![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,236 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,749 |
بررسی معرفتشناختی و روششناختی حساب احتمال در اقتصاد اسلامی بر اساس حکمت متعالیه | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 3، مهر 1396، صفحه 487-515 اصل مقاله (324.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2017.227320.1005449 | ||
نویسندگان | ||
سعید فراهانی فرد* 1؛ محمدعلی فراهانی فرد2 | ||
1دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه قم | ||
2دانشآموختۀ سطح چهار، حوزۀ علمیۀ قم | ||
چکیده | ||
علم اقتصاد معاصر میان احتمال عینی و معرفتشناختی فرق گذاشته و از احتمال عینی در نظریههای اقتصادی استفادۀ فراوانی کرده است. اما در پی نقدهای ذهنگرایان بر احتمال عینی، جهتگیری استفاده از حساب احتمال در اقتصاد بهسمت بیزگرایی و احتمال معرفتشناختی میل کرد. در این مقاله، با بررسی جایگاه حساب احتمال در بخشهای مختلف علم اقتصاد، پیشنهاد میشود دانش اقتصاد اسلامی برای تبیین مبانی نظریههای اقتصادی از آرای حکمای اسلامی در این زمینه استفاده کند. حکمت متعالیه، احتمال عینی را نوعی از احتمال روانشناختی و تنها یقین و جزم منطقی را معتبر میداند. لذا احتمال همان توقع ذهنی است که هر چه قانونمند باشد، از احتمال روانشناختی خارج نمیشود. بر اساس نظریۀ اعتباریات علامه طباطبایی (ره)، احتمال روانشناختی با مراتب مختلف آن، موضوع احکام عقل عملی است و در برخی موارد در نبود علم منطقی، میتوان از آن پیروی کرد. استفاده از این آرا، موجب تغییراتی در روششناسی و معرفتشناسی اقتصاد اسلامی میشود. روششناسی اقتصاد اسلامی از حساب احتمال بهعنوان روش تأیید نظریات اقتصادی (در صورت نبود علم) استفاده میکند. همچنین جایی که خود رفتار انسان، بر اساس احتمال باشد، میتوان از حساب احتمال بهره برد. در مواردی هم که نمیتوان به علم رسید، میتوان از حساب احتمال برای پیشبینی احتمالی استفاده کرد. توجه به امور مذکور، این فایده را برای دانش اقتصاد اسلامی دارد که دچار نابسامانی معرفتشناختی و روششناختی نخواهد شد. شهید صدر (ره) تفسیری بر اساس علم اجمالی از حساب احتمال ارائه داده که در آن احتمال به حد علم منطقی نمیرسد و از کاشفیت بیبهره است. نظریۀ ایشان را میتوان با انجام دادن برخی اصلاحات، ذیل احکام عقل عملی معتبر شمرد. روش این مقاله در جمعآوری، اطلاعات کتابخانهای و در تحلیل اطلاعات، تحلیلی - انتقادی و در ارائۀ روش اقتصاد اسلامی، اکتشافی است. | ||
کلیدواژهها | ||
احتمال روانشناختی؛ احتمال عینی؛ حساب احتمال؛ دانش اقتصاد اسلامی؛ دانش اقتصاد معاصر؛ نظریۀ اعتباریات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Epistemological and Methodological Study of Probability in the Islamic Economics Based on Sadra’s Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Farahani Fard1؛ Mohammad Ali Farahani Fard2 | ||
1Associate professor, Faculty of Economics, Qum University, Iran | ||
2PhD student at Qom Seminary, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Probability calculus is one of the issues that have a major role in economics. Contemporary economics has distinguished between objective and epistemological probability and frequently has used the objective one in economic theories. But now in the wake of the criticism of subjectivism on the objective probability, the orientation of the economics is towards Bayesian probability and epistemological probability. By studying the position of the probability calculus in different fields of economics, it is suggested to explain the principles of Islamic economics on the basis of theories of Islamic philosophers. The Transcendental Wisdom sees the objective possibility as some sort of psychological probability and only regards the logical certainty as valid. With the theory of e’tebarat, Allameh Tabataba’i has continued this way. Accordingly, the probability is a subjective expectation that no matter how much conformity it has to law, it does not exit the psychological probability. With its different levels, psychological probability is subject to the provisions of practical reason, and in some cases it can be followed in the absence of logical certainty. The application of this view benefits the Islamic economics in epistemological and methodological area. The Islamic methodology in economics uses probability calculus as a way of verifying economic theories in the absence of certainty. Also where the action is based on probabilities, we could use the calculus. Probabilistic prediction is also another way of using this calculus in Islamic economics when we have no certainty. The interpretation of Shahid Sadr for probability based on elm-e ejmali lacks discovery, because it doesn't reach the logical certainty. However, Shahid Sadr’s theory can be deemed valid under the provisions of practical reason by doing some modifications. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
calculus of probabilities, Islamic economics, objective and psychological probability, theory of conventions | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 439 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,113 |