![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,726 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,850 |
شناسایی موانع و راهکارهای بهبود سیستم کارآفرینی زنان با استفاده از رویکردهای تحقیق در عملیات سخت و نرم | ||
مدیریت صنعتی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 4، 1396، صفحه 609-632 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/imj.2017.239893.1007293 | ||
نویسندگان | ||
مهناز حسین زاده1؛ عالیه کاظمی* 2 | ||
1استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه زنان در زمینۀ کسبوکار نقش مهمی دارند و کارآفرینی در رشد اقتصادی کشورها سهم بسزایی دارد. در ایران نهاد یا سازمان دولتی مختص کارآفرینی و کارآفرینان وجود ندارد و فقط در برخی از وزارتخانهها و نهادهای دولتی، حمایتهای محدودی از خوداشتغالی میشود. این حمایتها عمومی است و زنان نیز همچون مردان در حد امکان از آن بهرهمند میشوند و برای زنان کارآفرین برنامۀ ویژهای وجود ندارد. علاوه بر این مشکلات زیادی وجود دارد که مانع پیشرفت کارآفرینی زنان میشود. هدف از این تحقیق شناسایی موانع توسعۀ کارآفرینی زنان در ایران با رویکرد کلنگر و در نظر گرفتن جهانبینی کلیۀ افراد درگیر در این سیستم، رسم شبکۀ موانع کارآفرینی و تعیین کلیدیترین عوامل در ارتباط با سایر موانع است. در این رابطه از روششناسی سیستمهای نرم برای شناسایی ذینفعان سیستم و موانع توسعۀ کارآفرینی زنان و از رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی، برای ترسیم شبکۀ روابط میان این موانع و مشخص کردن کلیدیترین موانع استفاده شده است. در نهایت مدل مفهومی راهکارهای سیستمی برای بهبود وضعیت سیستم ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل شبکههای اجتماعی؛ روش شناسی سیستم های نرم؛ کارآفرینی زنان؛ موانع توسعۀ کارآفرینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of Barriers and Strategies to Improve Women's Entrepreneurship System Using Hard and soft Operation Research Methodologies | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahnaz Hosseinzadeh1؛ Aliyeh Kazemi2 | ||
1Assistant Prof.Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Associate Prof., Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, women play an important role in business. In addition, entrepreneurship has a significant role in economic growth of countries. There is not any governmental agency or institute dedicated to entrepreneurship and entrepreneurs in Iran. There are only some governmental agencies and departments in the ministries supporting self-employment to some extent. These supports are public for both men and women and there are not any especial plans for female entrepreneurs. Moreover, there are lots of barriers that restrict women's entrepreneurship progress. The aims of this research are identification of women's entrepreneurship development barriers in Iran based on a holistic approach and regarding worldview of all those involved in the system, formulation of entrepreneurship barriers network and identification of key factors relating to the other barriers. In this regard, soft systems methodology has been used to identify the stockholders in the system and to identify barriers of women's entrepreneurship development. Social network analysis has also been used to map the relationships network among these barriers and to identify the key barriers. Finally, the conceptual model of systematic strategies was proposed to help improve the system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Entrepreneurship development barriers, Social network analysis, Soft systems methodology, Women’s entrepreneurship | ||
مراجع | ||
