردریش ؛ پلخانف، گئورگی (1389)، ایدئولوژی آلمانی، ترجمۀ پرویز بابایی، تهران: چشمه. - متیوز، اریک (1391)، فلسفۀ فرانسه در قرن بیستم، ترجمۀ محسن حکیمی، تهران: ققنوس. - مطهری، مرتضی (1387)، مجموعه آثار، جلدهای 2، 3، 7، 13، 14، 15، 20، 22، 24 و 27، قم: صدرا. - مگی، براین (1392)، سرگذشت فلسفه: داستان جذاب 2500 سال فلسفۀ مغرب زمین، از یونان باستان تا کنون، ترجمۀ حسن کامشاد، تهران: نی. - هاشمی، سید حسین (1378)، «مطهری و فطرت در قرآن»، پژوهشهای قرآنی، شمارۀ 17و18: 55-30. - هالینگ دیل، رجینالد جان (1385)، تاریخ فلسفۀ غرب، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ، تهران: ققنوس. - Calhoun, C.& et al. (2004), Contemporary Sociological Theory, U.K: Blackwell.
- Foucault, M. (1977), Language, Counter-memory, Practice: Selected Essays & Interviews by Michel Foucault, Bouchard, ed. Ithaca, NY: Cornell University.
- Foucault, M. (1980), Power/Knowledge, Sussex: Harvester.
- Gutting, G. (2006), The Cambridge Companion Foucault, Cambridge: Cambridge University.
- Hammersley, M. (1992), What’s Wrong with Ethnography, London: Routledge.
- Jenks, Ch. (1998), Core Sociological Dichotomies, London: Sage.
- Tavakol, M. (1987), Sociology of Knowledge: Theoretical Problems, New Delhi: Sterling. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 849 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 687 |