![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,196 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,752 |
تحلیل و بررسی نقش رویکرد احساس گرا در طراحی تایپفیس فارسی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 11، دوره 23، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 115-124 اصل مقاله (2.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.225570.665586 | ||
نویسندگان | ||
صداقت جباری* 1؛ مسعود محمدزاده2 | ||
1دانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2عضو هئیت علمی گرافیک دانشگاه شفق نشتارود | ||
چکیده | ||
تایپفیس ها ابزاری کاربردی و فراگیر هستند. کارکرد اصلی تایپفیس ارتقای خوانش و بهبود روند انتقال اطلاعات است. ظهور سیستم فونت سربی و دیجیتال سبب ایجاد شکاف عمیقی میان زیبایی شناسی حروف فارسی در خوشنویسی کلاسیک و تایپفیس مدرن فارسی شده است. با این وجود حقیقت غیرقابل انکار این است که حتی جنبه های زیباشناسانه تایپفیس مدرن فارسی نیز باید الهام گرفته از هویت نوشتاری خط فارسی باشد تا همسویی بیشتری با زیبایی شناختی مخاطب ایرانی داشته باشد. طراحی احساس گرا با تأمین نیاز احساسی خوانندگان، تجربه بصری مطلوب تری از خواندن را برای آنها فراهم می سازد. در این مقاله تحلیل مختصری از نقش دوطرفه خط و احساس و تاثیر آن بر طراحی قلم فارسی ارائه شده و همچنین به ارزش های بصری نستعلیق و نسخ ایرانی و کارکرد آن در طراحی تایپفیس فارسی پرداخته می شود. بعلاوه نقش میانجی تایپفیس در خلق ارتباط احساسی مثبت میان متن و خواننده بصورت جزئی تر مورد مطالعه قرار می گیرد. و سرانجام با بررسی شباهت های ساختاری عناصر بصری که تداعی گر احساسات مثبت در طبیعت هستند و با بهره گیری از ارزش های ساختاری و بصری مثبت در خط نستعلیق، تجربه مطلوب تری از خوانش متون معاصر فارسی منطبق بر هویت خوانندگان ایرانی ارائه کنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی احساس گرا؛ تایپ دیزاین؛ تایپفیس؛ قلم فارسی؛ نستعلیق؛ نسخ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis and Investigation of the role of emotional approach in designing Farsi Typeface | ||
نویسندگان [English] | ||
sedaghat jabbari1؛ Masoud Mohammadzadeh2 | ||
2type designer | ||
چکیده [English] | ||
Typefaces are very widespread and functional tools. The main function of typeface is to improve the readability and enhance conveyance of information. The emergence of metal and digital font systems has led to a considerable cultural gap between the aesthetics of Persian calligraphy and its modern typeface. However, the undeniable fact is that the even aesthetical aspects of Persian modern typeface should be inspired mainly by the writing identity of Persian culture, so that it can be more aligned with the cognitive needs and aesthetic expectations of Iranian audience. Emotional design creates a more pleasant visual experience of reading through meeting the emotional need of readers. Accordingly, emotional design can be a great asset for Persian typeface as it may provide a positive emotional interaction between the text and audience. Such positive emotion is the result of years of experience of reading and watching Persian texts, all stores in the from of visual schema in the mind of Iranian audience, increasing their willingness to watch Persian typeface and read the content of such materials. A very brief survey of recent aesthetic trends and approaches shows that those which have been more compatible with the cultural and emotional structure of Iranian thought processes have successfully passed the test of time and have been widely accepted by their Iranian audience. Literature and more specifically poetry has always been an indispensable part of Iranian cultural identity and writing has long played a vital role as the major medium for conveying such rich cultural heritage. Naturally writing had to be in accord with the poetic delicacies of its content. Emotional design could be of a huge help to recreate such emotional facets in modern Iranian typeface. From a transactional point of view, the major role of language is to carry meaning and convey information. But from a more interpersonal view, language is supposed to create emotional connection and interaction between people and emotional design can contribute a lot to this undeniable role of language and writing. Emotional design can contribute a lot to this undeniable role of language and writing by creating the most convenient tools for the writer to encode his feeling and emotions and for the reader to get a clear picture of emotional nuances buried in the text. In this paper a brief analysis of reciprocal the role of writing and culture and their effect on design of Persian font is presented. The visual values of Nastealiq and Naskh and their function in the emotional design of Persian typeface are also dealt with. In addition, the mediatory role of typeface in creating an emotional connection between the reader and text is studied in more details. Finally the by investigating the structural similarities of visual elements which recall good emotions in nature and by applying positive structural and emotional values in Nastealiq, it is shown how we may be able to deliver a more pleasant experience of reading Persian contemporary writing in accordance with the writing identity of Iranian readers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
emotiona design, type design, typeface, Persian font, Nastaliq, Naskh | ||
مراجع | ||
باقری، ابراهیم (1391)، مفاهیم کاربردی در طراحی احساس گرا، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 50، صص 60-51. پاکباز، روئین (1393)، دایره المعارف هنر، نشر فرهنگ معاصر، تهران. پژوهشنامه ی فونت فارسی (1388)، چاپ اول، نشر دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی، تهران. چوپانکاره، و؛ ذوالریاستین، م (1388)، روح مصنوع: شخصیت سازی و جان بخشی در طراحی محصول، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره 39، صص 112-103. دونیس ا، داندیس(1387)، مبادی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، انتشارات سروش، تهران. سعدی، ر؛ قلی پور، آ (1389)، بررسی اثرات شخصیت سرمایه گذاران و خطاهای ادراکی، نشریه تحقیقات مالی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 12، شماره 29، صص 58-41. سعیدی، ثمر(1391)، بررسی تایپوگرافی در مکاتب نوین هنری، پایان نامه ارشد: هنرومعماری تهران مرکز. سلنتیس، جیسون(1392)، تایپ، فرم و عملکرد(راهنمایی بر اصول تایپوگرافی)، چاپ اول، ترجمه محمد قلیزاده، ، فرهنگسرای میردشتی، تهران. فضایلی، حبیب الله (1390)، اطلس خط، چاپ اول، انتشارات سروش، تهران. مثقالی، فرشید (1390) تایپوگرافی، چاپ اول، چاپ و نشر نظر، تهران. مثقالی، فرشید (1389) مقدمه ای بر گرافیک دیزاین، چاپ اول، چاپ و نشر نظر، تهران. محمدقلیزاده، نازیلا (1391)، رویکرد طراحی احساس گرا در دنیای معاصر، چاپ اول، فرهنگسرای میردشتی، تهران. معماری، سونا (1392)، بررسی ارتباط حافظه و احساس در طراحی المان شهری، پایان نامه ارشد: هنرومعماری تهران مرکز. نورمن، دانلد آ (1390)، طراحی حسی، چاپ اول، ترجمه جهانبخش سادگی راد، انتشارات حرفه و هنرمند، تهران. وی رایت، الکس (1389) تأملی در طراحی حروف، چاپ اول، ترجمه عاطفه متقی، انتشارات فرهنگسرای میردشتی، تهران. هنر زمان (1388)، ماهنامه ی تخصصی جهانی صنایع دستی، هنرهای تجسمی، سال چهارم، شماره 10، صص 28-26.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,084 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,167 |