![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,412 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,709 |
بررسی و تحلیل جامعه مطلوب در اندیشهی اجتماعی سیدجعفر کشفی | ||
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 159-179 اصل مقاله (316.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jstmt.2018.236748.1114 | ||
نویسندگان | ||
جهانبخش ثواقب* 1؛ پروین رستمی2 | ||
1عضو هیأت علمی/گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان | ||
2دانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه لرستان، گروه تاریخ | ||
چکیده | ||
اندیشهی اجتماعی هر دورهای متأثر از شرایط جامعهای است که بهبحث در مسائل اجتماعی و نهادهای اجتماعی میپردازد. در دورهی قاجار نیز، عوامل سیاسی و مذهبی گوناگونی باعث حضور و نفوذ علمای شیعی در جامعه و حکومت شد که ناگزیر بهطرح مباحثی در زمینهی سیاست و اجتماع پرداختهاند. از جملهی این عالمان، سیدجعفر دارابی کشفی از علما و فقهای اصولی شیعه بود که بهمقولهی اندیشهی اجتماعی که میبایست حاکم بر جامعهی عصر قاجار باشد از دیدگاه دین اسلام، پرداختهاست. وی در کتابهای تحفهالملوک و میزانالملوک بهاندیشهی اجتماعی و توصیف جامعه میپردازد و برای اینکه جامعهای مطلوب را ترسیم نماید که حاکم قادر باشد بر جامعه حکومت نماید، زندگی فردی و امور خانوادگی و اجتماعی را تشریح میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی اندیشهی اجتماعی کشفی براساس تحلیل محتوای دو اثر مذکور است. یافتهی پژوهش نشان میدهد که کشفی قصد داشته بهترسیم زندگی فردی و اجتماعی با تعلیم اخلاقی و دین بپردازد و عقل و عدالت را پایهی جامعه قرار میدهد. وی در نهایت بهدنبال دستیابیبه مدینهی فاضله است و در این راستا بهمقوله ارتباط میان افراد در جامعه و چگونگی زندگی اجتماعی و رابطهی حکومت و جامعه و بسیاری از خصائل و فضایل انسان که از طریق آن میتواند بهسعادت دنیوی و اخروی دست یابد بهصورت مشروح و مفصل پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
قاجاریه؛ دارابی کشفی؛ اندیشهی اجتماعی؛ جامعه مطلوب؛ تحفهالملوک؛ میزانالملوک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey and Analysis Of Desired Society in Seyyed Jafar Kashfi' Social Thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Jahanbakhsh Savagheb1؛ Parvin Rostami2 | ||
1History Group, Faculty of Literature & Humanitis, Lorestan University | ||
2Lorestan University | ||
چکیده [English] | ||
Society-based thinking in every period is influenced by the conditions of the society, and it is closely correlated with social institutions and social problems. During the Ghajarid Period, various religious and political factors paved the way for the pronounced presence of Shiite ulema in the society and in the government. Among the distinguished Muslim scholars, Seyyed Jafar Darabi Kashfi was a religious jurisprudent and a theoretician who was interested in social theories dealing with the ways to rule on the basis of Islamic faith during the Ghajarid government. In his books, Tohfat-ol-Moluk and Mizan-ol-Moluk, he focuses on social theories in order to describe the society, Moreover, he focuses on individual and family affairs in order to portray an ideal society for a ruler. The present study describes how the ulema were politically influential during the Ghajarid Period, and in particular, it deals with Kashfi's social theories. Findings show that Kashfi tried to outline the individual as well as social life in the light of ethical and religious teachings in an effort to base the society on reason and justice. His ultimate goal was to create a utopia, and to this end, he focused on the relationships among individuals in the society, and he discussed in detail the relationship between the government and the society in the one hand, and the relationship between the social life and various virtues for happiness both in this world and in the Hereafter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ghajarid, Darabi Kashfi, Society-based thinking, Social theory, Tohfat-ol-Moluk, Mizan-ol-Moluk | ||
مراجع | ||
آدمیت، فریدون و ناطق، هما (1356)، افکار اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در آثار منتشر نشدۀ دوران قاجار، تهران: آگاه. - اعرافی، علیرضا (زیر نظر، با همکاران)، (1386)، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و مبانی آن، ج1، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، تهران: سمت، چ2. - ترنر، جاناتان اچ (1378)، مفاهیم و کاربردهای جامعهشناسی، ترجمۀ محمد فولادی و محمدعزیز بختیاری، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی. - تقیزاده داوری، محمود (1385)، «بررسی اشتراکات و افتراقات در فلسفه اجتماع افلاطون و فارابی»، پژوهشهای فلسفی و کلامی، دانشگاه قم، سال هفتم، شمارۀ سوم، بهار: 131- 159. - جلالیمقدم، مسعود (1379)، درآمدی به جامعهشناسی دین و آراء جامعهشناسان بزرگ دین، تهران: مرکز. - حائری، عبدالهادی (1367)، نخستین رویاروییهای اندیشهگران ایران با دو رویۀ تمدن بورژوازی غرب، تهران: امیرکبیر. - راسل، برتراند (2535)، اخلاق و سیاست در جامعه، ترجمۀ محمودحیدریان، تهران: بابک. - رحمانیان، داریوش (1391)، تاریخ تفکر سیاسی در دوره قاجاریه، تهران: دانشگاه پیام نور، چ3. - سروش، عبدالکریم (1376)، درسهایی در فلسفۀ علوماجتماعی، تهران: نی، چ2. - شکوهی، ابوالفضل (1381)، «نگاهی دیگر به فلسفۀ سیاسی سیدجعفر کشفی»، فصلنامۀ علومسیاسی، سال پنجم، شمارۀ 2(پیاپی18)، تابستان: 135- 148. - طباطباییفر، محسن (1384)، نظام سلطانی از دیدگاه اندیشۀ سیاسی شیعه (دورۀ صفویه و قاجاریه)، تهران: نی. - فارابی، ابونصر محمد (1358)، سیاست مدنیه، ترجمه و تحشیۀ جعفر سجادی، تهران: انجمن فلسفه ایران. - فدایی مهربانی، مهدی (1395)، «وجوه عرفانی در اندیشۀ سیاسی کشفی»، سیاست، دورۀ 46، شمارۀ 1، بهار: 171- 188. - فراتی، عبدالوهاب (1378)، اندیشههای سیاسی سیدجعفر کشفی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی. - فراتی، عبدالوهاب (1382)، «دولت آرمانی شیعه در اندیشۀ کشفی»، شیعهشناسی، سال اول، شمارۀ 3و4، پاییز و زمستان: 169- 180. - فرسار، احمد (1377)، جامعهشناسی، اصول و مبانی و نظریهپردازان، تهران: اوحدی. - کریپندورف، کلوس (1390)، تحلیل محتوا: مبانی روششناسی، ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: نی، چ5. - کشفی، سیدجعفر دارابی (1375)، میزانالملوک و الطوایف صراط المستقیم فی سلوک الخلائف، تحقیق مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، حوزۀ علمیه قم. - کشفی، سیدجعفر دارابی (1381)، تحفهالملوک، گفتارهایی دربارهی حکمت سیاسی، ج1و2، تهیه و تحقیق - مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی، پژوهشکدۀ اندیشۀ سیاسی اسلام، بهکوشش عبدالوهاب فراتی، قم: بوستان کتاب. - گیدنز، آنتونی (1374)، جامعهشناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نی، چ2. - مطهری، مرتضی (1372)، جامعه و تاریخ، تهران: صدرا. - موسوی، سارا و علمی نصیرآباد، بهنام (1395)، «رویکرد علماء به مشروعیت نهاد سلطنت، مطالعه موردی؛ روزگار فتحعلی شاه»، تاریخ و فرهنگ، سال 48، شمارۀ پیاپی96، بهار و تابستان: 121- 141. - نصیرالدین طوسی، محمدبن محمد (1389)، اخلاق ناصری، تصحیح عزیزالله علیزاده، تهران: فردوس، چ3. - نوذری، حسینعلی (1381)، بازخوانی هابرماس (درآمدی بر آراء، اندیشهها و نظریههای یورگن هابرماس)، تهران: چشمه. - نیکگهر، عبدالحسین (1369)، مبانی جامعهشناسی، تهران: رایزن. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 532 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 351 |