تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,016 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,840 |
رهبری اخلاقی و تأثیر آن بر سرمایۀ اجتماعی در سازمانهای خدماتی دولتی (مورد مطالعه: سازمان ثبت اسناد و املاک تهران) | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 2، تیر 1396، صفحه 245-264 اصل مقاله (805.84 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2017.236070.1399 | ||
نویسندگان | ||
محمد عبدالشاه* 1؛ مصطفی مقیمی2؛ سید امیرمحمد خطیبی3 | ||
1استادیار گروه مهندسی صنایع، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
2کارشناسارشد MBA، دانشکدۀ مهندسی مواد و صنایع، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از موضوعات مهمی که اخیراً پیرامون سرمایة اجتماعی به آن توجه زیادی میشود، اخلاق است. به همین منظور، هدف این پژوهش مطالعة تجربی تأثیر رهبری اخلاقی بر تولید سرمایة اجتماعی در سازمانهای دولتی با مطالعة سازمان ثبت اسناد و املاک است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی- همبستگی اجرا شد. نمونة این تحقیق 202 نفر از کارمندان ثبت اسناد شهر تهران بود. ابزار پژوهش دو پرسشنامة تخصصی (سرمایة اجتماعی و رهبری اخلاقی) بود. با بهکارگیری تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری، نتایج حاکی از تأثیر رهبری اخلاقی بر هر سه بعد سرمایة اجتماعی (بعد ساختاری، بعد ارتباطی و بعد شناختی) است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد نقش رهبری اخلاقی بر تولید سرمایههای اجتماعی در سازمانهای دولتی معنادار است، بدان معنا که با بهکارگیری رهبری اخلاقی میتوان برای اعضای سازمان آیندة مشترکی متصور شد که سبب ایجاد وحدت میان اعضای سازمان خواهد شد. این وحدت سرانجام به تعامل سازنده و آن هم به رابطهای برد - برد میان اعضا میانجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
بعد رابطهای؛ بعد ساختاری؛ بعد شناختی؛ رهبری اخلاقی؛ سرمایه اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ethical Leadership and its Impact on Social Capital in Service Public Organizations (Case: Tehran Central Instruments and Landed Property Registration Department) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Abdolshah1؛ Mostafa Moghimi2؛ Seyed Amir Mohammad Khatibi3 | ||
1Assistant Professor, Industrial Engineering Department, Islamic Azad University Semnan Branch, Semnan, Iran | ||
2MSc. in MBA, Industrial Engineering Department, Semnan University, Semnan, Iran | ||
3Ph.D Student, Faculty of Economics and Administrative Science, Esfahan University, Esfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Ethics is an issue that recently a lot of attention is surrounding social capital. The goal of this study is investigate the role of ethical leadership in the production of social capital in service public organizations on Instruments and Landed Property Registration Department. The sample size of this study is 202 persons of Tehran Central’s staff. Instruments are included two specialized questionnaires (social capital and ethical leadership). To analyze the data is used SPSS.22 and PLS. Using structural equation modeling technique, the results showed significant impact of ethical leadership on all three dimensions of social capital (structural dimension, relational dimension, cognitive dimension). This means that using ethical leadership can image a common future for organizational members that create unification between them. Finally, this unification leads members to constructive engagement which is also a win-win relationship among. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive dimension, ethical leadership, Relational dimension, Social capital, structural dimension | ||
مراجع | ||
17. Adler, P. S., & Seko-Woo, K. (2002). Social capital: Prospects for a new concept. Academy of Management Review, 27(1), 17–40.
18. Akram, T., Lei, S., Hussain, S. T., Haider, M. J., & Akram, M. W. (2016). Does relational leadership generate organizational social capital? A case of exploring the effect of relational leadership on organizational social capital in China. Future Business Journal, 2(2), 116-126.
19. Andrews, R. (2010). Organizational social capital, structure and performance. Human Relations, 63(5), 583–608.
20. Brown, M. E., & Trevin˜o, L. K. (2006). Ethical Leadership: A Review and Future Directions. The Leadership Quarterly, 17(6), 595–616.
21. Brown, M. E., Trevin˜o, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97(2), 117–134.
23. Coleman, J. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94, S95-S120.
24. Collins, C., & Smith, K. (2006). Knowledge exchange and combination: The role of human resource practices in the performance of high-technology firms. Academy of Management Journal, 49(3), 544–560.
25. Dhar, R. L. (2016). Ethical leadership and its impact on service innovative behavior: The role of LMX and job autonomy. Tourism Management, 57, 139-148.
26. Ferris, S. P., Javakhadze, D., & Rajkovic, T. (2017). The international effect of managerial social capital on the cost of equity. Journal of Banking & Finance, 74, 69-84.
27. Guiso, L., Sapienza, P., & Zingales, L. (2004). The Role of Social Capital in Financial Development. The American Ecoomic Review, 94(3), 526-556.
28. Jennings, C., Sanchez-Pages, S. (2017). Social capital, conflict and welfare. Journal of Development Economics, 124, 157-167.
29. Kademfar, M., & Arab Amiri, S., (2013). The Relationship between ethical leadership and organizational performance (small review on Malaysian studies). International Journal of Business and Social Science, Centre for Promoting Ideas, 4(1), 114-127.
30. Leana, C. R., & Pil, F. K. (2006). Social capital and organizational performance: Evidence from urban public schools. Organization Science, 17(3), 353-366.
31. Mayer, D. M., Kuenzi, M., & Greenbaum, R. L. (2009). Making ethical climate a mainstream topic. Psychological Perspectives on Ethical Behavior and Decision Making, 181-213.
32. Milliman, J., Czaplewski, A. J., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: an exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16(4), 426-447.
33. Moran, P. (2005). Structural vs. relational embeddedness: Social capital and managerial performance. Strategic Management Journal, 26(12), 1129–1151.
34. Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242–266.
35. Pastoriza, D., & Arin˜o, M. A. (2013). Does the Ethical Leadership of Supervisors Generate Internal Social Capital?. Journal of Business Ethics, 118(1), 1–12.
36. Putnam, R. D., & Goss, K.A. (2002). Democracies in flux the evolution of social capital in contemporary society. New York: Oxford University Press.
37. Temple, J., & Johnson, P. (1998). Social Capability and Economic Growth. Quarterly Journal of Economics, 11&13(3), 965-990.
38. Trevin˜o, L. K., Brown, M. E., & Hartman, L. P. (2003). A qualitative investigation of perceived executive ethical leadership: Perceptions from inside and outside the executive suite. Human Relations, 56(1), 5–37.
39. Tsai, W., & Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: The role of intrafirm networks. Academy of Management Journal, 41(4), 464–476.
40. Ullah, S., Ullah, A., Durrani, B, (2011). Effect of leadership on employees performance in multinational pharmaceutical companies in Pakistan, interdisciplinary. Journal of Contemporary Research in Business, 9(2), 286-299.
41. Walumbwa, F. O., Hartnell, C. A., & Misati, E. (2017). Does ethical leadership enhance group learning behavior? Examining the mediating influence of group ethical conduct, justice climate, and peer justice. Journal of Business Research, 72, 14-23.
42. Zak, P. J., & Knack, S. (2001). Trust and growth. The Economic Journal, 111(470), 295-321. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,058 |