
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,621 |
تعداد مقالات | 71,531 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,857,437 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,901,511 |
ماهیت فضا و زمان در آثار چند رسانه ای کتی پاترسون | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 23، شماره 3، مهر 1397، صفحه 21-30 اصل مقاله (2.62 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.250296.665859 | ||
نویسندگان | ||
راضیه مختاری دهکردی* 1؛ احمد نادعلیان2؛ محسن مراثی3 | ||
1گروه پژوهش هنر،دانشکده هنر ، دانشگاه شاهد ، ایران | ||
2عضو هیات علمی دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
3عضو هیات علمی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با هدف شناسایی فضا و زمان در آثار چند رسانه ای کتی پاترسون با شیوه توصیفیT تحلیلی با روش گردآوری کتابخانه ای تدوین شده است.کتی پاترسون به عنوان یکی از هنرمندان چند رسانه ای با به کارگیری چندین رسانه ی گوناگون هنری غالباً فضا و زمان را با استفاده از تکنولوژی مفاهیم میکرو و ماکرو، فاصله گذاری، فاصله زمانی، چرخه زمانی و زمان بندی، و روابط زمانی را به اشتراک می گذارد. او فضایی را ایجاد می کند تا مخاطب را از حالت منفعل خود خارج و سعی می کند تا با درگیر کردن اکثر ادراکات حسی ، فضا و زمان را به شکل جدیدی ارائه دهد و نحوه ی برخورد متفاوتی با مسئله ی زمان را به وجود آورد. در نهایت فضا در آثار پاترسون فراتر از چارچوب ریاضیات برای برقراری ارتباطی ژرف، و تصور ناشناخته ها می باشد. در این راستا از چارچوب مفهومی و روش شناسی ملهم از رویکرد گوتفرید بوهم و تی جی لسینگ استفاده شد . نتایج پژوهش نشان داد، پاترسون درک جدیدی از زمان را برای مخاطب ارائه می دهد تا بتواند خوانش های متوالی و همزمانی را داشته باشد. مخاطب در درک فضا و زمان آثار چندرسانه ای پاترسون، نقشی فعال داشته و خود تعیین کننده مدت زمان دریافت آثار است. | ||
کلیدواژهها | ||
زمان؛ چیدمان چند رسانه ای؛ هنر چند رسانه ای؛ کتی پاترسون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Nature of Space and Time in the Multimedia Artworks of Katie Paterson | ||
نویسندگان [English] | ||
razieh mokhtari dehkordi1؛ Ahmad Nadalian2؛ Mohsen Marasy3 | ||
1Art Research, the Faculty of Arts, Shahed University. Iran | ||
2The member of Art Faculty, Shahed univesity | ||
3Mwmber of Art Faculty, Shahed University | ||
چکیده [English] | ||
The present paper aims at identifying space and time in the multimedia artworks of Katie Paterson with a descriptive-analytical method and library compilation method. Katy Patterson, as one of the multimedia artists with the use of several different artistic media, often space It uses the technology of micro and macro concepts, spacing, time interval, time cycle, timing, and time relationships. He creates an atmosphere that removes the audience from her passive mode and tries to present a new way of engaging most sensory perceptions, space, and time, and creates a different way of dealing with the problem of time. In the heart of Patterson's work, it examines the relationship between man and the world in terms of time and space. Ultimately, space in Paterson's works goes beyond the framework of mathematics to communicate profoundly, and to imagine unknowns. Patterson's work is often a reference to the great cause, before the incomprehensible greatness of the universe, which at the same time acknowledges the wondrous technological forces that some aspects are almost counterproductive. Although in panoramic areas, Paterson's works can be less visual and familiar; this is the way he uses space and time to communicate with human and cosmic scales. The combination of romantic sensitivity with a research-based approach, the conceptual contradiction and minimalist post-art of her works, eliminates the gap between the viewer and the furthest periods of time and the universe. She relates relatively familiar aesthetics and the languages available for modern and old technology, such as radio waves, candles, pianos and disco balls to translate seemingly incomprehensible things into concepts. In this regard, the conceptual framework and methodology used was inspired by the Götterfried Boehm and TJ Lessing approaches. The results showed Paterson offers a new understanding of the time for the reader to have consistent readings. The audience has an active role in understanding the space and time of Paterson's multimedia works, and determines the length of time the works are received. it has been argued that according to Boehm, it is possible to differentiate the dimensions of the time in the multimedia arrangement: the time of presentation and the time of receipt. Although Paterson's time of play is in the present, it has a deep link with the past. The audience can break down the linear readings of time, walk through the works, and determine how long it will take to understand the works. He can also have a multidisciplinary reader; he or she reads simultaneously or sequential reading and sensory perception; in the sense of being continually receiving from the point of the works, or through crossover methods such as pausing, moving, Standing, glimpse or precise gaze will have a sensory perception. Paterson takes advantage of the sensory perception of the audience in understanding the space and time of works, and does not neglect them. Another result of the research is the reflection of Einstein's ideas, including the relative concepts of time and black holes that Patterson refers to in her works. Paterson displays the relative importance of space and time through her artworks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
time, Multimedia Installation, Multimedia Art, Katie Paterson | ||
مراجع | ||
اوکویرک، استینسون و دیگران ( 1393)، مبانی هنر: نظریه و عمل، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت(، تهران. راش، مایکل (1389)، رسانه های نوین برای قرن ۲۰، ترجمه بیتا روشنی، انتشارات نظر، تهران. سوری، حمید (1392)، نگاهی به چرایی چندرسانهای در هنرمعاصر، هنر و رسانه، شماره ؟؟؟؟؟؟، صص15ـ6. کامران، افسانه (1392)، نشانه شناسی زمان و گذر آن در عکسهای یادگاری، نشریه هنر های زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 18، شماره 2، ت، صص 1-15. مصباح، گیتی و رهبرنیا، زهرا (1390)، پیوستار زمانی - مکانی باختین در هنر تعاملی جدید (بررسی تطبیقی دو نمونه فرهنگی)، مطالعات تطبیقی هنر، دوره 1، شماره 1، صص 1-15. Boehm, Gottfried (1987), Bild und Zeit, in Das Phänomen Zeit in Kunst und Wissenschaft, ed, Hannelore Paflik, Weinheim: VCH Verlagsgesellschaft, Acta humaniora, pp. 1-22.
Carroll, Noel (2007), Art and globalization, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol.65, No. 1, pp. 131- 143.
Holt, Nancy (1983), Quoted in Lippard, Lucy. Overlay: Contemporary Art and the Art of Prehistory, Pantheon Books , New York.
Lucie Smith, Edward (2004), Art Terms (Dictionary of Art Terms), Thames& Hudson, London.
Luke, Ben (2012), Katie Paterson quoted in Ben Luke, Katie Paterson: Me and my meteorite, Vening Standard. 24 April.??????????
McClain, Jeoraldean (2009), Time in the visual arts: Lessing and Modern Criticism, Forlaget politisk revy, Copenhagen.
Paterson, Katie (2008), Earth-Moon-Earth: Moonlight Sonata Reflected from the Surface of the Moon, Modern Art Oxford, ???????????.
Ring Petersen, Anne (2015), Installation Art: Between Image and Stage, Museum Tusculanum Press University of Copenhagen.
http://katiepaterson.org وبگاه سایت رسمی هنرمند، کتی پاترسون: ( تاریخ دسترسی 18/11/2017)
https://www.pinterest.com/pin/185984659591795264/( تاریخ دسترسی 27/11/2017)
https://www.pinterest.com/pin/57491332722583441/( تاریخ دسترسی 28/11/2017)
https://www.artandeducation.net/announcements/148275/katie-paterson-salt-13( تاریخ دسترسی 20/11/2017)
http://www.jamescohan.com/artists/katie-paterson?view=slider ( تاریخ دسترسی 25/11/2017)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 779 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 938 |