
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,075 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,904,900 |
بررسی جایگاه آموزش تفکّر انتقادی در سند برنامهیِ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران | ||
فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 82-92 اصل مقاله (392.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد جوادی پور* ؛ لیلا خزائی؛ ساره یادگاری | ||
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجّه به مولّفههای تفکّر انتقادی در سندِ برنامهی درسی ملی صورت گرفته است. جامعهیِ آماری تحقیق، سند برنامهی درسی ملی میباشد که، با توجّه به ماهیّت تحقیق 5 بخش از سند، بهعنوان نمونه در نظر گرفته شده است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایجِ تحلیلِ داده حاکی از توجّه نسبی سند به مولّفههای تفکّر انتقادی است. در بخش مبانی فلسفی و علمی، بیشترین ضریب اهمیّت مربوط به مولّفه خود تنطیمی، دربخش اصولحاکم بر برنامههایِدرسی و تربیتی، بیشترینضریب اهمیّت بهمولّفهی تحلیل، در بخش رویکرد و جهت گیری کلی، بیشترین ضریب اهمیّت به مولّفهی ارزشیابی، در بخش الگوی هدفگذاری، بیشترین ضریب اهمیّت به مولّفهیِ ارزشیابی، و در بخش حوزههای یادگیری، بیشترین ضریب اهمیّت به مولّفهی تحلیل اختصاص داده شده است. همچنین بهصورت کلی بیشترین ضریب اهمیّت مربوط بهمولّفه تحلیل است و سایر مولّفهها دارای ضریب اهمیّت کمتر بودند. این بدین معنی است که، در سندِ برنامهیِ درسیِ ملّی توجّه متعادلی به مولّفههای تفکّر انتقادی نشده است. با توجّه به یافتههای پژوهشحاضر، بازنگریِ در برنامهیِ درسی، در راستای توجّه بیشتر به مولّفههای تفکّر انتقادی ضروری بهشمار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکّر انتقادی؛ برنامهی درسی؛ سند برنامهی درسی ملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the position of critical thinking teaching in the National Curriculum Document of Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Javadipour؛ Leila Khazaei؛ Sare Yadegari | ||
University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the importance of considering the components of critical thinking in the national curriculum document. The statistical population of the study was the National Curriculum Document, which was considered as a sample in terms of the nature of the research of 5 parts of the document. Shannon entropy content analysis was used in this study. The results of the data analysis indicate the relative importance of the document to the components of critical thinking. In the philosophical and scientific bases, the highest coefficient of importance is related to the self-sustaining component, in the section governing the curriculum and training, the highest coefficient of importance to the analysis component in the approach section and the general integration of the highest importance factor to the evaluation component, in the most targeted target segment The importance coefficient is assigned to the evaluation component and in the domains of component identification, the most important factor is analyzed. In general, the most important factor is the analysis component, and other components have a lower coefficient, which means that in the national curriculum document no attention is paid to the components of critical thinking. Regarding the findings of this study, reviewing the curriculum in order to pay more attention to critical thinking components is considered as less important. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
critical thinking, Curriculum, The National Curriculum Document | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |