تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,816 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,687 |
Identifying Functions of Online Community of Practice | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 1، 2018، صفحه 1-22 اصل مقاله (389.5 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitm.2017.236658.2079 | ||
نویسندگان | ||
Ali Hamidizadeh* 1؛ Reza Tahmasebi2؛ Atefeh zarean Shirvan Deh3 | ||
1Assistant Prof. in Public Administration, Farabi Campus University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Assistant Prof. in Human Resources Management, Farabi Campus University of Tehran, Qom, Iran | ||
3MS.c. in Public Administration, Farabi Campus University of Tehran, Qom, Iran | ||
چکیده | ||
Nowadays, there is a growing trend in the constitution of community of practice (COP) through cell phone communication software. So, studies about COP and its functions seem necessary. In this research, the positive functions of COP have been identified through theme analysis, and then the identified functions have been categorized using exploratory factor analysis. This research has been done in two phases using mixed-method approach. In the qualitative phase, library resources and in the quantitative phase, researcher-made questionnaire were used. In addition, in the qualitative phase, the functions were identified through literature review. The statistical population of the quantitative phase includes employees of public organizations and private firms who are a member of any groups, consisting of their colleagues, on their cell phones using social communication software such as: Telegram, WhatsApp, and Viber. Purposive sampling was used to select the groups and the individuals. 446 individuals, within 19 groups, filled out the questionnaire. 38 main themes have been identified and divided into 6 categories of innovation and problem solving, information and knowledge exchange, collective identity, knowledge ability, continual development, gain and create value. | ||
کلیدواژهها | ||
Communication Software؛ Community of practice؛ Exploratory Factor Analysis؛ Knowledge Management؛ Theme Analysis | ||
عنوان مقاله [English] | ||
شناسایی کارکردهای انجمنهای خبرگی آنلاین | ||
نویسندگان [English] | ||
علی حمیدی زاده1؛ رضا طهماسبی2؛ عاطفه زارعان شیروان ده3 | ||
1استادیار مدیریت دولتی،دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران،قم، ایران | ||
2استادیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران،قم، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم،ایران | ||
چکیده [English] | ||
امروزه تشکیل انجمنهای خبرگی از طریق نرمافزارهای ارتباطی موبایلی بیشتر شده، از این رو به مطالعه در این زمینه و کارکردهای آن توجه میشود. این پژوهش ضمن شناسایی کارکردهای مثبتِ انجمنهای خبرگی از طریق تکنیک تحلیل تم، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به دستهبندی آنها پرداخته است. پژوهش به روش آمیخته از نوع متوالی ـ کیفی، کمی انجام شده است. در بخش کیفی از منابع کتابخانهای و در بخش کمی از پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شده است. در بخش کیفی، کارکردها از طریق مرور مبانی نظری، احصا شدهاند. جامعۀ آماری بخش کمی را افراد شاغل در سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی تشکیل میدهد که از طریق نرمافزارهای ارتباطی نظیر وایبر، واتسآپ و تلگرام در گروههای ایجادشده در گوشیهای همراه خود با همکاران عضو هستند. همچنین روش نمونهگیری این بخش، در دو مرحلۀ انتخاب گروهها و انتخاب افراد، هدفمند است. 446 نفر در قالب 19 گروهِ نمونه، به پرسشنامه پاسخ دادهاند. 38 تم اصلی شناسایی شد که در شش دستۀ نوآوری و حل مسئله، مبادلۀ دانش و اطلاعات، هویت جمعی، دانشگری، توسعۀ مستمر، کسب و خلق ارزش جا گرفتهاند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
انجمن خبرگی, تحلیل تم, تحلیل عاملی اکتشافی, مدیریت دانش, نرمافزار ارتباطی | ||
مراجع | ||
تقیزاده، ج.؛ پورعباسی، ج. (1395). مطالعۀ میزان تسهیم دانش خبرگان در شبکههای اجتماعی با استفاده از نتونوگرافی موردی پیامرسان تلگرام. اولین کنفرانس بینالمللی بازیابی تعاملی اطلاعات، کیش، دانشگاه تهران. دانایی فرد، ح.؛ کاظمی، ح. (1389). شیوههای پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی. تهران: انتشارات مهربان. زراعتکار مغانی، س. (1394). بررسی شبکههای اجتماعی، مزایا و معایب آنها. کنفرانس بینالمللی پژوهشهای کاربردی در فناوری اطلاعات، کامپیوتر و مخابرات. تربت حیدریه، شرکت مخابرات خراسان رضوی. همتی، ع.؛ آذربایجانی، ع. (1394). مزایا و معایب شبکههای اجتماعی رسانههای اجتماعی. اولین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی با رویکرد بومی ـ اسلامی و با تأکید بر پژوهشهای نوین. ساری، بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان مازندران، شرکت علمی پژوهشی و مشاورهای آیندهساز. یزدانی کاشانی، ز. (1394). مروری بر کاربرد شبکههای اجتماعی در آموزش مجازی کارکنان. سومین کنفرانس ملی آموزش و توسعۀ سرمایۀ انسانی، تهران، انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی. Allee, V. (2000). Knowledge networks and communities of practice. OD practitioner, 32 (4), 4-13.
Ardichvili, A., Maurer, M., Li, W., Wentling, T. & Stuedemann, R. (2006). Cultural influences on knowledge sharing through online communities of practice. Journal of knowledge management, 10 (1), 94-107.
Bolisani, E. & Scarso, E. (2014). The place of communities of practice in knowledge management studies: a critical review. Journal of Knowledge Management, 18 (2), 366-381.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3 (2), 77-101.
Brown, J. & Duguid, P. (1991). Organizational learning and communities-of-practice: toward a unified view of working, learning and innovation. Organization Science, 2 (1), 40-57.
Burk, M. & Sutton, G. (2000). So You Think You Want to Be A Community…?. White Paper, Federal Highway Administration, Washington.
Cheng, E.C.K. & Lee, J.C.K. (2014). Developing strategies for communities of practice. International Journal of Educational Management, 28 (6), 751-764.
Chesbrough, H. (2006). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
Crowne, K. A., Goeke, R. J. & Shoemaker, M. (2015). Enhancing international assignees’ performance with online social networks. Journal of Global Mobility, 3 (4), 397-417.
Danaeifard, H., Kazemi, H. (2011). Social research methods: Quantitative and qualitative approaches. Mehraban press, Tehran. (in Persian)
Duffield, S. M. (2016). Application of the Syllk model wiring an organisation for the capability of an online community of practice. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 46 (2), 267-294.
Elkjaer, B. (1999). In search of social learning theory. In Easterby-Smith, M., Araujo, L. and Burgoyne, J. (Eds), Organizational Learning and the Learning Organization, Sage, London.
Giles, M. (2010). A world of connections. The Economist. Available in: http://www.economist.com/node/15351002.
Hathi, S. (2007). CEOs stand divided on social media. Strategic Communication Management, 12 (1), 9.
Hauptmann, S. & Steger, T. (2013). “A brave new (digital) world”? Effects of In-house Social Media on HRM. German Journal of Human Resource Management, 27 (1), 26-46.
Hemati, A. & Azarbayjani, A. (2016). Advantages and disadvantages of social networks. 1st International humanities conference with native-islamic approach and emphasis of new researches. Sari, payamenur university of Mazandaran province, Scientific-research and future consultative firm. (in Persian) Kline, R.B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rded). Newyork: Guilford Press.
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge:Cambridge University Press.
Lee, F.S., Vogel, D. & Limayem, M. (2003). Virtual community informatics: a review and research agenda, Journal of Information Technology Theory and Application (JITTA), 5 (1), 47–61.
Lesser, E. & Storck, J. (2001). Communities of practice and organizational performance. IBM Systems Journal, 40 (4), 831-41.
Lesser, E.L., Everest, K. (2001). Using communities of practice to manage intellectual capital. Ivey Business Journal, 65 (4), 37–42.
Lim, K.H., Ward, L.M., Benbasat, I. (1997). An empirical study of computer system learning: comparison of co-discovery and self-discovery methods. Information Systems Research, 8 (3), 254–272.
Loyarte, E., & Rivera, O. (2007). Communities of practice: a model for their cultivation. Journal of Knowledge Management, 11(3), 67-77.
