
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,621 |
تعداد مقالات | 71,531 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,857,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,901,912 |
گذر معنا از نگاره به فرانگاره | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 3، مهر 1397، صفحه 13-20 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.247522.665824 | ||
نویسندگان | ||
مازیار زند* 1؛ سعید زاویه2؛ امیر نصری3 | ||
1دانشگاه هنر تهران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران | ||
3دانشگاه علامه طباطبایی، گروه فلسفه هنر | ||
چکیده | ||
تفسیر، فرایندی است که هدف از آن رسیدن به فهم است. هدف از تفسیر، درک معنای اشکال و یافتن پیامی است که آنها میخواهند به انسان منتقل سازند. از نقطه نظر گادامر، ایماژها بیانی مبتنی بر مشارکت بیننده/تاویلگر در روند شکلگیری تصویر هستند و از این رو امکان جدایی ابژه و تاویلگر وجود ندارد. هم تصویر و هم بیننده هنگام تجربه تولید ایماژ تغییر مییابند. ایماژ موضوعی ثابت و ایستا نیست بلکه ادراکی است که خود را طی تجربهی «مشاهده» شکل میدهد. در روند دیدن، زمینههای فرهنگی و تجربههای دیداری بیننده در پردازش تصویر دخالت کرده و از این رو تجربههای دیداری او دارای ساختاری تاریخی-فرهنگی میگردد؛ دادهها و داشتههای پیشین برنوع دیدن و درک بیننده تاثیر میگذارند. از این رو ناظر تحت تاثیر فرانگارهها تصویر را میبیند، میسازد و معنا میکند. این مقاله به واکاوی نقش خیال در بازتولید تصویر در ذهن بیننده پرداخته و قصد دارد برای وجود فرانگاره و کیفیت تاثیر آن روشی علمی و قابل سنجش کمی پیدا کند. در نهایت نمونه پژوهشی نشان میدهد بیننده اثر بیش از آنکه نگارهها را ببیند تحت تاثیر فرانگارههای ذهن خود قرار دارد و تصاویر را پیش از دیدن و فهمیدن تفسیر کرده و فرم را تنها به واسطه تجربه دیداری خود میفهمد وکامل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
نگاره؛ فرانگاره؛ فهم؛ هرمنوتیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Understanding from picture to meta-picture | ||
نویسندگان [English] | ||
Maziar Zand1؛ Saied Zavieh2؛ amir nasri3 | ||
1Tehran Art Uni | ||
2Tehran Art Uni | ||
3professor | ||
چکیده [English] | ||
Synopsis : . . Interpretation is the process aimed to achieve understanding. The purpose of the interpretation is to understand the meaning of forms and find the messages they try to convey to us. From Gadamer's perspective, images are based on the participation of viewers in the process of image formation, and there is no possibility of separation of object and subject. Both the image and the viewer are modified when they experience the production of images. The Image is not fixed and static, but a perception that forms itself within the "observation" experience. Seeing is a process of processor mind and it is unique to him; in this process, the cultural backgrounds and visual experiences of the viewer effect in the processing of developing images, and therefore human visual experiences finds a historical-cultural structure, while previous data is affected. Hence, the observer under the influence of Meta-picture sees the image and makes it. This article, titled “Understanding from picture to Meta-picture", looks at image, the understanding of the image, the explanation of the Meta-picture, and the role of the Meta-picture in understanding an image. The purpose of this article is to explain the role of imagination in reproduction of the image in the viewers mind and intends to be scientific and measurable. In the end, by doing a survey tries to find out whether the viewer in his imagination refers to a subject outside the image and creates a new image or not. Until the twentieth century, it was believed that the understanding was based on the creator of a work. The twentieth-century thinkers