تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,480 |
تعداد مقالات | 70,034 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,016,067 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,250,390 |
بررسی تأثیر پردازش اطلاعات اجتماعی در سوءرفتار فردی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگری عواطف و انسجام | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 4، دی 1396، صفحه 789-810 اصل مقاله (336.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2018.125252.1006419 | ||
نویسندگان | ||
عباس غریب* 1؛ علی یاسینی2؛ اردشیر شیری2 | ||
1کارشناسی ارشد، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2استادیار دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پردازش اطلاعات اجتماعی در سوءرفتار فردی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگری عواطف و انسجام در میان کارکنان دانشگاهی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که در آن از روش پیمایشی نیز استفاده شده است. جامعۀ آماری 280 نفر از کارکنان دانشگاه مازندران است. از این میان براساس جدول کرجسی و مورگان 162 نفر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و سنجش شدند. برای سنجش متغیر پردازش اطلاعات اجتماعی از پرسشنامۀ فرگوسن (2007)، سوءرفتار از پرسشنامۀ بنت و رابینسون (2000)، عواطف از پرسشنامۀ واتسون کلارک و تلجن (1998) و برای سنجش انسجام از پرسشنامۀ ترکیبی دابینز و زاکارو (1986) و رابینز (1988) استفاده شده است. برای بررسی مدل مفهومی از روش معادلات ساختاری (SEM) و از نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که پردازش اطلاعات اجتماعی، در سوءرفتار فردی کارکنان تأثیر مثبت دارد و انسجام سازمانی و عواطف، اثر بین پردازش اطلاعات اجتماعی و سوءرفتار فردی کارکنان را تعدیل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسجام؛ پردازش اطلاعات اجتماعی؛ سوءرفتار؛ عواطف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Impact of Social Information Process on Individual Misbehavior of Employees with Respect to the Role of Emotions and Cohesion as Moderators | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Gharib1؛ Ali Yasini2؛ Ardeshir Shiri2 | ||
1MSc., Faculty of Management, Ilam University, Ilam, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Management, Ilam University, Ilam, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study investigates the impact of social information process on individual misbehavior of employees with respect to the role of emotions and cohesion as moderators among university employees. The descriptive statistics techniques have been used in this research .Using simple distribution sampling, the sample size of 162 has been selected from the population of 280 university employees. In performing the survey, several questionnaires such as Ferguson (2007), Beneeth and Robinson (2000), Watson Clark and Telgen (1998), Dobbins and Zakaro (1968), and Robins (1998) have been used to evaluate the list of variables including misbehavior, emotions, and cooperation, respectively. Also, to evaluate the model, Structural Equation Modeling (SEM) method and Smart PLS application have been used. Results suggest that there is a positive correlation between social information factors and misbehavior. In addition, the co-operation and emotion moderate the relation between social information and individual misbehaviors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social information process, misbehavior, cohesion, Emotions | ||
مراجع | ||
الف) فارسی سلطانیزاده، محمد؛ ملکپور، مختار و نشاطدوست، حمیدطاهر (1387). «رابطۀ لذت جنسی و عاطفۀ مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه اصفهان»، مطالعات روانشناختی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دورۀ 4، شمارۀ 1، 31-46. عظیمزاده، سیدمرتضی؛ خبیری، محمد و اسدی، حسن (2010). «تعیین ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و شخصیت و نقش تعدیلکنندة متغیرهای جمعیتشناختی»، نشریۀ مدیریت ورزشی، 2(4)، 27-42. گلپرور، محسن و کرمی، مهرانگیز (1390). «رابطۀ عاطفۀ مثبت و منفی با بیعدالتی و رفتار مخرب کارکنان»، مطالعات روانشناختی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دورۀ 7، شمارۀ 3، 1-34. لطفآبادی، حسین (1380). عواطف و هویت نوجوانان و جوانان، تهران: انتشارات نسل سوم. ب) انگلیسی Aquino, Karl; Lewis, Margaret U & Bradfield, Murray. (1999). "Justice constructs, negative affectivity, and employee deviance: A proposed model and empirical test", Journal of Organizational Behavior, 1073-1091.
Arsenio, William F & Lemerise, Elizabeth A. (2004). "Aggression and moral development: Integrating social information processing and moral domain models", Child development, 75(4), 987-1002.
Bandura, Albert. (1977). Social learning theory Englewood Cliffs: NJ: Prentice-Hall.
Bennett, Rebecca J & Robinson, Sandra L. (2003). The past, present, and future of workplace deviance research.
