تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,460 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,837 |
اعتبارسنجی مدل زمینهای اثرگذار بر رفتار خادمانۀ کارگزاران سازمان حج و زیارت | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 11، دوره 16، شماره 2، تیر 1397، صفحه 485-502 اصل مقاله (472.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2018.206924.1006835 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا امینی* 1؛ فریبرز رحیمنیا2 | ||
1استادیار، بخش مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استاد، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با رویکرد آمیختة اکتشافیـ مدل ایجاد ابزارـ بهمنظور شناسایی اثر عوامل زمینهای بر رفتار خادمانة کارگزاران سازمان حج و زیارت در اماکن متبرکة مکه و مدینه با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی در بخش کیفی انجام شده است. دادههای کیفی با استفاده از نمونهگیری هدفمند بر اساس معیارهای نظامنامة ارزیابی عملکرد کارگزاران خادم سازمان حج و زیارت از طریق 18 نفر از خادمان برتر تا اشباع نظری مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شد. متن مصاحبههای انجامشده در قالب واحدهای فکر کدگذاری، مقولهبندی، و در نهایت در طبقات مضامین طبقهبندی و اعتباریابی شد. یافتههای کیفی تحقیق ویژگیهای رفتار خادمانة کارگزاران را در قالب چهار رفتار انساندوستانه، رفتار پیشقدمانه، رفتار وظیفهگرایانه، و رفتار خودگرایانه و عوامل زمینهای مؤثر بر آن را در قالب دو زمینة شخصی و زمینههای مرتبط با نقش تبیین میکند. پس از کشف مقولههای مدل ارائهشده در مرحلة کیفی، بهمنظور اعتبارسنجی کمّی مدل استخراجشده، پرسشنامهای مشتمل بر 123 گویه طراحی و تنظیم شد و در اختیار 205 نفر از کارگزاران بهصورت نمونهگیری در دسترس قرار گرفت و اعتبار مدل بهصورت کمّی نیز تأیید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آمیختة اکتشافی؛ رفتار خادمانه؛ سازمان حج و زیارت؛ عوامل زمینهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validating the Model of Stewardship Behavior of the Servants of Hajj and Pilgrimage Organization | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Amini1؛ Fariborz Rahimnia2 | ||
1Assistant Professor, Department of Management, University of Shiraz, Shiraz, Iran | ||
2Professor, Faculty of Economic & Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study was performed with a mixed exploratory approach – tool creation model – aiming to model the contextual factors on the stewardship behavior of Hajj and pilgrimage organization servants in the holy places of Mecca and Medina using the conventional content analysis in qualitative section. Semi-structured interviews were performed with 18 top servants to achieve the qualitative data from the purposive sampling method according to criteria of the code of conduct performance evaluation of the Hajj pilgrimage organization servants to reach theoretical saturation. Texts of the interviews performed were categorized and encoded in units of thought and they were finally classified in theme classes and intra-subject agreement methods of two coders were used to validate it. The research qualitative findings explain the servants' stewardship behavior in the form of four behaviors: Humanitarian, pioneering, service-orientation, and self-orientation behaviors, and contextual factors affecting it in terms of personal background factors and role-related background factors. After discovering the category of the model presented in the qualitative stage, a 112-item questionnaire was designed and regulated to qualitatively validate the extracted model, and it was provided for 205 servants by available sampling method and the validity of the model was qualitatively verified. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Stewardship Behavior, contextual factors, Hajj and Pilgrimage Organization, Mixed Exploratory | ||
مراجع | ||
10. Byrne, B.M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS Basic Concepts, Applications, and Programming, New York: Taylor and Francis Group.
11. Craig, J.B., Dibrell, C. and Neubaum, D.O. (2009). Stewadship Behaviour as Governance in Family Businesses, International Journal of Farrar and S. Watson (Eds.), Contemporary issues in corporate governance, 277-296.
12. Crant, J.M. (2000). Proactive Behavior in Organizations, Journal of Management; 26(3): 435-462.
13. Donaldson, T. and Preston, L.E. (1995). The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications, Academy of Management Review, 20: 65-91.
14. Dunham, R.B., Pierce, J.L. and Newstrom, J.W. (1983). Job Context and Job content: A conceptual perspective, Journal of management, 9(2): 187-202.
15. Ghitulescu, B.E. (2013). The Impact of Work Context on Adaptive and Proactive Behaviors, Journal of Applied Behavioral Science, 49(2): 206-245.
16. George, D. and Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
17. Heide, J. and Wathne, K.H. (2006). Friends, businesspeople, and relationship roles: a conceptual framework and a research agenda, Journal of Marketing, 70: 90-103.
18. Hernandez, M. (2007a). Stewardship: Theoretical Development and Empirical Test of its Determinants, Dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Sim B. Sitkin, Supervisor, Fuqua School of Business; Duke University.
19. Hernandez, M. (2007b). Promoting Stewardship Behavior in Organizations: A Leadership Model, Journal of Business Ethics, 80: 121-128.
20. Hill, C.W.L. and Jones, T.M. (1992). Stakeholder-agency theory, The Journal of Management Studies, 29(2): 131-155.
21. Hirsch, P., Michaels, S. and Friedman, R. (1987). “Dirty hands” versus “clean models”, Theory and Society, 16: 317-336.
22. Janssen, H.T. (2010). Stewardship in West African Vodun: A case study of OUIDAH BENIN. Thesis presented in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in Geography, Missoula: The University of Montana.
23. Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior, Journal of Organizational Behavior, 23: 695-706.
24. Kahn, W.A. (1990). Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work, Academy of Management Journal, 33: 692-724.
25. Madrid, H.P., Patterson, M.G., Birdi, K.S., Leiva, P.I. and Kausel, E.E. (2014). The role of weekly high-activated positive mood, context, and personality in innovative work behavior: A multilevel and interactional model, Journal of Organizational Behavior, 35(2): 234-256.
26. McShane, S.L. and Glinow, M.A.V. (2009). Organizational Behavior [essentials], NewYork: McGRAW-HILL.
27. Mertens, D.M. (1998). Resarch methods in education and psychology: Integrity diversity with quantitative and qualitative approaches, Thousand Oaks, CA: Sage.
28. Peterson, C. and Seligman, M. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification, New York: Oxford University Press.
29. Rogelberg, S.G., Barnes-Farrel, J.L. and Creamer, V. (1999). Customer Service Behavior: The Interaction of Service Predisposition and Job Characteristics, Journal of Business and Psychology, 13(3): 421-435.
30. Ruyter, K.D., Jong, A.D. and Wetzels, M. (2009). Antecedents and consequences of environmental stewardship in boundary-spanning B2B teams, Journal of the Acad. Mark. Sci, 37:470-487.
31. Singh, J. and Sirdeshmukh, D. (2000). Agency and trust mechanisms in relational exchanges, Journal of the Academy of Marketing Science, 28: 150-167.
32. Snyder, C.R. and Lopez, S. (eds.) (2002). Handbook of positive psychology, Oxford, UK: Oxford University Press.
33. Triandis, H.C. (1982). A model of choice in marketing, in: M. Leigh (Ed.), Choice Models for Buyer Behavior, Research in Marketing Supplement 1, JAI Press Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |