تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,871 |
بررسی کتاب شرح ابن عقیل به مثابة منبعی درسی در دوره های کارشناسی ارشد (با تکیه بر رشتة زبان و ادبیات فارسی) | ||
ادب عربی | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 2، اسفند 1396، صفحه 161-177 اصل مقاله (471.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2018.208326.611475 | ||
نویسنده | ||
محمدرضا عزیزی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
کتاب شرح ابنعقیل سدههاست در حوزة ادبیات تعلیمی در مکتبخانهها و حلقههای درس جهان اسلام از گزیدهترین متون در علم نحو به شمار میرود. این پژوهش میکوشد کتاب مذکور را از لحاظ شکلی و بیشتر محتوایی به عنوان متنی آموزشی بررسی و تناسب و کارایی آن را با فضای جدید آموزشی در دانشگاههای ایران ارزیابی کند. در بخش محتوایی به اصالت علمی، سازواری با سطح علمی دانشجویان، روزآمدی اطلاعات، کیفیت ارایه، نظم و تسلسل منطقی مطالب و غیره توجه خواهد شد. روش تحقیق بر پایة توصیف و تحلیل و رویکرد آن، آموزش زبان عربی با اهداف خاص به دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسیارشد است. کتابهای اصیل و ارزندهای همچون شرح ابنعقیل نوعادر تحوّل نظامهای آموزشی سنتی به روشهای جدید، دستخوش تغییراتی میشوند که ممکن است برخی از جوانب آن در فضای جدید، کارآمدی پیشین را نداشته باشد؛ این کتاب نیز به دلایل گوناگون، از جمله خروج موضوعی و آموزش منظوم نحو، کارایی گذشته را برای دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و گرایشهای آن ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب شرح ابن عقیل؛ نقد محتوایی؛ آموزش زبان عربی؛ آموزش نحو عربی؛ مقطع کارشناسی ارشد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Sharḥe Ibn-Aghil as a Textbook for M.A Courses (With an Emphasis on the Academic Field of Persian Language and Literature) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Azizi | ||
چکیده [English] | ||
Sharḥe Ibn-Aghil has long been considered among the most selected texts in syntax and didactic literature in Islamic schools and scientific circles. This research seeks to conduct a formal and majorly a content-based critique of the given volume as a textbook and evaluate its functionality and appropriateness in the modern educational system. As regards the content, the focus of the study would be on scientific originality, congruence with the scientific needs of the students, updated information, order of presentation, and logical sequencing of the material, etc. The method of the research was descriptive and analytical with a view to teaching Arabic for specific purposes to the students of Persian Language and Literature. Original and valuable books like Sharhe Ibn-Aghil generally undergo some changes in the process of movement from traditional educational systems into new methods as a consequence of which some of its dimensions may not have the previous efficiency in the new environment. This book also does not seem to have the previous efficacy for the students of Persian Language and Literature and its sub-disciplines for various reasons such as deviation from the theme of syntax as well as its poetic instruction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sḥarhe Ibn-Aghil, Content Evaluation, Instruction of Arabic, Instruction of Arabic Grammar, M.A | ||
مراجع | ||
ابن تغرِی بَردِی، جمالالدین أبِی المحاسن یوسف، النجومُ الزاهرةُ فِی ملوک مصر و القاهرة، قدم له و علق علیه محمدحسین شمسالدین، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1413. ابن حجر العسقلانِی، شهابالدین أحمد، الدرر الکامنة فی أعیان المائة الثامنة، حیدرآباد، دائرةالمعارف العثمانیة، 1349. ابن عقیل، بهاءالدین عبدالله، شرح ابنعقیل، معه کتاب منحه الجلیل بتحقیق شرح ابنعقیل، تألیف محمد محییالدین عبدالحمید، القاهره، دارالتراث، الطبعة العشرین، 1400. ، شرح ابن عقیل بر الفیة ابن مالک، ترجمة حمید طبیبیان، تهران، امیرکبیر، چاپ سوم، 1390. ابن العِماد الحنبلِی، أبوالفلاح عبدالحَیّ، شَذَراتُ الذَهَب فِی أخبارِ مَن ذَهَب، بیروت، دارالمسیرة، 1399. بروکلمان، کارل، تاریخ الأدب العربی؛ عصر ما بعد الفترة القدیمة للأدب الإسلامی، نقله إلی العربیة عبدالحلیم النجار، القاهرة، دارالمعارف، الطبعة الخامسة، د.ت. رضا کحاله، عمر، معجمُ المؤلفین؛ تراجم مصنّفِی الکتب العربیة، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1414. الزِرِکلِی، خیرالدین، الأعلام؛ قاموس تراجم لأشهر الرّجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین، بیروت، دارالعلم للملایین، الطبعة الثامنة، 1989. السیوطِی، جلالالدین عبدالرحمن، بُغیةُ الوُعاة فِی طبقات اللغویّین و النّحاة، تحقیق محمدابوالفضل ابراهیم، د.م، دارالفکر، الطبعة الثانیة، 1399. ، المزهر فی علوم اللغة و أنواعها، شرحه و ضبطه و علق حواشیه محمدأحمد جاد المولیبک و الآخرون، القاهره، دارالتراث، الطبعة الثالثة، 1406. شریفعسکری، محمدصالح، «نقدی بر نقش کاربردی کتاب شرح ابن عقیل»، نامة علوم انسانی، پاییز، ش 3، صص 165-176، 1379. الشوکانِی، محمد بن علِی، البدر الطالع بمحاسن مَن بعد القرن السابع، القاهرة، دارالکتاب الإسلامِی، د.ت. المقرِّی التِلمسانِی، أحمد بن محمد، نَفحُ الطیب مِن غصن الأندلس الرّطیب، حققه إحسان عباس، بیروت، دار صادر، 1388. ناتل خانلری، پرویز، تاریخ زبان فارسی، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، چاپ سوم، 1354. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 701 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,264 |