تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,476 |
آسیبشناسی «معرفت دینی» در عصر ابنرشد و صدرالدین شیرازی (مورد مطالعه: «فصل المقال فیما بین الحکمة و الشریعة من الاتصال» و رسالۀ «سه اصل فلسفی») | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 4، دی 1396، صفحه 697-722 اصل مقاله (247.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2017.140863.1005421 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا جمشیدیها1؛ مسلم طاهری کل کشوندی* 2 | ||
1استاد گروه علوم اجتماعی اسلامی، دانشکدۀ علوم اجتماعی؛ دانشگاه تهران؛ ایران | ||
2دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشکدۀ علوم اجتماعی؛ دانشگاه تهران؛ ایران | ||
چکیده | ||
در مقالۀ حاضر در صدد بررسی وضعیت «معرفت دینی» عصر دو حکیم اسلامی ابنرشد (520 - 595 هـ.ق) و صدرالمتألهین شیرازی (979 - 1045هـ ق) مبتنی بر دو اثر «فصل المقال...» ابنرشد و «رسالۀ سه اصل» صدرالمتألهین هستیم. هدف از انجام دادن این پژوهش، بازخوانی موضع آسیبشناسانهای است که هر یک از این دو فیلسوف در مواجهه با روندهای معرفتی جامعۀ اسلامی عصر خود اتخاذ و با چنین تبیینی، بخشی از وضعیت تفکر آن عصر را ثبت کردهاند. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است. در این نوشتار، نخست به بررسی اجمالی وضعیت اجتماعی ـ سیاسی حاکم بر فضای فکری عصر دو حکیم پرداخته شده، سپس به موضعگیری هر یک از این دو اندیشمند نسبت به جریانهای موجود در عرصۀ تفکر دینی عصر خود در دو کتاب مورد مطالعۀ پژوهش پرداختهایم و در ادامه، به مقایسۀ تشابهات و تمایزات اندیشۀ دو حکیم در این زمینه اقدام کردهایم و در پایان به این نتیجه رسیدیم که هر دو متفکر، با معیارهای متفاوتی در صدد بررسی «موانع حصول معرفت دینی» هستند. با مبنا قرار گرفتن علوم شرعی همچون فقه، در معرفت دینی، آسیبهای اصلی از نظر ابنرشد عدم استفاده از روشهای عقلانی در استنباط علوم شرعی است و با مبنا قرار گرفتن علوم اخروی در معرفت دینی، این آسیبها از نظر صدرالمتألهین، عدم توجه به «معرفت نفس» و علوم مکاشفات است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنرشد؛ رسالۀ سه اصل؛ صدرالدین شیرازی؛ فصل المقال؛ معرفت دینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of "Religious Knowledge" in the Era of Ibn Rushd and Sadr al-Din Shirazi | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza Jamshidiha1؛ Moslem Taheri Kal-Koshvandi2 | ||
1Professor, Faculty Of Social Sciences, University Of Tehran, Iran | ||
2Ph.D. Student In Islamic Social Sciences, Faculty Of Social Sciences, University Of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present article reviews the status of "religious knowledge" during the time of two Muslim philosophers Ibn Rushd (595-520 AH) and Mulla Sadra (1045-979) based on two works, i.e. the "Chapter of Al-maqāl ..." by Ibn Rushd and the "Treatise of Three Principles" by Mulla Sadra. The aim of this study is to review each of these two philosophers’ pathological position adopted in the face of the epistemological issues raised in the Islamic societies of te their time, recording, however fragmentally, the status of thought at the time. This research is descriptive - analytic. In this article, we briefly discussed the socio-political situations of the eras of each of the two philosophers, then examined the position of each of these two men in the two books under study, comparing them to the existing currents in the contemporary religious thought. And then, the similarities and differences of thought and action of the two thinkers are being compared and at the end we have come to the conclusion that both the thinkers, with different criteria intended to identify the "obstacles to the attainment of a religious knowledge. Through adoption of the religious sciences such as jurisprudence, in the religious knowledge, according to Ibn Rushd the main damage comes from the lack of rational methods of deduction , and the adoption of the Hereafter in the religious knowledge, Mulla Sadra, lack of attention to "self-knowledge" and of the Apocalypse. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
religious epistemic, Ibn Rushd, Sadr al-Din Shirazi, fasl-al-maqāl, risaleh se.asl | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392 |