تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,647 |
تأثیر آموزش روانشناسی مثبتنگر بر عشق به یادگیری و تابآوری تحصیلی دانشّآموزان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 51-67 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2018.65666 | ||
نویسندگان | ||
عزتاله قدمپور* 1؛ حمیده اداوی2؛ سمیه روشن نیا3 | ||
1دانشیار دانشگاه لرستان | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش روانشناسی مثبتنگر بر عشق به یادگیری و تابآوری تحصیلی در دانشآّموزان بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 96-1395 میباشد که از میان آنها تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای تابآوری تحصیلی مارتین و مارش (2006)و عشق به یادگیری مکفارلان (2003) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانشناسی مثبتنگر باعث افزایش عشق به یادگیری و تابآوری تحصیلی در دانشآموزان شد (31/45=F، 001/0>P)؛ بنابراین توجه به اهمیت روانشناسی مثبتنگر در افزایش عشق به یادگیری و تابآوری تحصیلی در دانشآموزان یکی از ضرورتهای پژوهش محسوب میشود و برگزاری دورههایی در این زمینه توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری تحصیلی؛ روانشناسی مثبتنگر؛ عشق به یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Positive Psychology on Love of Learning and Academic Resilience on Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Ezatollah Ghadampour1؛ Hamideh Adavi2؛ Somayeh Roshannia3 | ||
1University of Lorestan | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اعرابیان، اقدس؛ ابوالمعالی، خدیجه و شریفی، حسنپاشا (1394). تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس الگوی ارتباطی مادر-فرزند با میانجیگری تابآوری در دختران دانشآموز، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 4، 6، 173-159. براتیسده، فریده (1388). اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبتگرا جهت افزایش نشاط، خشنودی از زندگی، معناداری زندگی و کاهش افسردگی: تدوین مدلی برای اقدام، پایاننامه دکترای روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. خدایاریفرد، محمد؛ غباریبناب، باقر؛ اکبریزردخانه، سعید؛ زمانپور، عنایتاله، درخشان، مریم و موسوی، سمیراالسادات (1393). مقیاس مثبتنگری ایرانیان: ساخت و استانداردسازی، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 4، 5، 130-103. جباری، مهسا؛ شهیدی، شهریار و موتابی، فرشته (1392). اثربخشی مداخله مثبت نگر بر کاهش نگرش های ناکارآمد و افزایش میزان شادکامی دختران نوجوان، مجلهروانشناسیبالینی،6، 2، .93 مارشال ریو، جان (1380). انگیزش و هیجان. مترجم: یحیی سیدمحمدی، تهران، نشر ویرایش.
مهریار، امیرهوشنگ (1373). افسردگی: برداشتها و درمان شناختی، تهران، انتشارات رشد. Boshier, R. (1971). Motivational orientations of adult education participants: a factor analytic exploration of Houle’s typology. J Adult educ, 21 (2), 3-26. Boshier, R., & Collins, JB. (1985). The houle typology after twenty-two years: a large scale empirical test.J Adult Educ Quart, 35(3), 113- 30. Bruld, B. (2006). Income and happiness: Towards a unified theory. Economic Journal, 111, 465–484, reprinted in Richard Easterlin, ed., Happiness in Ecomices, Cheltenham: Edward Elgar. Campbell, S.L., Cohan, S., & Stein, M. B. (2006). Relationship of resilience to personality, coping, and psychiatric symptoms in young adults. Behavior research and therapy, 44, 585-599. Delbiero, M. (2001). Resilient reintegration: use of structural equations modeling. Journal of clinical psychology, 35, 24-32. Doornbos, A.J., Bolhuis, S., & Simons, PRJ. (2004). Modeling work-related learning on the basis of intentionality and developmental relatedness: a non-educational perspective. Human Resource Development Review, 3 (3), 250-74. Duckworth, A.L., Steen, T.A.,& Seligman, M.E.P. (2005). Positive psychology in clinical practice. Annual Review clinical Psychology, 1, 629-651. Field, J. (2006). Lifelong learning and the new educational order. Stoke on Trent. UK: Trent ham Books. Frances, W.L., & Fanny, M. (2003). Young school reports: levels of influence of different systems. Journal of Youth Studies, 6 (1), 89-109. Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56 (3), 218-226. Fredrickson, B. L. (2004). The broaden –and – build theory f positive emotions. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. 359 (1449), 1367-1377. Jaser, S., & Patel, N. (2014). Development of a Positive Psychology Intervention to Improve Adherence in Adolescents With Type 1 Diabete. Journal of Pediatric Health 28, 6, 478–48. Joseph, S., & Linley, P. A. (2006). Positive therapy: A metatheoretical approach to positive psychological practice. London: Routledge. Lee, H., & Kim, Y. (2014). Korean adolescents’ longitudinal change of intrinsic motivation in learning English and mathematics during secondary school years: focusing on gender difference and school characteristics. Learning and Individual Differences, 36, 131–9. Luthar, S. (1991). Vulnerability and resilience: a study of high-risk adolescents . Child Development, 62, 600.616. Martin, J.A., & Marsh, W. H. (2009). Academic resilience and academic buoyancy: multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353-370. McFarlane T.A. (2003). Defining and measuring the love of learning. Colorado: University of Colorado Denver; 132- 6. Morrison, M.G., & Allen, R. M. (2007). Promoting student resilience in school contexts. Theory into Practice, 46(2), 162–169. Maureen, J.L. (2004). Protective factors for Inner-City Adolescents at Risk of school dropout. Family factor and social support. Children & Schools, 26 (4), 211-220 Peterson, C., & Seligman M.E.P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York: Oxford University Press. Rashid T. (2008). Positive Psychotherapy. In: Lopez SJ, (ed.). Positive Psychology: Exploring the Best in People, 4. Westport, CT: Praeger Publisher. 187-217. Rogers EM. (2003). Diffusion of innovations. New York: Free Press; 2003. Seligman, M.E.P. (2005). Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist, 60, 410–421. Skerlavaj, M., Hoon Song J., & Lee Y. (2010). Organizational learning culture, innovative culture and innovations in South Korean firms. Expert Systems with Applications, 37(9), 6390- 403. Seligman, M. E. P., Rashid. T., & Parks, A. (2006). Positive Psychotherapy. American Psychologist. 61(8), 86-774. Smith, R.L., & Troth, W. A (1975). Achievement Motivation: A rational approach to Psychological education. Journal of Counseling Psychology, 75, 500-503. Smorti, M. (2014). Sensation seeking and self-efficacy effect on adolescent's risky driving and substance abuse. Procedia Soc Behav Sci, 140: 638- 42. Van Woerkom, M., Nijhof, WJ., & Nieuwenhuis, LFM. (2002). Critical reflective working behavior: a survey research. J European Industrial Training, 26 (8): 375-83. Yates, T. M., & Masten, A. S. (2004). Fostering the future: Resilience theory and the practice of positive psychology. In P. A. Linley and S. Jozeph and (Eds), Positive psychology in practice, 521-539, Hoboken: New Jersey.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,786 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 179 |