آراستی، ز. (1385). زنان کارآفرین ایرانی و ساختارهای فرهنگی ـ اجتماعی مؤثر در ایجاد کسبوکارهای زنانه. پژوهشزنان، 14(1/2)، 120-93. اسبقی، م. (1385). کارآفرینی زنان موانع و مشکلات. قابل دسترس در http://www.jobportal.ir پایگاه تحلیل خبری خانواده و زنان (1396). قابل دسترس در http://mehrkhane.com/fa/news جواهری، ف.؛ قضاوتی، س. (1383)، موانع کارآفرینی زنان: بررسی تأثیر نابرابری جنسیتی بر کارآفرینی زنان در ایران. جامعهشناسی ایران، 5(2)، 178- 161. چراتیان، ا.؛ قربانی، س. (1393)، تحلیل آثار سیاستهای پولی و مالی بر کارآفرینی (با تأکید بر بخش زنان). توسعۀ کارآفرینی، 7(4)، 793- 773. حسینزاده، م.؛ مهرگان، م.ر.؛ امیری، م. (1395). بررسی بنیانهای روششناختی تحقیق در عملیات در قالب ساختار قیاسهای حملی. نشریۀ مدیریت صنعتی، 8(4)، 600- 575. صابر، ف. (1381). راههای توسعۀ کارآفرینی زنان در ایران. مؤسسۀ انتشارات روشنگران و مطالعات زنان. قادرمرزی، ح.؛ جمشیدی، ع.؛ جمینی، د.؛ نظری سرمازه، ح. (1394)، شناسایی موانع توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی (مطالعۀ موردی: دهستان شلیل ـ شهرستان اردل. فصلنامۀ برنامهریزی منطقهای، (17)، 117- 103. قربانیپور، خ.؛ صابری، ز. (1391). کارآفرینی زنان فارغالتحصیل؛ موانع و چالشها. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان، دانشگاه مازندران. قمبرعلی، ر.؛ رستمی، ف. (1394). شناسایی مشکلات زنان کارآفرین استان کرمانشاه. نشریۀ کارآفرینی در کشاورزی، 2 (1)، 16-1. گلرد، پ. (1384)، عوامل مؤثر در توسعۀ کارآفرینی زنان ایرانی. پژوهش زنان، 3 (1)، 123- 101. مهرگان، م.؛ حسینزاده، م. (1396). مبانی نظری تحقیق در عملیات، نشر کتاب دانشگاهی. میرغفوری، ح.؛ صیادی تورانلو، ح.؛ طاهریدمنه، م. (1388)، تبیین و تحلیل موانع مؤثر بر کارآفرینی زنان: مطالعۀ موردی استان یزد. پژوهشنامۀ مدیریت تحول، (2)،64- 47. نوروزی، م.؛ سریعالقلم، ن. (1388). کارآفرینی دانشگاهی: شناسایی موانع کارفرینی دانشگاهی و راهکارهای تقویت آن. اولین کنفرانس مدیریت اجرایی، تهران. وزارت تعاون، کار و ورفاه اجتماعی (1395). قابل دسترس در www.cspf.ir یاسوری، م.؛ باسطقرشی، م.؛ وطنخواه، ژ. (1394). تحلیل موانع و راهکارهای توسعۀ کارآفرینی زنان روستایی دهستان گوراب پس فومن. پژوهشهای روستایی، 6(2)، 342- 323. یوسفپور، م.؛ حسینزاده، م.؛ حسینزاده، ح.؛ طالبنژاد، س.ر.؛ اکبری، ی. (1391). بررسی عوامل کارآفرینی زنان در توسعۀ اقتصادی کشور ایران. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانشبنیان. References
Arasti, Z. (2006). Iranian Women Entrepreneurs: The Effective Socio Cultural Structures of Business Start-up. Women in development and politics, 4(1,2): 93-120. (in Persian)
Asbaghi, M. (2006). Women's entrepreneurship: obstacles and problems. Available in: http://www.jobportal.ir. (in Persian)
Brush, J. G. (1986). Entrepreneurship. John Wiley and Sons.
Brush, G., Hisrich, R. (2000). Womenowned Businesses, An Exploratory Study Comparing factors Addecting Performance, Rise business Research Institute for small & Emerging Business.
Cheratian, I., Ghorbani, S. (2015). Analysis the Effects of Fiscal and Monetary Policies on Entrepreneurship (With Focus on Women). Journal of Entrepreneurship Development, 26, 773-793. (in Persian)
Family and Women’s Analytical Database, http://mehrkhane.com/fa/news, (2017). (in Persian)
Ghadermarzi, H., Jamshidi, A., Jamini, D., Nazri. S, H. (2005), Identification Hampering Factors Affecting Development of Rural Women's (Case Study: Shalil Villages- Ardal Township). Journal of Zonal Planing, 17, 103-117. (in Persian) Ghambarali, R., Rostami, F. (2005), Identifying Challenges Faced by Women Entrepreneurs of Kermanshah Province. Journal of Entrepreneurship in Agriculture, 2(1), 1-17. (in Persian)
Civil Servants Pension Organization (C.S.P.O). (2016). Available in: www.cspf.ir. (in Persian)
Golrad, P. (2005). Factors Affecting Iranian Women Entrepreneurship, Women in Development & Politics, 3(1), 101-123. (in Persian)
Ghorbanipour, Y., Saberi, Z. (2013). Entrepreneurship of women graduates: obstacles and challenges. National Conference on Entrepreneurship and Knowledge Based Business Management. (in Persian)
Holland, P.W., Leinhardt, S. (1979). Perspectives on social network research, Pittsburgh, Pennsylvani.
Hosseinzadeh, M., Mehregan M.R., Amiri, M. (2017). Investigating the methodological foundations of Operations Research in the form of the categorical syllogism. Journal of Industrial Management, 8(4), 575- 600.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,028 |