suspected this: if the intention is to create a message, to create a state in the receiver and transmit the message to the viewer, we have basically not understood until the states of viewer and recipient have been taken into account in this process. This article is dedicated to explaining the terms of understanding and seeing under the influence of the phantom and formation of the image. In the following, the issue of intermediate spaces in the oriental art and the role of imagination at the presence of the viewer are mentioned. In the end, we did a survey. The method of scientific research in social sciences has been used in seven stages. Step 1 - Initial question, Step 2 - Exploration deals (Reading - Exploratory interviews), Stage 3 - Theoretical plan of the research question, Step 4 - Making the analytical model, Step 5 - Observation, Step 6 - Analyzing the information and Step 7 - Conclusion. The collection of information was in field and library practice. The purpose of the research was to find out if the viewer has more frank in mind than he or she sees, or how the human person in his imagination refers to a subject outside the image and creates a new image. The conversion of the quality of this process into quantity has been the goal of research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Picture, Meta-Picture, understanding, Hermeneutic | ||
مراجع | ||
فهرست منابع بورکهارت، ت (1390)، ارزش های جاودان در هنر اسلامی، (ا. رحمتی, تدوین)، فرهنگستان هنر، تهران. جواهرینیا، ف (۱۳۸۷)، نگرشی ژرف به یی چینگ و مفاهیم آن، بدیهه، تهران. ربانیگلپایگانی، ع (1381)، هرمنوتیک فلسفی در اندیشه گادامر، قبسات، شماره؟؟؟؟؟، صص 24-29. کیوی، ر (۱۳۸۵)، روش تحقیق در علوم اجتماعی (نظری و عملی) (نسخه ویراست ۲)، (ع. نیکگهر، مترجم)، نشر توتیا، تهران. لوتز، ک (138۷)، گادامر: شکلگیری هرمنوتیک ایماژها، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، ۱۱ (۱)، صص ۵۸-۷۹. مجتهد شبستری، م (۱۳۷۵)، هرمنوتیک، کتاب و سنت، نشر طرح نو، تهران. نامور مطلق، ب (138۷)، یائوس و ایزر: نظریه دریافت، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، ۱۱ (۱)، صص ۹۳-۱۱۰. نصر، س (138۵، تیر)، پژواک در فضای تهی/ اهمیت خلأ در هنر اسلامی، مجله خردنامه همشهری، شماره ۴، صص ۱۶-۱۷. نصر، س (۱۳۸۹)، هنر و معنویت اسلامی، (ر. قاسمیان، مترجم)، نشرحکمت، تهران. ویتگنشتاین، ل (۱۳۸۱)، پژوهشهای فلسفی (نسخه چاپ دوم)، (ف. فاطمی، مترجم)، نشر مرکز، تهران.
Belting, H (2001), Bild Anthropologie:Entwurfefure ineBildwissenschaft, Wilheil Fink Verlag, Munchen.
Betti, E (1967), Allgemeine Auslegungslehre als Methodik der Geistewissenschaften, J. C. B. Mohr, Tübingen.
Brown, G & Yule, G (1983), Discourse analysis, Cambridge University Press, Cambridge.
Gadamer, H. G (1990), Gesammelte Werke (Vol. 1), Mohr Verlag, Tuebingen.
Gadamer, H. G (2003), Truth and Method, (J. Weinsheimer, Trans.), Continum, New York.
Hove, L.-J (2004), Improving Image Retrieval with a Thesaurus for Shapes, The VORTEX Prototype, Bergensis, THE FACULTY OF SOCIAL SCIENCES, DEPARTMENT OF INFORMATION SCIENCE AND MEDIA STUDIES.
Jean-François Le, N (1979), La Sémantique psychologique, French P, Paris.
Lao-tzu (2008), Tao Te Ching, (J. Legge, Trans.), Manor, Rockville, Maryland.
Mitchell, W. J (1986), Iconology: Image, Text, Ideology, U of Chicago P, Chicago.
Stalnaker, R (1987), "Assertion" Syntax and Semantics, Yale University Press, New Haven and London.
Stanfford, B. M (2009), The Remaining 10 Percent: The Role of Sensory Knowledge in the Age of the Self-Organizing Brain, (J. Elkins, Ed.), Routledge, New York, London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 789 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 878 |