تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,871 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,987 |
بررسی ماهیت انسان با تأکید بر نهجالبلاغه | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 1-23 اصل مقاله (348.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2018.226179.1005440 | ||
نویسندگان | ||
حسن رضایی هفتادر* 1؛ صفر نصیریان2 | ||
1دانشیار؛ پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2دانشآموختۀ دکتری مدرسی معارف اسلامی؛ پردیس فارابی دانشگاه تهران ، قم، ایران | ||
چکیده | ||
اندیشهوران مسلمان، نظریههای مختلفی دربارۀ تبیین ماهیت انسان عرضه کردهاند. این اختلاف نظر آنان، موجب میشود تا برای دریافت تبیین درستی از ماهیت انسان، به معارف وحیانی توجه کنیم. معارف وحیانی بهویژه نهجالبلاغه، در تکوین ماهیت انسان، به دو مرحله باور دارند: یکی تکوین جوهرۀ انسان و دیگری تکوین ساحتهای ترکیبی او. بر همین اساس، انسان از منظر جوهری، با سایر مخلوقات یکی است و از منظر ترکیب، با آنها تمایز دارد. در مرحلۀ اول جوهرۀ انسان، از نور لایزال الهی نشأت میگیرد و در مرحلۀ دوم، از ساحتهای گوناگونی برخوردار میشود. ساحتهای انسان بهطور عمده، دو ساحت جسمانی و روحانی هستند، ولی ساحت روحانی، خود ابعاد مختلفی چون حیات، شهوت، ناطقه و ایمان (عقل) دارد. به اینترتیب، در تعریف انسان از منظر معارف وحیانی بهویژه نهجالبلاغه چنین میتوان گفت: «انسان جوهری نورانی است که مرکب از دو ساحت جسم و روح بوده و دارای ابعاد گوناگون روح مانند حیات، شهوت، ناطقه و ایمان است». | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد روح؛ جوهرۀ انسان؛ ساحتهای انسان؛ ماهیت انسان؛ نهجالبلاغه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Examination of Human Nature from the Viewpoint of Nahj al-Balagha | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Rezaee Haftador1؛ Safar Nasirian2 | ||
1Associate Professor, College of Farabi , University of Tehran, Qom, Iran | ||
2PhD In Islamic Theologiy, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Muslim thinkers have offered different theories to specify the human nature. The disagreement that exists among them leads us to refer to the divine knowledge in order to achieve an accurate specification of the human nature. The divine knowledge, especially as manifested in Nahj al-Balagha, puts forth the notion that human nature has been created in two stages: first, his essence has been generated and then, his combined domains have been formed. Accordingly, human being is similar to other creatures with regard to essence, but is different from them concerning the combined domains. In the first step, human essence originates from the Eternal Divine Light, and in the second stage, he receives his various domains. Human domains can be generally divided into the physical and spiritual realms. Subsequently, his spiritual domain is divided into different dimensions such as life, passion, rationality, and faith (reason). As a result, from the viewpoint of the divine knowledge, especially Nahj al –Balagha, the human being can be defined as "a luminous essence constituted from the two domains of body and soul who has various dimensions such as life, passion, rationality, and faith." | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human nature, human essence, human domains, dimensions of soul, Nahj al-Balagha | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. نهج البلاغه (1414 ق). قم: هجرت. 1. آقاجمال خوانساری، محمدبن حسین (۱۳۶۶). شرح بر غررالحکم و درر الکلم، تهران: دانشگاه تهران.
2. ابن أبیالحدید، عبدالحمید (1404 ق). شرح نهجالبلاغة لابن أبی الحدید، قم: مکتبة آیةالله المرعشی النجفی.
3. ابناثیر جزری، مبارکبن محمد (1367). النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، قم: مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان. 4. ابنعربی، محمدبن علی (1366). فصوص الحکم، بیروت: دارالکتاب العربی. 5. ابنمنظور، محمدبن مکرم (1414 ق). لسان العرب، بیروت: دار صادر.
7. ارسطو، (1364). سیاست، ترجمۀ حمید عنایت، بیجا: بینا.
13. بهزاد، محمود (1353). داروینسیم و تکامل، بیجا: بینا. 14. تمیمی آمدی، عبدالواحد (بیتا). غررالحکم و دررالکلم، ترجمۀ محمدعلی انصاری قمی، تهران: بینا.
22. راغب اصفهانی، حسینبن محمد (1412 ق). المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داوودی، دمشق: دارالعلم. 23. سید مظهری، منیره (1389). «بررسی تطبیقی سیمای انسان کامل از دیدگاه ابنعربی و ملاصدرا»، عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، شمارۀ 25، پاییز. 24. شجاری، مرتضی (۱۳۸۳). «ماهیت انسان از دیدگاه ابنعربی و ملاصدرا»، پژوهشهای فلسفی، شمارۀ 191، تابستان.
27. ـــــــــــــــــــــ (1378 ق). عیون أخبار الرضا (ع)، تهران: نشر جهان. 28. طبرسی، فضلبن حسن (بیتا). إعلام الوری باعلام الهدی، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
31. فراهیدی، خلیلبن أحمد (1409 ق). کتاب العین، قم: نشر هجرت.
34. فیومی، أحمدبن محمد (1414 ق). المصباح المنیر، قم: مؤسسۀ دارالهجرة.
38. مجلسی، محمد باقر (1404 ق). بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمه الأطهار (ع)، بیروت: مؤسسة الوفاء. 39. مظفر، محمد رضا (1390). المنطق، قم: اسماعیلیان.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 407 |