Manuti, A., Impedovo, M. A., De Palma, P. D. (2017). Managing social and human capital in organizations: Communities of practices as strategic tools for individual and organizational development. Journal of Workplace Learning, 29 (3), 217-234.
Miles, S. J. & Muuka, G. N. (2011). Employee choice of voice: a new workplace dynamic. Journal of Applied Business Research, 27 (4), 91.
Millen, D. R., Fontaine, M. A. & Muller, M. J. (2002). Understanding the benefit and costs of communities of practice. Communications of the ACM, 45(4), 69-73.
Moqbel, M., Nevo, S. & Kock, N. (2013). Organizational members’ use of social networking sites and job performance: An exploratory study. Information Technology & People, 26 (3), 240-264.
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5, 14-37.
Pavlin, S. (2006). Community of practice in a small research institute. Journal of Knowledge Management, 10 (4), 136-144.
Pohjola, I. & Iskanius, P. (2014). Communities of Practice as a Strategic Tool for Company Performance: A Case Study. In ECIC2014-Proceedings of the 6th European Conference on Intellectual Capital: ECIC 2014. Academic Conferences Limited.
Polany, M. (1957). The Tacit Dmension. Anchor Books, Garden City, NY.
Ridings, C., Gefen, D. & Arinze, B. (2002). Some antecedents and effects of trust in virtual communities. Journal of Strategic Information Systems, (11), 271–295.
Sandefur, R.L., Laumann, E.O. (1998). A paradigm for social capital. Rationality and society, 10 (4), 481–501.
Schenkel, A. & Teigland, R. (2008). Improved organizational performance through communities of practice. Journal of Knowledge Management 12 (1), 106–118.
Shattell, M. M. (2010). Rethinking Idleness, Productivity, and Time Management: A Call to Do Nothing, More: Edited by. Issues in mental health nursing, 31 (5), 368-369.
Stanoevska-Slabeva, K., & Schmid, B. F. (2001, January). A typology of online communities and community supporting platforms. In System Sciences, 2001. Proceedings of the 34th Annual Hawaii International Conference on (pp. 10-pp). IEEE.
Taghizadeh, J. & Poorabasi, J. (2017). Experts knowledge sharing in social networks through Netnograghy approach In Telegram. 1st International interactive information retrieval conference. Kish, University of Tehran. (in Persian)
Wenger, E. & Snyder, W. (2000). Communities of practice: the organizational frontier. Harvard Business Review, 78 (1), 139-146.
Wenger, E. (1996). How to optimize organizational learning. Healthc Forum Journal, 39(4), 22-23.
Wenger, E. (1998), Community of Practices: Learning, Meaning and Identity, Cambridge University, New York, NY.
Wenger, E. (2011). Communities of practice: A brief introduction. Available in: https://www.ohr.wisc.edu/cop/articles/communities_practice_intro_wenger.pdf.
Wenger, E., McDermott, R. A., & Snyder, W. (2002). Cultivating communities of practice: A guide to managing knowledge. Harvard Business Press.
West, J. & Lakhani, K.R. (2008). Getting Clear about Communities in Open Innovation. Industry and Innovation, 15 (2), 223–231.
Wojcik, B. W. (2015). Learning from Experience: Understanding Assistive Technology Knowledge and Skills through an Online Community of Practice. In Efficacy of Assistive Technology Interventions (pp. 203-227). Emerald Group Publishing Limited.
Yamklin, S. & Igel, B. (2012).Communities of practice purposefully designed for improving business performance. Knowledge and Process Management, 19 (4), 189-202.
Yang, C.L. & Wei, A.T. (2010). Modeling the performance of cop in knowledge management. Total Ouality Management, 21 (10), 1033-1045.
Yazdani Kashani, Z. (2016). Review on application of social networks in employees virtual training. Third National conference of training and human capital development. Tehran, Iranian society for training and development. (in Persian) Yu, W. D., Chang, P. L., Yao, S. H., & Liu, S. J. (2009). KVAM: model for measuring knowledge management performance of engineering community of practice. Construction Management and Economics, 27 (8), 733-747.
Zeraatkar, S. (2016). Investigating social networks: advantages and disadvantages. International conference on information technology, computer and telecommunication. Torbat heidarieh, Telecommunication company of Khorasan Razavi. (in Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 934 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,069 |