![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,899 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,392 |
روایت معماری در بیان عکاسی؛ مراتب معنا در عکس معماری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 22، شماره 4، دی 1396، صفحه 75-86 اصل مقاله (15.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.64029 | ||
نویسندگان | ||
محمدباقر کبیرصابر* ؛ یوسف زینال زاده | ||
هیأت علمی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر در رویکردی میانرشتهای، به مناسبات بین هنر عکاسی و هنر معماری پرداخته و طی بحثی مستدل، نقش عکاسی معماری به عنوان ابزاری در تهیه و تدوین اطّلاعات بصری از محیطهای معماری را تحلیل و تبیین نموده است. عکاسی معماری در واقع نوعی روایت معماری بر پایة تصویر میباشد که تاکنون منشأ خدمات بیبدیلی برای هنر معماری بوده است. اعکسهای معماری که محصول فرآیندهای عکاسی معمارانه هستند، آثاری برآمده از ارادة عکاس در مواجهه با معماری میباشند؛ یعنی امری که ریشه در سرشت عکاسی معماری دارد و در آن، موجودیت عکس، تابع رابطة بین دو ساختار هنری منفکّ، یعنی «ساختار معماری» و «ساختار تصویر» است. لذا ادراک هنرمند عکاس از رابطة بین «نظام معماری» و «نظام عکاسی» و نیز نحوة ایجاد این رابطه، از معیارهای موفقیت یک عکس معماری محسوب میشود. از دیگر موضوعات مورد بحث در این مقاله، بحث دربارة گونهبندی محتوائی عکسهای معماری در دو گونة «عکس معماری مستند» و «عکس معماری هنری» و تحلیل جایگاه هر یک از آنها در تشکیل روایت-های معماری میباشد. پژوهش، به روش توصیفی ـ تحلیلی به انجام رسیده است و مسألة اصلی آن، تبیین چیستی و چگونگی ترابُط «قالب و محتوای عکاسانه» با «قالب و محتوای معمارانه» در عکسهای معماری میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسی معماری؛ عکس معماری؛ عکس معماری مستند؛ عکس معماری هنری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Architectural Narrative and Photographic Expression The Role of Photo in Writing Architectural Narratives | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadbagher Kabirsaber؛ Yousef Zeinalzadeh | ||
چکیده [English] | ||
The present paper has investigated the relationship between the art of photography and architecture with an interdisciplinary approach, and has explained the role of architectural photography as an efficient tool in providing visual information from architectural environments. Architectural photography that is a kind of image-based architectural narrative has been the source of unique services for the art of architecture so far. On the other hand, the architectural photos that are the result of architectural photography procedures are the artworks that are the outcome of artist photographers' wills faced with the architectural artifacts. Architectural photography that is a kind of image-based architectural narrative has been the source of unique services for the art of architecture so far.the architectural photos that are the result of architectural photography procedures are the artworks that are the outcome of artist photographers' wills faced with the architectural artifacts. This issue is rooted in the nature of architectural photography in which the existence of the photo depends on the relationship between two separate artistic structures namely "Architectural Structure" and "Image Structure". So, the perception of the artist photographer from the relationship between "Photography System" and "Architecture System" and also the method of creating this relationship, is considered as one of the criteria for the success of an architectural photo. Another subject being discussed in this paper is the discussion about content classification of architectural photos in two types including "Documentary Architectural Photo" and "Artistic Architectural Photo", and analyzing the role of each in formation of architectural narratives. Documentary Architectural Photo is prepared to display the reality of architectural work and without any intention in the image message, while, artistic architectural photo is a combination of the reality of architectural work with moods, spirits, and talents of the artist photographer. The necessity of doing the research arises from the general scientific vacuum existing in understanding the meaning nature in architectural photography. Basically, proposing any interdisciplinary discourse between "Photography" and "Architecture" will be considered as opening a new way for better understanding the essence of architectural photography. However, since the invention of photography to the present, the architectural environments have always been appealing subjects for photographers, and photography also has been the indicator and presenter of material and semantic existence of architecture. Therefore, reflecting on the architectural photos of any period can be beneficial in clarification and explanation of the evolving nature of architecture during that period. Based on the abovementioned cases, the research issue is to investigate the relationship between "Architectural Form and Content" and "Photographic Form and Content" in "Architectural Photo", and the research questions are: A) What is the architectural photography and with what components can be distinguished from other photography majors? B) How does the interaction between "Content and Material Quality of Architectural Work" and "Content and Material Quality of Photo" occur? C) How the meaning in architectural photography is clarified, and what components determine its quality? The research method is descriptive-analytical and has been done based on logical deduction from data description and interpretation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Architectural photography, Architectural photo, Documentary Architectural Photo, Artistic Architectural Photo | ||
مراجع | ||
ادواردز، استیو (1388)، عکاسی، ترجمة مهران مهاجر، نشر ماهی، تهران. انصاری، حمیدرضا (1395)، تحلیلی بر معماری معاصر ایران، انتشارات سبزان، تهران. باوندیان، علیرضا (1387)، تأملات فرهنگی و هنری، نشر شاملو، مشهد. پیرنیا، محمدکریم (1374)، خودباختگی ایرانی و فرو افتادن هنر ایران، در مجموعه مقالات نخستین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، ج1، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران. تاسک، پطر (1377)، سیر تحول عکاسی، ترجمة محمد ستاری، انتشارات سمت، تهران. چامسکی، نوام (1387)، زبان و ذهن، ترجمة کورش صفوی، انتشارات هرمس، تهران. داندیس، دونیساِ (1380)، مبادی سواد بصری، ترجمة مسعود سپهر، سروش، تهران. فینینگر، آندریاس (1367)، تکنیک عکاسی، ترجمة نصرالله کسرائیان، انتشارات شباهنگ، تهران. قبادیان، وحید (1393)، معماری در دارالخلافه ناصری: سنت و تجدد در معماری معاصر تهران، پشوتن، تهران. کارول، نوئل (1387)، درآمدی بر فلسفه هنر، ترجمة صالح طباطبایی، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، تهران. کیم، ژان.آ (1363)، تاریخ عکاسی، ترجمة حسین گلگلاب، ناشر داریوش گلگلاب، تهران. گاردنر، هلن (1386)، هنر در گذر زمان، ترجمة محمدتقی فرامرزی، انتشارات آگاه، تهران. لنگفورد، مایکل (1386)، داستان عکاسی، ترجمة رضا نبوی، نشر افکار، تهران. مانیاگولامپونیانی، ویتوریو (1381)، معماری و شهرسازی در قرن بیستم، دانشگاه شهید بهشتی، تهران. مک گراث، نورمن (1387)، عکاسی معماری. ترجمة هاشم جوادزاده، نشر ترانه، مشهد. همپل، کارل (1369)، فلسفه علوم طبیعی، ترجمة حسین معصومی همدانی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران. Harris, Michael (1993), Professional Interior photography, Focal Press, Butterworth-Heinemann.
Harris, Michael (1998), Professional architectural photography, Focal Press, Oxford.
McGrath, Norman (1987), Photographing building inside and out, Focal Press, Butterworth-Heinemann.
Price, T. Douglas (2006), Principles of archaeology, McGraw-Hill Companies, New York.
Renfrew, Colin & Bahn, Paul (2006), Archaeology: theories, methods and practice, ??????.
Rosenblum, Naomi (1997), a world history of photography, Abbeville Press, New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,603 |