تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,314 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,765 |
تحلیل تلئولوژیک مهارتهای اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 2، تیر 1397، صفحه 283-304 اصل مقاله (801.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2018.223179.1007088 | ||
نویسندگان | ||
ندا ابراهیمی مقدم* 1؛ کمال درانی2 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2استاد دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
کودکان و نوجوانان از طریق کسبِ مهارتهای اجتماعیـ هنجارها، انگیزهها، نگرشها، و رفتارهای لازم برای تطبیق با نیازهای اجتماعی و نیز حفظ روابط بینِفردی را فرامیگیرند. مدارس، بهمنزلة مهمترین پایگاه آموزشی، نقش بسزایی در پرورش این مهارتها در دانشآموزان دارند. با توجه به اهمیت موضوع و نقش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سیاستهای این نهاد، در تحقیق حاضر، محتوای سند تحول از نظر میزان توجه به مقولههای مهارتهای اجتماعی از دیدگاه هدفگزینی تلئولوژیک تحلیل محتوا شد. برای این کار، پس از دستهبندی و شمارش گزارههای آشکار و پنهان و محاسبة شاخصهای آمار توصیفی، به منظور برآورد میزان درجة اهمیت شاخصها، از روش آنتروپی شانون استفاده شد. برای محاسبة ضریب قابلیت اعتماد و پایایی پژوهش، پژوهشگران فصل چهارم سند را مجدداً کُدگذاری کردند و ضریب توافق 75/92درصد بهدست آمد. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مؤلفة مهارتهای ارتباطی (41درصد) و پس از آن مسئولیتپذیری (27درصد) و مهارتهای مقابلهای (20درصد) است و به مؤلفههای همدلی (5/0درصد) و جرئتورزی (68/0درصد) کمترین توجه صورت گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ تلئولوژی؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ مهارتهای اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teleological Evaluation Contents of Social Skills in Document of Fundamental Reforms in Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Ebrahimi Moghadam1؛ Kamal Dorrani2 | ||
1Ph.D. Student, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Children and teenagers learn norms, motivation, attitudes, and behaviors, and maintain interpersonal relationships to adapt to social needs through the acquisition of social skills. Schools have an important role in the development of these skills. Owing to the importance of the issue and the role of Document of Fundamental Transformations in Education in this institution’s policies, this study conducted a quantitative analysis of the contents of Document of Fundamental Transformations in terms of attention to the categories of social skills from the goal setting of teleological perspective. After sorting and counting covert and overt statements, and calculating descriptive statistics, to estimate the degree of importance of Indicators, Shannon entropy method was employed. For calculating the reliability and validity of research, re-encoding was used by other researchers in Chapter 4 of the document, and the agreement coefficient obtained 92.75 percent. Results showed that the highest amount of attention and the importance were about Relationship skills (41 percent), the responsibility (27 percent), and the coping skills (20 percent), respectively. Finally, Empathy (0.5 percent) and Assertiveness (0/68 percent) had received little attention. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, Teleology, Document of fundamental transformations in education, Social Skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,056 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 905 |