تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,213 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,428 |
"بررسی تطبیقی نگارههایی از کهنترین شاهنامهی جهان با شاهنامههای مکتب شیراز اینجو (725-758ه.ق)" | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 7، دوره 22، شماره 4، دی 1396، صفحه 63-74 اصل مقاله (11.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.64028 | ||
نویسندگان | ||
معصومه عباچی1؛ اصغر فهیمی فر (نویسنده مسوول)* 2؛ محمود طاووسی3 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استاد دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
چکیده | ||
یکی از کهنترین شاهنامههای مصور ایران، که برای بسیاری از پژوهشگران ناشناخته است، شاهنامهی « کاما» یا «دستور» است که به نظر میرسد متعلق به اوایل قرن هفتم ه.ق باشد. این نسخهی مصور دارای جنبههای ساختاریِ بسیار اصیلی است که تاکنون بدان و تأثیرات زیباییشناختی آن بر سایر نُسخ ادوار بعد پرداخته نشده است. هدف اصلی این جستار تحلیل هندسهی مبنایی و بررسی تأثیرات زیباییشناختی این شاهنامه بر شاهنامههای مکتب شیراز اینجوست. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شاهنامهی مذکور به لحاظ عناصر تصویری و هندسهی مبنایی چه تأثیراتی بر نگارههای اصیل مکتب اینجو گذارد؟ روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی- تطبیقی، مبتنی بر اولین مرحله از رویکرد اروین پانوفسکی، که توصیفی پیشاشمایلنگارانه است، با تکیه بر منابع کتابخانهای و اینترنت میباشد. تحقیقات این پژوهش اشکار میسازد نگارگر شاهنامهی کاما از نسبت رادیکال 2 که نسبتی است متعلق به دوران کهن -پیش از نسبت طلایی که مصریان باستان به کار می بردند_ حدّاکثر بهرهبرداری را نموده است. این نسبت در شاهنامههای اینجو تداوم مییابد. نتایج حاصل از تطبیق نگارههای دو مکتب سلجوقی و اینجو آشکار میسازد که بهجز هندسهی مبنایی، بسیاری از عناصر تصویری شاهنامههای اینجو نظیر رنگهای ناب، فضاسازیِ کتیبهوار و فشردگی عناصر بصری در کادر افقی و طراحی پویا، از نگارههای شاهنامهی کاما، تأثیرات بسیاری پذیرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه کهن جهان؛ شاهنامه های اینجو؛ رادیکال دو؛ زیباییشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"A comparative study between the painting of the most ancient world's Shahnameh by the School of Shiraz Injo (725- 758 AH) " | ||
نویسندگان [English] | ||
masoumeh abachi1؛ Mahmoud Tavousi3؛ | ||
1Assistant Professor, Department of Art and architecture, Shahid Bahonar University, kerman, Iran | ||
3Professor, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the most ancient Iranian manuscripts, which unknown for many researchers, is Shahnameh "comma" or "Dastur that seem to belong to the early seventh century AH. This illustrated MSS with very genuine structural aspects, which its aesthetic has potential impact on the other MSS of the following periods, have not been addressed. Many researchers, such as Adamuva and Gyvzalyan believe the oldest illustrated MSS of Shahnameh belongs to the mid-eighth century of the Hijra (Adamuva, Gyvzaliyan, 2007: 27). Shahnameh "comma" and visual elements of this manuscript to challenge the views of the researchers on some pictorial characteristics, which is believed to be Mongolian elements before the discovery of this Shahnameh in India; eg, Sheila Canbay believed that breaking the frame of picture with legs of horses and riders is the elements of Mongol in the year of 730 AH/ 1330 AD in Tabriz 1 or Bagdad School. She also stressed the move and horse riding in tight spaces and compact horizontal frame are of features and elements of Mongol. The main aim of this paper is to analyze the geometry of the foundation and the aesthetic impact of Shahnameh of "comma" on the Shahnamehs of Shiraz School in the Injo period. The other aims of this study are to investigate the motifs of the Shahnameh "Comma" in order to determine its originality, and check the continuity or discontinuity some important motifs of this Shahnameh on the Shiraz School in Injo age. The main question of the paper is, what are the effect of visual elements and hidden geometry of Shahnameh "comma", on the original, and pure image of the Injo School? So, this article answers the following secondary questions: 1. Is it antiquated and exquisite Shahnameh belongs to the Seljuk period? What resources has affected on this manuscript? 