تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,441 |
پدیدار شناسی تصویر هنری در نقاشی معاصر-( شناخت نقاشی معاصر بر مبنای نظریۀ تصویر شعری گاستون باشلار) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 22، شماره 3، مهر 1396، صفحه 29-36 اصل مقاله (833.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.63165 | ||
نویسندگان | ||
آتوسا اعظم کثیری* 1؛ نبراس وفاالبدری2 | ||
1گروه ارتباط تصویری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش هنر، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تکریت، صلاح الدین، عراق | ||
چکیده | ||
این تحقیق به مطالعۀ پدیدارشناسی تصویر هنری در نقاشی معاصر بر اساس نظریۀ تصویر شعری گاستون باشلار میپردازد. هدف آن تبیین پدیدارشناسی تصویر هنری معاصر در آفرینش، وجود و تعالی آن است و مبتنی بر سه محور میباشد؛ نخست به آفرینش تصویر هنری، بهعنوان ترکیبی از عینیت و ذاتیت، میپردازد. سپس تصویر هنری را کوششی برای هستیشناسی مستقیم میپندارد، سپس به بررسی وجود آن به عنوان کوششی برای پدیدارشناسی روح میپردازد. نتایج بحث چنین است: 1. پیدایش تصویر هنری حاصل تبادل وظائف بین ماده و اندیشه (عینیت و ذاتیت) است؛ یعنی پدیدارگرایی و تصویر هنری معاصر، همذاتپنداری بین تعبیر و معنا است. 2. تصویر هنری معاصر، اتفاق لحظهای و اوج آگاهی و کوشش در جهت هستیشناسی مستقیم است؛ مستقل از قانون علیت؛ ارتباط بین تصویر هنری جدید و صورت مثالی ناخودآگاه آن، علّی نیست؛ نه جایگزین سادهای برای واقعیت عینی است و نه نماد آن؛ تصویر هنری تبیین میکند، زیرا بدون تاریخ است؛ اما نمادگرایی تأکید میکند، زیرا مملو از تاریخ است. 3. نقاشی معاصر بیشتر بر پدیدارگرایی روح تمرکز میکند تا برپدیدارگرایی عقل؛ زیرا ناخودآگاه، منشأ آگاهی و مقدم بر آگاهی و نیز دارای ماهیتی پدیدارشناختی است؛ یعنی مادۀ اثر هنری در آن واحد همان علت مادی و صوری است. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ تصویر هنری؛ تصویر شعری؛ نقاشی معاصر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Phenomenology artistic image In contemporary painting (Study according to Gaston Bachelard's theory of poetic image) | ||
نویسندگان [English] | ||
atoosa azamkasiri1؛ Nibras Wafa-Albadri2 | ||
1Department of Graphic Design, Faculty of Architecture and Urban Planning, Teacher's Training university of Shahid Rajaee, Tehran.Iran | ||
2Department of Art Education,College of Education for Human Sciences,University of Tikrit,Salahaddin, Iraq | ||
چکیده [English] | ||
This research studying the phenomenology of artistic image in the contemporary painting according to Gaston Bachelard's theory of poetic imagewhich is combines and identifies between the material and thought, consciousness and subconscious, assuming the existence of a correlation between the artistic and aesthetic production of contemporary painting and Bachelard's phenomenological poetic image. It aims to detect the phenomenology of artistic image in the contemporary painting and its dimensions in terms of: its creativity, its existence, and its sublimation. So that, and in order to achieve its goal, the research came on three sections: the first one dealt with the creativity of artistic image as a combination between objectivity and subjectivity and the resulting cooperation between realistic and unrealistic and with the help of their functions, while the second one took up its existence by considering itan intense moment of consciousnessand an attempt to direct Anthology, and the third one interested by studying its cosmic considering it phenomenology of spirit because it is both spirit and mind, material and thought, expression and form. The research found a set of results: 1-The artistic image generates as a result of the exchange of jobs between the matter and thinking; it is a combination between the objectivity and subjectivity (communication and estrangement); ie: phenomenological, and the artistic image in contemporary painting is an installation and similarity between the expression and meaning. 