تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,353 |
بررسی عملکرد «عنوان» در انتقال و دگرگونی مفهوم در آثار تجسمیِ هنر مفهومی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 10، دوره 22، شماره 3، مهر 1396، صفحه 95-108 اصل مقاله (3.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.63172 | ||
نویسندگان | ||
بهروز سهیلی اصفهانی1؛ محسن مراثی* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر | ||
2عضو هیات علمی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناخت عملکرد «عنوان» بر برداشت مخاطب در آثار تجسمی هنر مفهومی است و قصد دارد به این سوال پاسخ گوید که اگر «عنوان» بر درک مخاطب از آثار تجسمیِ مفهومی تاثیر داشته باشد، این تاثیر به چه نحوی است و میزان آن چقدر است؟ پژوهش بر اساس یک روش ترکیبیِ متوالی دو مرحلهای شکل گرفته که در مرحلهی اول، پژوهشگر از روش «نیمهتجربی» تاثیر «عنوان» را بر برداشت اعضای جامعهی نمونه از دو اثر تجسمی مفهومی، به آزمون گذاشته و در مرحلهی دوم، از روش «توصیفیِ تحلیل محتوا»، پاسخهای افراد را پردازش کرده است. روش تجزیهوتحلیل دادهها، ترکیبی (کیفی و کمّی) میباشد. این پژوهش، در استفاده از روش ترکیبی در مطالعات هنر و در بررسی کمّیِ تأثیر «عنوان» دارای نوآوری است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که «عنوان» در انتقال مفهوم آثار تجسمیِ مفهومی دخالت داشته و میتواند آن را بین 70 تا 80 درصد تغییر داده، بین 50 تا 64 درصد دگرگون نموده و به سمت مفاهیمی که خود بر آنها دلالت دارد، متمرکز نماید؛ اما نمیتواند برداشت مخاطب را یکّه گرداند. «عنوان» همچنین قادر است برداشت مخاطب از این آثار را بین 47 تا 61 درصد محدود کرده، بین 19 تا 32 درصد بسط داده و سبب زایش مفاهیم تازه از اثر گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
"عنوان"؛ "هنر مفهومی"؛ " مفهوم اثر هنری"؛ " برداشت مخاطب از اثر"؛ "عنوانگذاری" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of “Title” Function in Transferring and Turning of Concept in Visual Conceptual Art | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Marasy2؛ | ||
چکیده [English] | ||
By paying more attention to “concept” of artwork in Postmodern and Contemporary Art, and with the advent of Hermeneutic and Intertextual topics in art, attentions to “title” effects on transferring and turning of concept have increased. Conceptual Art has concerned with these effects more than the other movements because, “concept” is its central pillar. The “title” has an important and undeniable place in visual conceptual artworks due to “language” and “writing” importance in these works. The purpose of this study is identifying of “title” function in visual conceptual art and “title” effectiveness on audience's perception of these works. The article has been conducted on the basis of a Sequential Multi-Method including Semi-Experimental, and Content Analysis methods in 2 steps. the researchers have been experimented “title” effects by semi-experimental method on perception of the sample group members of 2 visual conceptual artworks in the first step. Each one of these two works which made by the researcher have been presented to respondents in 3 situations in which that has been requested them with a separate questionnaire including an open-ended question in order to write their perception of the artworks. These situations for the first visual conceptual artwork are “without title”, titled No.1: “Love Elixir Fell on My Copper And...” and titled No.2: “Nothingness”. In the second one they are “without title”, titled No.1: “Modernity” and titled No.2: “Looking for Authenticity Preservation”. The information has been processed using content analysis method in the second step. In this way the authors have code concepts of the questionnaires text sentence by sentence. At first they have collected all codes and studied on them. Then, the researchers have combined similar codes together and the general codes came to being. The questionnaires contents have been rewritten on the basis of these general codes. The authors have counted absolute and relative frequency of the general codes in all of 3 situations for each two artworks and presented in tables. The results have been analyzed quantitatively and qualitatively. The authors have based Set Theory in qualitative study part of “title” function and following that, they have been able to measure 4 factors in respondent’s perception: the amount of ‘limitation”, “expansion”, “unity” and “changes”. This research also has calculated the amount of concept “turning” by these titles which have opposite implications. this article has innovation not only in applying combined methodology in art territory studies, but also in studying “title” effects quantitatively. The results show that “title” in a visual conceptual artwork is considered the part of a work itself and it’s not something separate from it. Furthermore, “title” involves in transferring visual conceptual artworks concept and can change their concept between 70% to 80% and turning it between 50% to 64% and concentrate it into some concepts that itself predicate on them, but cannot thin it out into one. “Title” is also able to limit audience’s perception of these works between 47% to 61% and expand it between 19% to 32% and create new concepts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Title", " Visual Conceptual Art", " Concept of Artwork", " Audience's Perception of Artwork", " Entitling" | ||
مراجع | ||
آزبورن، پیتر (1391)، هنر مفهومی، ترجمه: نغمه روحانی، انتشارات مرکب سپید، تهران. استیوارت، ایان و تال، دیوید (1365)، مبانی ریاضیات، ترجمه: دکتر مهدی ابراهیمی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران. جمال، علیرضا (1383)، توپولوژی عمومی، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران. صفوی، کورش (1383)، درآمدی بر معنیشناسی، انتشارات سوره مهر، تهران. عبدالهآبادی، الهه و مقیمنژاد، مهدی (1391)، بررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس (عنوان در عکسهای عکاسان هنری معاصر ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران. کرسول، جان دبلیو (1392)، طرح پژوهش رویکردهای کیفی، کمّی و ترکیبی، ترجمه: علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس، انتشارات جهاد دانشگاهی- واحد علامه طباطبایی، تهران. لوسیاسمیت، ادوارد (1387)، مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، ترجمه: علیرضا سمیعآذر، چاپ و نشر نظر، تهران. محمدپور، احمد (1390)، فراروش بنیانهای فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری، انتشارات جامعهشناسان، تهران. معادیخواه، سمانه و نامورمطلق، بهمن (1392)، پیرامتنهای عنوان و عنوانبندی به مثابه آستانه متن در سینما با تأکید بر آثار عباس کیارستمی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان. نامورمطلق، بهمن (1388)، عنوانشناسی آثار هنری و ادبی ایرانی (مطالعهی نشانهشناختی عنوان هنری از قرن چهارم تا دوازدهم)، مجموعه مقالات چهارمین هماندیشی نشانهشناسی هنر به انضمام مقالات هماندیشی سینما، فرهنگستان هنر، 112-75 Franklin, Margery B., Becklen, Robert C. and Doyle, Charlotte L. (1993), The Influence of Titles on How Paintings Are Seen, Leonardo, The MIT Press, 26, 2, 103-108. Ledera, H. Carbona, C. and Ripsasb, A. (2006), Entitling Art: Influence of Title Information on Understanding and Appreciation of Paintings, Acta Psychologica, 121, 2, 176–198. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,642 |