تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,095,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,201,354 |
اطلاعیۀ آمادگی و دعاوی دموراژ ناشی از آن: بررسی دکترینها و رویۀ قضایی | ||
مطالعات حقوق خصوصی | ||
مقاله 11، دوره 48، شماره 3، مهر 1397، صفحه 549-565 اصل مقاله (270.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlq.2018.244011.1006949 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد طباطبائی نژاد* 1؛ مصطفی مداحی نسب2 | ||
1استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری حقوق نفت گاز، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در قراردادهای اجارۀ سفری کشتیها برای جلوگیری از معطل ماندن کشتی و تأخیر در بارگیری یا تخلیه شرطی با عنوان دموراژ درج میشود. دموراژ نوعی وجه التزام است مبنی بر اینکه اگر بارگیری یا تخلیۀ محموله بیشتر از مهلت مشخصشده برای این منظور طول بکشد، اجارهکننده باید بهازای زمان بیشتری که صرف بارگیری یا تخلیه کرده است، به نرخ مشخصی مبلغ مابهازا را بپردازد. معمولاً در قرارداد بین طرفین شرط میشود که پیش از شروع زمان مهلت بارگیری یا تخلیه مالک کشتی (توسط فرمانده کشتی) اطلاعیۀ آمادگی را در شرایط خاصی صادر کند. صدور اطلاعیۀ آمادگی پیش از محقق شدن شرایط الزامی آن همواره از دلایل اختلافات و دعاوی در زمینۀ دموراژ بوده است. در این پژوهش رویۀ داوریها و رسیدگیهای قضایی و دکترین ناشی از آنها نسبت به چنان دعاوی سؤال و چالش تحقیق بوده است، ازاینرو ابتدا در قالب کلیات ادبیات و تأسیسات حقوقی موضوع مورد بحث تبیین شده است، سپس با بررسی پروندههای اصلی که در دعاوی مربوط به اطلاعیۀ آمادگی پیشرس منشأ اثر بودهاند، رویۀ داوری و قضایی در مورد چنین اختلافاتی تبیین میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اجارۀ سفری؛ اطلاعیۀ آمادگی؛ دموراژ؛ کشتی؛ معطلی؛ مهلت بارگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
CASE LAW STUDY OF DEMURRAGE CLAIMS: CONCERNING DISPUTES OF INCHOATE NOTICES | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Mohammad Tabatabai Nejhad1؛ Mostafa Maddahinasab2 | ||
1Assistant Professor of Law Department, University of Tehran, Iran | ||
2PhD Candidate in Oil and Gas Law, Faculty of Law and Political Sciences, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Demurrage clause is stipulated in voyage charter parties so that ships and oil tankers would not be detained. Demurrage is a kind of liquidated damage which sets a penalty against charterer of the ship in the case that he detains the ship or tanker for more than the agreed lay time for loading or unloading the ship or tanker. It is common and usual that parties of this kind of charter party would determine a particular situation, stipulated in contract, for sending a notice of readiness, from owner of the ship to the charterer, or whom he introduces to the owner. Therefore, owner, or captain of the ship as owner’s deputy, is obliged to send such notice under such circumstances. Sending notice of readiness before reaching the agreed circumstances has been a cause for a lot of demurrage claims. In this article we have examined leading cases on this subject which have made changes to the jurisprudence of this issue. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ship, Oil Tanker, Voyage Charter party, Demurrage, Notice of Readiness, Laytime | ||
مراجع | ||
الف) فارسی 1. فیضی چکاب، غلام نبی؛ هاشمیزاده، سید علیرضا (1391). «مسئولیت پرداخت دموراژ در قراردادهای اجارۀ کشتی برای سفر معین»، مجلۀ مطالعات حقوق تطبیقی، دورۀ 3، ش 1، ص 131-111. 2. کاتوزیان، ناصر (۱۳۹۴). قواعد عمومی قراردادها، ج 4،چ نهم، تهران: شرکت سهامی انتشار. 3. نجفی اسفاد، مرتضی (1393). حقوق دریایی بر پایه قانون دریایی ایران و مقررات بینالمللی دریایی، چ ششم، تهران: سمت. ب) خارجی
1. Aspragkathou, Desponia (2007). “ Review of the GENCON Charter Clauses for the Commencement of Laytime: Analysis of the Time Lost in Waiting for a Berth to Count as Laytime or Time on Demurrage Clause”, Journal of Maritime Law & Commerce, Vol. 38, No. 4, pp. 603- 615.
2. Aspragkathou, Desponia (2009). “The Asbatankvoy Charterparty Clauses for the Commencement of Laytime- Interpretation under English and American Law”, Journal of Maritime Law & Commerce, Vol. 40, No. 1, pp. 133- 148.
3. Aspragkathou, Desponia, (2007). “The Happy Day and Issues of the Invalidity of a Notice of Readiness under English Law”, Journal of Maritime Law & Commerce, Vol. 38, No. 2, pp. 191- 213.
4. Beatson, Jack and Andrew Burrows and John Cartwright (2010). “Anson’s law of contract”, Oxford University press, 29th edition, New York.
5. Berlingieri, Francesco (1977). “The Allocation of Risk of Delay in Voyage Charter Parties”, Journal of Maritime Law & Commerce, Vol. 8, No. 4, pp. 497-504.
6. Byrne, William P., (2006).” Competing Periods in Determining Laches in Demurrage Dispute”, Transportation Law Journal, Vol. 33, pp. 135-143.
7. Etting, Theodore M., (1884). “Demurrage”, The American Law Register, Vol. XXXII. __20, pp. 153- 161.
8. Mankabady, Samir (1987).” Arbitration in Shipping Disputes under English Law” Northern Kentucky Law Review, Vol. 14, pp. 13- 40.
9. Nasirian, Yashar, (2013). " Revisions in the concept of commencement of laytime and demurrage clauses in international sale contracts", Master thesis in maritime law in Lund University under supervision of Dr. Abhinayan Basu Bal.
Cases:
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,003 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,142 |