Bowling, Nathan A & Beehr, Terry A. (2006). Workplace harassment from the victim's perspective: a theoretical model and meta-analysis, American Psychological Association.
Brett, Jeanne M & Stroh, Linda K. (2003). "Working 61 plus hours a week: why do managers do it?", Journal of Applied Psychology, 88(1), 67.
Chebat, Jean-Charles & Slusarczyk, Witold. (2005). "How emotions mediate the effects of perceived justice on loyalty in service recovery situations: an empirical study", Journal of Business Research, 58(5), 664-673.
Colbert, Amy E; Mount, Michael K; Harter, James K; Witt, LA & Barrick, Murray R. (2004). "Interactive effects of personality and perceptions of the work situation on workplace deviance". Journal of Applied Psychology, 89(4), 599.
Coleman, James S; Katz, Elihu & Menzel, Herbert. (1966). Medical Innovation: A Diffusion Study, New York: Bobbs-Merrill Company: Inc.
Douglas, Scott C & Martinko, Mark J. (2001). "Exploring the role of individual differences in the prediction of workplace aggression", Journal of Applied Psychology, 86(4), 547.
Festinger, Leon. (1954). "A theory of social comparison processes", Human relations, 7(2), 117-140.
Glomb, Theresa M. (2002). "Workplace anger and aggression: Informing conceptual models with data from specific encounters", Journal of occupational health psychology, 7(1), 20.
Greenberg, Jerald. (1997). A social influence model of employee theft: Beyond the fraud triangle.
Hollinger, Richard C. (1991). "Neutralizing in the workplace: An empirical analysis of property theft and production deviance", Deviant Behavior, 12(2), 169-202.
Karau, Steven J & Hart, Jason W. (1998). "Group cohesiveness and social loafing: Effects of a social interaction manipulation on individual motivation within groups", Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 2(3), 185.
Kravetz, Shlomo, Drory, Yaacov & Florian, Victor. (1993). "Hardiness and sense of coherence and their relation to negative affect", European Journal of Personality, 7(4), 233-244.
Lee, Kibeom, Ashton, Michael C, & Shin, Kang‐Hyun. (2005). "Personality Correlates of Workplace Anti Social Behavior", Applied Psychology, 54(1), 81-98.
Leichner, R. (1981). "The processing of visual social information in social anxiety", Zeitschrift fur experimentelle und angewandte Psychologie, 29(2), 290-314.
Lemerise, Elizabeth A & Arsenio, William F. (2000). "An integrated model of emotion processes and cognition in social information processing", Child development, 71(1), 107-118.
Mitchell, Jason P. (2006). "Mentalizing and Marr: an information processing approach to the study of social cognition", Brain research, 1079 (1), 66-75.
Moore, Celia; Detert, James R; Klebe Treviño, Linda; Baker, Vicki L, & Mayer, David M. (2012). "Why employees do bad things: Moral disengagement and unethical organizational behavior", Personnel Psychology, 65(1), 1-48.
Redl, Fritz. (1949). The phenomenon of contagion and "shock effect" in group therapy.
Robinson, Sandra L & Greenberg, Jerald. (1998). "Employees behaving badly: Dimensions, determinants and dilemmas in the study of workplace deviance", Journal of Organizational Behavior (1986-1998), 1.
Salancik, Gerald R & Pfeffer, Jeffrey. (1978). "A social information processing approach to job attitudes and task design", Administrative science quarterly, 224-253.
Seligman, MEP & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction, american psychologyst, 55, 5-14. Edición especial.
Skarlicki, Daniel P; Folger, Robert & Tesluk, Paul. (1999). "Personality as a moderator in the relationship between fairness and retaliation", Academy of Management Journal, 42(1), 100-108.
Van den Bulte, Christophe, & Lilien, Gary L. (2001). "Medical innovation revisited: Social contagion versus marketing effort", American Journal of Sociology, 106 (5), 1409-1435.
Vardi, Y, & Weitz, E. (2004). Misbehavior in Organizations: Theory. Research and Management, Mahwah, NJ & London: Lawrence Erlbaum Associates.
Vardi, Yoav & Wiener, Yoash. (1996). "Misbehavior in organizations: A motivational framework", Organization science, 7(2), 151-165.
Watson, David & Tellegen, Auke. (1985). "Toward a consensual structure of mood", Psychological bulletin, 98(2), 219.
Yousefi, M; Azizi Shamama M. & Gharagozloo S. (2012). The production misbehavior of university’s staff (case study of Iran) Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(1), 532-542. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,555 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 943 |