تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,030 |
The Different Viewpoint of Islamic Jurisprudence towards the Dominant Rules of Production, Distribution and Consumption | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies (formerly known as Journal of Contemporary Islamic Studies) | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، اردیبهشت 2019، صفحه 35-49 اصل مقاله (674.47 K) | ||
نوع مقاله: Scholary | ||
نویسنده | ||
Muḥammad Rasῡl Āhangarān* | ||
Professor, the Department of Jurisprudence and Law Principles, the College of Fārābī, the University of Tehran, Qom, Iran | ||
چکیده | ||
Islamic jurisprudence contains rules and regulations which indicate the human bliss plan for a blissful life not only in the hereafter and the life after death but also as a bliss provider in this world. Since the issue related to production, distribution and consumption, if not considered as the first priority, is at least among the most important issues which should not be overlooked and neglected in a comprehensive plan, it has naturally received great attention in the comprehensive plan of Islam for the human life. The approach of religion towards this issue is different from the approach of the humankind. The human has addressed this issue based on a materialistic viewpoint and a one-dimensional look at human whose animal dimension only is viewed, but the viewpoint of Islam is a view which is based on both the materialistic and spiritual dimensions, and as a result the viewpoint of Islam is different from the view taken through the lens of the western culture, and this difference is effective in all parts. | ||
کلیدواژهها | ||
Islamic jurisprudence؛ Descriptive propositions؛ Descriptions؛ Prescriptions؛ Value-based system | ||
عنوان مقاله [English] | ||
نگاه متفاوت فقه اسلامی به قوانین حاکم بر تولید، توزیع و مصرف | ||
نویسندگان [English] | ||
محمدرسول آهنگران | ||
استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده [English] | ||
فقه اسلامی دربردارندهی قوانین و مقرراتی است که بیانگر برنامهی سعادت انسان برای یک زندگی سعادتمند نه تنها در آخرت و زندگی پس از مرگ است بلکه تأمین کنندهی سعادت این دنیا نیز به حساب میآید و چون مسائل مربوط به تولید، توزیع و مصرف اگر نگوییم که در اولویت اول قرار دارد لااقل جزء مهمترین مسائل است که در یک برنامهی جامع نباید از نظر دور مانده و مورد غفلت قرار گیرد، طبعاً در برنامهی جامع اسلام برای زندگی انسان بدان توجه درخور صورت گرفته است. رویکرد دین به این مسائل با رویکرد بشری متفاوت است؛ بشر براساس جهانبینی مادی و با نگاه تکبعدی به انسان که تنها بعد حیوانی او را دیده به آن پرداخته ولی نگاه اسلام نگاهی است مبتنی بر هر دو بعد مادی و معنوی و در نتیجه نگاه اسلام با نگاهی که از دریچهی فرهنگ غرب صورت میگیرد متفاوت بوده و این تفاوت در تمام بخشها تأثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
فقه اسلامی, گزارههای توصیفی, هستها, بایدها, نظام ارزشی | ||
مراجع | ||
The Noble Qur’ān. Bell, J. F. (1967), A history of economic thought. New York, the Ronald Press Company. Fusfeld, D. R. (1994), The age of the economist Harper Collins. College publishers. ῌakīmī, M, R. (1988), Al-ῌayāt. Tehran. Publishing Office of Islamic Culture Publications. Hunt, A. k. (1979), The completion of economic institutions and ideologies. Translated by Bihdād Suhrāb, Tehran, Pocket Books Corporate Publications. Kulaynī, M. (1986), Al-Kāfī. Tehran. Dār al-Kutub al-Islāmīyyah. Majlisī, M. B. (1989), Biḥār al-anwār. Beirut, the institute of al-Ṭab‘ va al-Nashr Morishima, M. (1994), Proper and improper uses of Mathematics. Translated by Murteḍā Qare Baghīān, Economics Magazine, No. 3, pp. 45-69. Namāzī, ῌ. (1995), Economic systems. Tehran, Shahīd Beheshtī University Publications. Nūrī, ῌ. (1987), Mustadrak al-Vasā’il wa Mustanbaṭ al-Masā’il. Beirut, the Institute of Āl al-Bayt (a). Overton, H. (1960), Taylor Story of economic thought. New York, Mcgraw Hill Book Company. Robinson, J. (1979), Economic Philosophy. Translated by Bāyazīd Mardūkhī, Tehran, Pocket Books Corporate Publications Roll, E. (1992), A history of economic thought. London,Faber & Faber. Ṣadūq, M. (1985), The Rewards of deeds and the punishment of deeds. Qom, Dār al-Sharīf al-Raḍī Lilnashr. Id. (1997), Al-Hidāyah fī al-Uṣūl wa al-Fūrū‘. Qom, Imām Hādī (a) Institute. Saul, J. (1954), The Ideas of the greatest Scholars of Economics. Translated by ῌussein Pīrnīā, Tehran, Ibn Sīnā Publications. Stale, C. (1989), A history of economic thought from Aristotle to Arrows.Footnote graphics Wormister Wilts.USA. Tafaḍḍulī, F. (1993), The history of economic beliefs. Tehran, Nashr-e Ney Publications. Qadīrī Aṣl, B. (1985), History of Economic Thinking. Tehran, Tehran University Publications. Waḥīdī, ῌ. (1967), History of economic beliefs. Tehran, Sanāī Publications. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 334 |