![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,684,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,914,319 |
بررسی انتقادات هگل از تجربۀ دینی شلایرماخر | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 2، تیر 1396، صفحه 287-309 اصل مقاله (239.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2017.201184.1005338 | ||
نویسندگان | ||
نادر صمیمی* 1؛ رضا گندمی نصرآبادی2 | ||
1کارشناس ارشد فلسفۀ دین دانشگاه تهران | ||
2دانشیار دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تجربۀ دینی بهعنوان یک نظریۀ بهنسبت منسجم، نخستین بار توسط شلایرماخر مطرح شد. او تجربۀ دینی را به «احساس وابستگی به امر مطلق» تعریف کرد. شلایرماخر گوهر دین را شهود و احساس میداند که بینیاز از وساطت مفاهیم عقلی است. از جمله آثار و نتایج تجربۀ دینی شلایرماخر را میتوان شخصی کردن عنصر اساسی دین، ترویج رویکرد سلبی دربارۀ شناخت ذات و صفات خدا، در نظر گرفتن احساس بهعنوان منبع شناخت و امکان حصول شناخت بیواسطه دانست. بر اساس نظر هگل، محتوای دین و فلسفه یک چیز است و هر دو مراحلی از آگاهی روح هستند. بهنظر وی تنها با اندیشه میتوان به وجود خدا و ذات الهی پی برد. هگل با تکیه بر نظر خود مبنی بر عدم امکان آگاهی بیواسطه، تجربۀ دینی و شهودگرایی شلایرماخر را نقد میکند و الهیات مبتنی بر احساس را ناتوان از توصیف و تبیین صحیح دین و خدا میداند. شاه بیت انتقادهای هگل بر تجربۀ دینی مورد نظر شلایرماخر عدم امکان شناخت بیواسطه و انتقاد به شخصی بودن عنصر دینی در تجربۀ دینی، ناتوانی آن از شناخت ذات خدا، عدم توجه به یگانگی قوای ذهنی و انتقاد از در نظر گرفتن احساس بهعنوان منبع شناخت است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدهآلیسم؛ تجربۀ دینی؛ شلایرماخر؛ شناخت بیواسطه؛ هگل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review Hegel's criticism of religious experience Schleiermacher | ||
نویسندگان [English] | ||
Nader Samimi1؛ Reza Gandomi Nasr Abadi2 | ||
چکیده [English] | ||
Being a frequently discussed topic through recent centuries, religious experience is one of the special subject that include wide variety of definitions in the theories of those who believe in it. However, intuitive nature of religious experience is the same element in all these definitions. As a fairly coherent theory, religious experience first propounded by Schleiermacher. Schleiermacher define religious experience as “ the feeling of absolute dependence”.On the contrary to the rational and moral approaches to religion, Schleiermacher establishes a new trend which its foundation is feelings and emotions. This approach seeks a new condition and causes new results that deeply influence the comprehension of religion and God. As a case in point, negative approach to comprehension of essence and features of God can be mentioned as the consequences of religious experience of Schleiermacher. In Hegel's opinion the religion and philosophy's contents are the same and both of them are phases of soul's consciousness. In his opinion, God's existence and divine essence can be understood only through thinking. By leaning to his own idea about the impossibility of immediate recognition, Hegel, criticizes Schleiermacher’s intuition idea and believes that the theology which is based on feelings is disabled of comprehensive description of God and religion. These criticisms are based on Hegel's definition of religion and his description of the way of gaining awareness. Centered of Hegel's criticism of Schleiermacher's religious experience is the impossibility of immediately knowledge and personal understanding of the religious element in religious experience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religious experience, Theology, Hegel, Schleiermacher, rationalism | ||
مراجع | ||
21 . Adams, Robert Merrihew (2011). Philosophical Themes in Schleiermacher’s Christology, Springer.
22 . Crouter. (1980). Richard, Hegel and Schleiermacher at Berlin, Journal of the American Academy of Religion, pp. 19 - 43 Published by Oxford University
23 . Hegel, G W F. (1984). Lectures on the Philosophy of Religion , Vol 1 , Edited by Hodgson, University of California Press , Berkeley , Los Angeles , London. 24 . Hegel, G W F (1970). Hegel's Philosophy of Nature, Edited by M.J.Petry, George Allen and Unwin LTD, London.
25 . Reid, Jeffrey. (2003), Hegel on Schleiermacher and Postmodernity, ProQuest, Clio 32.4
26 . Schleiermacher, F D E. (2006). On Religion, Translated by John Oman from the Third German Edition in 1893, Digital Edition created. 27 . Welker, Michael. (1999). "We live deeper than we think": The genius of Schleiermacher's earliest ethics, Theology Today 56.2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 590 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |