تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,520 |
بررسی تطبیقی نظریۀ فطرت استاد مطهری و نظریۀ کهنالگوی خداوند یونگ در باب منشأ دین | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 4، دی 1396، صفحه 787-806 اصل مقاله (189.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2017.216505.1005404 | ||
نویسندگان | ||
محمدجواد امیراحمدی* 1؛ امید ارجمند* 2؛ حسین هوشنگی3 | ||
1کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی؛ دانشگاه امام صادق (ع)؛ تهران؛ ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی؛ دانشگاه شیراز؛ ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی؛ دانشگاه امام صادق (ع)؛ تهران؛ ایران | ||
چکیده | ||
پرسش از منشأ دین از پرسشهای انسان مدرن محسوب میشود و مانند بسیاری از بحثهای نوپدید دیگر، حاصل گذار انسان از سنت به مدرنیته است. این بحث با زمینههای دانشی دیگری و از جمله روانشناسی دین، جامعهشناسی دین، مردمشناسی و نیز تاریخ ادیان مرتبط است. تبیین یونگ از منشأ دین در فضای غرب و تبیین استاد مطهری از این مسئله در فضای اسلامی، از تبیینهای مشهور در این زمینه هستند. تبیین یونگ با استفاده از مفهوم ناخودآگاه در روانکاوی و تبیین استاد مطهری با استفاده از مفهوم فطرت در فضای اندیشۀ اسلامی است. عمومیت و شمول کهنالگوها و فطریات، در ناخودآگاه قرار داشتن کهنالگوها و بالقوه بودن فطریات، بروز و ظهور کهنالگوها در شرایط خاصی مانند خواب و بروز و ظهور فطریات در حالات خاصی مانند ابتلا به خطرات، از اهم اشتراکهای نظریات این دو اندیشمند است. | ||
کلیدواژهها | ||
فطرت؛ کهنالگو؛ مطهری؛ منشأ دین؛ یونگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Study of Motahhari’s Doctrine of Fitra and Jung’s Theory of the Archetype of God | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Javad Amir Ahmadi1؛ Omid Arjomand2؛ Hosein Hooshangi3 | ||
1Master’s student of Islamic Philosophy and Kalam, Imam Sadiq University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D student of Islamic Philosophy and Kalam, Shiraz university, Iran | ||
3Associate professor at the department of philosophy, Imam Sadiq University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The question of the origin of religion is raised in modern times and like many other novel issues is stemmed from the transition to modernity. This topic is related with so many other sciences like psychology of religion and sociology of religion, anthropology and the history religions. The explanation of Jung and Motahhari are from the most well - known ones. The former employed the psychological concept of the unconscious and the latter borrowed the concept of fitra (innateness) from the Islamic thought. The generality of the archetypes and of fitra, unconsciousness of the archetypes and the potentiality of innate ideas and inclinations and the occasionality of both, are similarities of the two doctrines. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jung, Motahhary, origin of religion, innateness, archetypes | ||
مراجع | ||
پترسون، مایکل و دیگران (۱۳۸۹). عقل اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی؛ ابراهیم سلطانی، تهران: انتشارات طرح نو. جوادی آملی، عبدالله (1382). دینشناسی، قم: اسرا. خاتمی، محمود (۱۳۸۲). پدیدارشناسی دین: زمینهها، قبسات، سال هشتم: 93 – 104. خرمشاهی، بهاءالدین (1372). پدیدارشناسی دین، تهران: انتشارات مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. کالوین، اس. هال؛ ورنون جی. نوردبای (۱۳۷5). مبانی روانشناسی تحلیلی یونگ، ترجمۀ محمد حسین مقبل: جهاد دانشگاهی. گوستاو یونگ، کارل (۱۳۵۲). روانشناسی دین، ترجمۀ فؤاد روحانی، تهران: انتشارات شرکت سهامی کتابهای جیبی. ـــــــــــــــــــ (1376) انسان و سمبلهایش، ترجمۀ حسن اکبریان طبری، تهران: انتشارات یاسمن. ــــــــــــــــــ (۱۳۷۲). روانشناسی ضمیر ناخودآگاه، ترجمۀ محمد علی امیری، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی. ــــــــــــــــــ (1377). انسان و سمبلهایش، ترجمۀ دکتر محمود سلطانیه، چ اول، تهران: انتشارات جام. ـــــــــــــــــ (1378). خاطرات، رویاها، اندیشهها، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
مطهری، مرتضی (۱۳۹۱). مجموعه آثار، ج ۳، ۴، ۶ و ۱۳، تهران: انتشارات صدرا. مورنو آنتونیو (۱۳۹۳). خدایان و انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی: نشر مرکز. همیلتون، تلیف ملکلم (1377). جامعهشناسی دین، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: تبیان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 733 |