تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,460 |
تأثیر کانون توجه تکلیف فراقامتی بر عملکرد و یادگیری کنترل قامت در دختران 9 تا 12 ساله | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 3، آبان 1396، صفحه 383-367 اصل مقاله (290.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2017.122463.926 | ||
نویسندگان | ||
نسترن نادری راد1؛ علی اکبر جابری مقدم2؛ شهزاد طهماسبی بروجنی* 3 | ||
1کارشناسارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار، بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کنترل قامت از قابلیتهای مهم در زندگی عادی و فعالیتهای ورزشی انسان است، که همواره، اهمیت کانون توجه در آن مورد بحث است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر دستورالعملهای کانون توجه تکلیف فراقامتی بر عملکرد و یادگیری کنترل قامت در دختران 9 تا 12 ساله بود. در این پژوهش 45 نفر از دانشآموزان دختر یکی از دبستانهای شهرستان ملایر شرکت داشتهاند که از طریق قرعهکشی بهصورت تصادفی، به سه گروه، توجه بیرونی، درونی و کنترل تقسیم شدند. از آزمودنیها خواسته شد که با استفاده از دستورالعملهای ارائهشده روی تکلیف فراقامتی، کنترل قامت خود را حفظ کنند. دستورالعملها در ارتباط با توجه به میلهای که بهصورت افقی در دست داشتند (توجه بیرونی)، توجه به دستهای خود (توجه درونی)، و بدون دستورالعمل (کنترل)، بود.نتایج تحلیل واریانس با اندازههای تکراری، نشان داد که روند یادگیری در گروه توجه بیرونی نسبت به گروه توجه درونی (049/0=P)، و کنترل (005/0=P)، معنادار بود، اما تفاوت معناداری بین یادگیری گروه توجه درونی و کنترل یافت نشد (345/0=P). نتیجه اینکه دستورالعمل کانون توجه بیرونی در مقایسه با دستورالعمل کانون توجه درونی روی تکلیف فرا قامتی به کنترل قامتی بهتر منجر شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکلیف فراقامتی؛ دختر؛ کانون توجه؛ کنترل قامت؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Attentional Focus of Supra-Postural Task on Performance and Learning of Postural Control in Girls Aged between 9 and 12 | ||
نویسندگان [English] | ||
Nastaran Naderirad1؛ Ali Akbar Jaberi Moghadam2؛ Shahzad Tahmasebi Boroujeni3 | ||
1M.Sc. in Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Motor Learning and Control, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Motor Learning and Control, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Postural control is one of the important abilities in daily life and sport activities of human beings and the importance of focus of attention is always discussed in this issue. In this regard, the aim of the present study was to investigate the effect of the instructions of focus of attention of supra-postural task on performance and learning of postural control in girls aged between 9 and 12. 45 female students in an elementary school in Malayer city participated in this study and were randomly divided into 3 groups: external attention, internal attention and control by drawing of lots. The participants were asked to maintain their postural control by instructions on supra-postural task. Instructions included focus of attention on the bar they held horizontally (external focus), on their hands (internal focus) and no instructions (control). The results of analysis of variance with repeated measures showed that learning process in external focus group was significant compared with the internal focus (P=0.049) and control (P=0.005) groups. However, no significant differences were found in learning between internal focus and control groups (P=0.345). It can be concluded that external attention instruction on supra-postural task led to better postural control than internal attention instruction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
focus of attention, girl, learning, Postural control, supra-postural task | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 886 |