تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,083 |
مناسبات تصوف و الازهر با وهابیت در مصر (مطالعه موردی: رویکرد عبدالحلیم محمود) | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 7، دوره 49، شماره 2، مهر 1395، صفحه 259-277 اصل مقاله (404.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2017.207722.629577 | ||
نویسندگان | ||
محمد نصیری* 1؛ ابراهیم کلانتری2؛ رمضان رضایی3؛ حامد آل یمین1 | ||
1استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران. | ||
3استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران. | ||
چکیده | ||
رشد روزافزون جریان وهابیت در سرزمینهای اسلامی، بهویژه در مصر، از گذشته تا کنون یکی از مهمترین دغدغههای عالمان الازهر بوده است. مشایخ الازهر برای تقابل با وهابیت براساس شرایط زمانی رویکردهای مختلفی را پی گرفتهاند. در این میان نقش عبدالحلیم محمود، بسیار قابل تأمل است. رویکرد وی در تقابل با وهابیت، ایجابی و معطوف به تقویت جریان رقیب سلفیت، یعنی تصوف بوده است. عبدالحلیم محمود کوشیده است باترویج تصوف ازطریق نشان دادن صوفیان بزرگ بهعنوان الگوی کامل، در قالبی همه فهم و جذاب، به مقابلة با وهابیت بپردازد. علاوه براین انتشار آموزهها و تعالیم صوفیانه از راههای گوناگون، بهویژه در دورانی که خود با عنوان امام اکبر الازهر شناخته بود، نقش مهمی در گسترش و عمق بخشیدن به فرهنگ معنوی- اخلاقی و منعطف تصوف و کم کردن تأثیر وهابیت، رویکرد خشن و فرهنگ تکفیری آن داشت. واقعیاتی که باعث شد تا علاقة مردم به فرهنگ و آداب و رسوم صوفیانه همچون زیارت، توسل و برگزاری مراسم میلاد اهل بیت پیامبراکرم و اولیاء الهی که نقطه مقابل وهابیت بود، بیشتر و فرهنگ جامعه نسبت به وهابیت ایمن شود. | ||
کلیدواژهها | ||
الازهر؛ تصوف؛ سلفیه؛ عبدالحلیم محمود؛ وهابیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relations between Sufism and Al-Azhar with Wahhabism in Egypt (Case Study: Abdul Halim Mahmood's Approach) | ||
نویسندگان [English] | ||
Muhammad Nasiri1؛ ibrahim kalantari2؛ Ramezan rezayi3؛ hamed aleyamin1 | ||
2Dean of the Faculty of Islamic sciences and Thought of Tehran University | ||
3Member of the faculty of Islamic sciences and Thought of Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
The developing of Wahhabism in Islamic domains, especially in Egypt, has been one of the most important concerns of Al-Azhar scholars since the past. The Sheikh of al-Azhar has been following different approaches to counteracting Wahhabism based on time constraints. Meanwhile, the role of Abdul Halim Mahmoud is very significant. In contrast to Wahhabism, his approach was positive so focused on strengthening the Sufism as a rival of the Salafism. Abdul Halim Mahmoud tried to restrain Wahhabism through promoting Sufism by showing the great Sufis as a model in a All-understandable and attractive format. In addition, the publication of Sufi teachings in various ways, especially in the era known as Imam Akbar al-Azhar, Played an important role in expanding and deepening the spiritual, moral and flexible culture of Sufism and minimizing the impact of Wahhabism, its harsh approach, and its takfiri culture. The facts that caused the attraction of the people to the culture and customs of Sufism, such as pilgrimage, recourse and celebration of the birth of the Prophet Muhammad (PBUH), and the Guardians of God, Awliya, which was the opposite of Wahhabism, increased so the culture of society which secured it from the danger of Wahhabism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Al-Azhar, Abdul Halim Mahmood, Sufism, Salafiyah, Wahhabism | ||
مراجع | ||