2-The artistic image is a phenomenon of isolation that carries the imagination. It must be imagined to know it; the imagined consciousness, which opens up to an isolated self-image, is a primal consciousness open to innumerable experiences; therefore, the artistic image is original. 3-The artistic image in the contemporary painting is a moment of intense consciousness; it is an attempt to direct anthology; because it is independent of causality. The relationship between the new artistic image and archetype in the depths of the unconsciousness is not causality; that is, it is not a simple alternative toa certain reality, which is not a symbol; as it turns out, the symbolism confirms; because it has history. 4-Art is not subject to the control of thought, it is a phenomenon of freedom belonging to the self, to the interrupted time of the matter (moment), not to the time of continuous thought (permanence), and tampering is the source of this freedom.5-The artistic image in contemporary painting is a synthesis between the soul and the mind; it is an idea when it acquires a cosmic value, and this cosmic image belongs to the isolated and solitary soul. It is a reality and phenomenon; therefore, we are accompanied by its phenomenology (its cosmic and its materialistic) towards an ethereal world, a spiritual world away from objective reality. 6-The contemporary painting is a phenomenology of the Spirit rather than a phenomenology of mind; because the unconsciousness is the origin of consciousness; this unconsciousness that precedes the consciousness has phenomenology nature; ie: the material of artwork is both material and formal cause at the same time (expression and shape). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
phenomenology, Artistic Image, Poetic Image, Contemporary Painting | ||
مراجع | ||
باشلار، غاستون (1991)، شاعریة أحلام الیقظة – علم شاعریة التأملات الشاردة، ترجمة: جورج سعد، مجد المؤسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع، ط1، بیروت. باشلار، غاستون (1995)، شعلة قندیل، ترجمة: خلیل أحمد خلیل، مجد المؤسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع، ط1، بیروت. باشلار، غاستون (2006الف)، الحق فی الحلم، ترجمة: سلام عید، غاستون باشلار– مقالات، منشورات وزارة الثقافة فی الجمهوریة العربیة السوریة، ط1، دمشق. باشلار، غاستون (2006)، جمالیات المکان، ترجمة: غالب هلسا، مجد المؤسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع، ط6، بیروت. باشلار، غاستون (2007)، الماء والأحلام – دارسة عن الخیال والمادة، ترجمة: علی نجیب إبراهیم، تقدیم: أدونیس، المنظمة العربیة للترجمة، ط1، بیروت. باشلار، غاستون (2010)، جدلیة الزمن، ترجمة: خلیل أحمد خلیل، مجد المؤسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع، ط1، بیروت. بودریار، جان (2008)، المصطنَع والاصطناع، ترجمة: جوزیف عبد الله، مراجعة: سعود المولى، المنظمة العربیة للترجمة، ط1، بیروت. تریکی، رشیدة (1992)، الحداثة و الاختلاففیالرسم، ترجمۀ محمد علی الکبسی، التریکی، فتحی و رشیدة التریکی، فلسفةالحداثة، مرکز الانماء القومی، بیروت. دوارن، جیلبیر (1994)، الخیال الرمزی، ترجمة: علی المصری، مجد المؤسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع، ط2، بیروت. دوبری، ریجیس (2002)، حیاة الصورة وموتها، ترجمة: فرید زاهی، أفریقیا الشرق، المغرب. مولر، جوزیف أمیل (1988)، الفن فی القرن العشرین، ترجمة: مهاة فرح الخوری، دار طلاس للدراسات والترجمة والنشر، ط1، دمشق. هویغ، رنیه (1978)، الفن تأویله وسبیله – ج2 (من الفن القوطی إلى القرن العشرین)، ترجمة: صلاح مصطفى، منشورات وزارة الثقافة والإرشاد القومی، دمشق.
Honour, Hugh & John Fleming (2009), A World History of Art, Laurence King Publishing Ltd, Reversed seventh edition, UK. Ruhrberg, Karl (2005), Art of the 20th Century, Volume I – Painting, Edited by Ingo F. Walther, TASCHEN, USA. The 20th Century Art Book (2001), PHAIDON, First published 1996, London – New York. Thompson , Jon (2008), How to Read a Modern Painting – Understanding and Enjoying the Modern Masters, Thames & Hudson Ltd , First published in the United Kingdom in 2006.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,063 |