
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,912,980 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,963,935 |
مرگاندیشی و معنای زندگی در هایدگر | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 25-49 اصل مقاله (880.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2018.242285.1005509 | ||
نویسندگان | ||
علی عسگری یزدی* 1؛ مسعود میرزایی2 | ||
1دانشیار؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مرگاندیشی در نگاه هایدگر و تأثیر آن بر معنای زندگی ناشی از رابطۀ انسان با هستی و هستی معطوف به مرگ اوست. هایدگر مرگاندیشی را مختص دازاین اصیل دانسته و زندگی اصیل را معنادار میداند. او اندیشۀ مرگ را نیرویی برای گسست از پوچی روزمرگی و معناداری زندگی بهشمار میآورد. در مواجهۀ با نیستی و تکاپو در میدان مرگآگاهی دازاین قادر به کسب بصیرت نسبت به واقعیت جهان، آزادی و اصالت بخشیدن به زندگی خود و به تبع معنا وجهت دادن به زندگی است. حفظ هویت فردی، کشف امکانات وجودی دازاین در این دنیا، انتخاب آگاهانه و زندگی متفکرانه و مسئولیت در برابر خود و دیگران از پیامدهای زندگی اصیل و معنادار است. دیدگاه هایدگر در زمینۀ معنای زندگی دیدگاهی طبیعتباور بود. به نظر هایدگر، معیار بیرونی برای عمل انسانی وجود ندارد و انسان خود آفرینندۀ ارزشهاست. اصالت و ارزشمند بودن در گرو انتخاب و تعیین نشدن توسط معیارهای بیرونی و دیگران است. به نظر وی آنچه مهم است، در راه بودن است، حتی اگر هدفی بهعنوان هدف نهایی وجود نداشته باشد. از دیدگاه هایدگر زندگی معنادار لازمۀ هستی اصیل است که در آن انسان بهدلیل ترس از مرگ و برای رهایی از دلهرۀ ناشی از ترس از مرگ، به زندگی معنا میبخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترسآگاهی؛ دازاین؛ مرگآگاهی؛ معنای زندگی؛ هایدگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Thinking about Death and the Meaning of Life in Heidegger | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asgari Yazdi1؛ Masoud Mirzaei2 | ||
1Associate Professor, University of Tehran, Iran | ||
2PhD Student, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
According to Heidegger, thinking about death and its influence on the meaning of life arose from the relationship of man with his being and being to his death. Heidegger considers death to be original to Dasein and considers an authentic life as a meaningful life. He considers the thought of death as a force to break the absurdity of the daily routines of life. Facing nothingness and struggle in the face of death, Dasein gains insight into the reality of the world, freedom and authentication of his life, and as a result, gives meaning and direction to his life. Preserving personal identity, discovering Dasein’s existential possibilities in this world, conscious choice and thoughtful life, and responsibility for themselves and others are the consequences of an authentic and meaningful life. A person who does not die has an inalienable life. And there is this kind of fear and escape from deathand the routines. Such a human being lives in refuge from the fear and anxiety caused by the thought of death, and lives in the will of the community. But, he does not have a real sense of security and the other decision-makers will determine his destiny. Such a person does not have a clear understanding of the goals pursued by his behaviors, since he does not own his life and thus feels confused and finds his life meaningless. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Death awarenessanexiety, Meaning of life, Heidegger, Dasein, Consequences | ||
مراجع | ||
)ــــــــــــــــــــ36. 2001(. “the Concept of a Meaningful Life”, American philosophical Quarterly 38, , pp. 137-153.
ــــــــــــــــــ. 39 (1998). Death and Authenticity, in: Death and Philosophy, Edited by Jeff Malpas and Robert C. Solomon, London and New York, Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20,233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,217 |