[1] أمانه الفتوی (2007). «الاحتفال بالمولد النبوی و مولد آل البیت و الصالحین». دار الافتاء المصریة. http://dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=140&LangID=1. [2] بشیری، احمد (2007). علماء من المغرب العربی فی الأزهر الشریف : [الإمام محمد علیش شیخ السادة المالکیة ومفتی الدیار المصریة]. الجزیره، ثاله ـ الابیار. [3] تمام، حسام (2013). الإخوان المسلمون، سنوات ما قبل الثورة. القاهره – مصر، دارالشروق. [4] ---------- (2010) «تسلف الإخوان: تآکل الأطروحة الإخوانیة وصعود السلفیة فی جماعة الإخوان المسلمین». وحدة الدراسات المستقبلیة بمکتبة الإسکندریة، الاسکندریه- مصر. [5] جاد الله، منال عبدالمنعم (1998). التصوف فی مصر و المغرب. الإسکندریة، منشأه المعارف بالاسکندریه جلال حزی شرکاه. [6] الجمال، حمد بن صادق (1414). إتجهات الفکر الاسلامی المعاصر فی مصرفی النصف الاول من القرن الرابع عشر الهجری. الریاض، دار العالم الکتب للطباعه و النشر و التوزیع. [7] خالد، علی (2013). «فی ذکرى مولده.. القطب الصوفی السید البدوى». الوفد. http://alwafd.org. [8] الخرباوی، ثروت (2014). «السلفیة والحکم 3/3». 28-ژوئن-2014. http://www.albawabhnews.com/661038. [9] خلیل، محمود (2015). «السر فى الشیخ عبد الحلیم (1)»، 27-سپتامبر-2015. http://www.elwatannews.com/news/details/809901. [10] السبت، عبدالله (1401). صوفیات شیخ الأزهر. الکویت، الدار السلفیة للنشر والتوزیع. [11] السراج الطوسی، أبونصر (۱۳۸۰ق/۱۹۶۰م). اللمع فی التصوف، القاهرة، دار الکتب الحدیثة. [12] السندوبی، حسن (1948). تاریخ الاحتفال بالمولد النبوی من عصر الإسلام الأول إلى عصر فاروق الأول، القاهرة، مطبعة الاستقامة. [13] الشاذلى، محمود (2016). «الأربعاء ... الشرقیة تحتفل بذکرى مولد الإمام الأکبر عبد الحلیم محمود»، 5/2016 . [14] صبحی منصور، أحمد (1429). جذور الارهاب فى العقیدة الوهابیة السعودیة والاخوان المسلمون. بیروت، دارالمیزان. [15] صحیفة الحیاة (2010). «توتر فی العلاقة بین الأزهر والدعوة السلفیة تکشفه تصریحات شیخ الأزهر». شبکة الدفاع عن السنة،10-2010. http://www.dd-sunnah.net/news/view/id/3666/. [16] عزام، صلاح (1968). أقطاب التصوف الثلاثه: السید أحمد البدوی، السید آحمد الرفاعی، السید عبدالرحیم القناوی. القاهرة، مؤسسة دار الشعب. [17] علی، لؤی (2013). «بالصور...الیوم السابع داخل ضریح الامام عبدالحلیم محمود فی ذکراه». الیوم السابع. 2013/3/15 http://www.youm7.com/story/2013/3/15. [18] عویس، سید (2001). قراءات فى موسوعة المجتمع المصرى. القاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب. [19] القرضاوی، یوسف (2016). «من شیوخی فی الکلیة»، یوسف القرضاوِی، زمستان-2016. http://www.qaradawi.net/new/Articles-8590. [20] القشیری، أبوالقاسم (1960). الرسالة القشیریة. قم، بیدار. [21] مجموعة من العلماء (1419). رسائل فی حکم الإحتفال بالمولد النبوی. الریاض- المملکه العربیه السعودیه، دار العاصمة للنشر و التوزیع. [22] محمود، عبدالحلیم (1421).الحمد لله، هذه حیاتی. القاهرة، دارالمعارف. [23] ---------- (1996). فتاوی الإمام عبدالحلیم محمود. القاهرة، دارالمعارف. [24] ---------- (1993). اقطاب التصوف: السید أحمد البدوی. القاهرة، دارالمعارف. [25] ---------- (1985). قضیة التصوف: المنقذ من الظلال. القاهرة، دارالمعارف. [26] المطعنی، خالد أحمد (زمستان 2013). «فی ذکری مولده: عبد الحلیم محمود... شیخ الأزهر الغائب الحاضر»، الأهرام. [27] «موالد أهل البیت»، البرهانیه. http://www.burhaniya.org/mawalid.htm. 31/8/2015 [28] هاشم، أحمد عمر (1435). «بشارة شیخ الأزهر بالنصر»، الأهرام،24 أبریل 2014-1435. http://www.ahram.org.eg/NewsQ/279374.aspx. [29] Hoffman, Valerie J, (1995). Sufism, mystics and saints in modern Egypt. Columbia S. C: “The” University of South Carolina Press. [30] JONG, FREDERICK DE (1999). “OPPOSITION TO SUFISM IN TWENTIETH CENTURY EGYPT (1900-1970 APRELIMINARY SURVEY”. in Islamic Mysticism Contested: Thirteen Centuries of Controversies and Polemics, edited by B. Radtke and F. D. JONG, US/ Boston, Brill. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 983 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 725 |