2. What are the Iconic motifs of the Shahnameh comma is there, but don't continue in the Persian paintings of Injo period at the Shiraz? This research is descriptive and comparative analytical method, based on the first phase of Erwin Panofsky's approach, which is pre-iconographical description, relying on library resources and the Internet. The aim of the first stage of the method of Panofsky is, in fact, survey the motifs and stylistic characteristics and structure of the painting in the Shahnama "Comma" and identify the motifs of which have been experiencing a metamorphosis and transformation in the Injo age at the Shiraz. The study shows that the painter of the Shahnameh of "comma" has used to the ratio of radical 2, which belong to ancient world, before the ancient Egypt, for depicturing the frame of painting, and hidden structure in the picture. This ratio continues in the Injo shāhnāmehs. The results of the comparison between the painting of Seljuk and Injo schools reveals that except geometry basis and the ratio of radical 2 in the picture of the Injo shāhnāmehs, many visual elements such as pure and bright color, Compression of the composition and image elements in box-like atmosphere, took much impression of the Shahnameh "comma". | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the ancient Shahnameh of world, radical 2, Injo Shahnamehs, Aesthetic | ||
مراجع | ||
آدامووا، ا. ت و گیوزالیان، ل. ت (1386)، نگارههای شاهنامه، ترجمهی زهره فیضی، فرهنگستان هنر، تهران. آژند، یعقوب (1387)، مکتب نگارگری شیراز، فرهنگستان هنر، تهران. آیتاللهی، حبیبالله (1386)، ترکیببندی افقی در نگارگری مکتب شیراز، آینهی خیال، شمارهی 5، 38-39. آیتاللهی، حبیبالله (1363)، نسبتهای طلایی در هنر، فصلنامهی هنر، شمارهی 7، 108-129. آیتاللهی، حبیبالله (1377)، مبانی هنرهای تجسمی، سمت، تهران. اتینگهاوزن، ر و گرابر، ا (1379)، هنر و معماری اسلامی (650- 1250)، ترجمهی یعقوب آژند، سمت، تهران. بازورث و دیگران (1390)، سلجوقیان، ترجمه و تدوین: یعقوب آژند، چاپ دوم، مولی، تهران. پاکباز، رویین (1383)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، چاپ سوم، زرین و سیمین، تهران. تجویدی، اکبر (1386)، نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا سده دهم هجری، چاپ سوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. سورن ملکیان شیروانی، اسدالله (1970)، داستان ورقه و گلشاه، هنرهای آسیایی، ؟؟؟؟؟پاریس. عیوقی (1343)، ورقه و گلشاه، به اهتمام کتر ذبیحالله صفا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. غروی، مهدی (1352)، قدیمیترین شاهنامهی مصور جهان، شاهنامهی فیروز پشتونجی دستور بلسارا معروف به شاهنامه موسسه کاما بمبئی، متعلق به اوایل قرن هفتم، مجلهی هنر و مردم، شمارهی 135، 41-44. غروی، مهدی (1356)، سیمرغ سفید (نگرشی ژرف در چگونگی استمرار فرهنگی ایران زمین با بررسی شاهنامه فردوسی و نقش و نگارهای آن در هزار سال گذشته)، مجلهی هنر و مردم، شمارهی 175، 54- 75. فردوسی، ابوالقاسم (1374)، شاهنامه فردوسی، به تصحیح ژول مُل، بهزاد، تهران. معرفی نسخههای شاهنامه فردوسی (1369)، موسسه مطالعات تحقیقات فرهنگی، تهران. مقدم، علیرضا (1389)، عبدالمومن بن محمد خویی نقاش قرن هفتم هجری، کتاب ماه هنر، شماره 148، 14-23. Brend, B & Melville, C. P (2010),Epic of the Persian kings: the art of Ferdowsi's Shahnameh, I. B. Tauris, ????.
Canby, S (1993), Persian painting, Thames and Hudson,London.
Graber, o (2000), Mostly MINIATURES: An Introduction to Persian Painting, Princeton University Press, Princeton and Oxford.
Panofsky, E (1955), Meaning in the Visual Arts, Dobleday Anchor Books, New York.
Robinson, B. V (1958), A Distractive Catalogue of the Persian Painting in the Bodleian library, ?????, Oxford.
Swietochowski, M. L (1994), The Metropolitan Museum of Art's Small Shahnama, In Illustrated Poetry and Epic Images, The Metropolitan Museum of art, New York, 67- 81.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,088 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,769 |