
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,621 |
تعداد مقالات | 71,530 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,857,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,901,171 |
ترکیب ابزارهای پرسونا و نقشه سفر کاربر در فرایند طراحی خدمات | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 12، دوره 23، شماره 3، مهر 1397، صفحه 115-125 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.236745.665677 | ||
نویسندگان | ||
امیر مسعود فریدی زاد* ؛ سعید علیاری | ||
عضو هیئت علمی | ||
چکیده | ||
مطالعات داخلی حوزه طراحی صنعتی، کمتر به طراحی کاربرمحورِ خدمات پرداخته اند. این مقاله با تمرکز بر این فقدان کوشیده است ضمن معرفی دو ابزار معتبر پرسونا و نقشه سفر کاربر، جایگاه این دو را در طراحی خدمات و در قالب پروژه بهبود ایستگاه های دوچرخه شهر اصفهان، مورد بررسی قرار دهد. بر همین اساس در این مقاله با رویکردی توصیفی و پس از بررسی کتابخانه ای ادبیات زمینه ای موضوع و دست یابی به تعاریف مشترک از مفاهیم تحقیق به شیوه تحلیل محتوا، بررسی میدانی کاربست ابزارها در قالب طراحی موردی تحت بررسی قرار گرفت. به این ترتیب، به کمک بازنمایی یکی از پرسوناهای پروژه بهبود خدمات ایستگاه های دوچرخه، به همراه طرح نقشه سفر مربوطه، شرح نقاط قوت و ضعف کاربرد میدانی دو ابزار، مورد بحث قرار گرفت. جمع بندی نتایج نشان می دهد، ترکیب دو ابزار پرسونا و نقشه سفر کاربر در جریان فرایند طراحی خدمات، ضمن ایجاد تصویری روشن از تجربه کاربر، زنجیره معنی داری از هم افزایی سلسله اطلاعات مربوط به تجربه کاربرانِ منحصر به فرد را به ارمغان می آورد، که تفسیر و درک چرایی بسیاری خواست ها و تصمیمات ایشان را برای تیم طراحی و کارفرمایان امکان پذیر و سادهتر می گرداند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی خدمات؛ پرسونا؛ نقشه سفر کاربر؛ دوچرخه شهری؛ اصفهان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Combination of persona and user journey map in service design process | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Aliari؛ | ||
چکیده [English] | ||
Service design is a Less well-known subject in design knowledge. This shortage is more serious in less developed societies. This issue shows the importance of studies in service design in these contexts. This study investigates Persona and User journey map as important tools in service design. A real project about city bike sharing system was performed in Isfahan town. Isfahan city bike sharing has a little history about 8 years. The project focus was on bike stations that don't work properly. It seemed there were a lot of problems in this service that had led to inefficient results. At a glance, there were lacks of user centered approaches in the whole system. Then redesign of this service by using tow tools, persona and user journey was considered in combination together. But there were not enough knowledge in both tools. There for this paper studies persona and user journey map quiddity and structures in the first part. The persona is a tool for presenting user groups differences and personalities. Persona show demographic data, life style, wishes and the story of users. Previous studies have shown designers obtain a deep insight about users by persona. In the other hand persona can only be used for reveals users properties in static situations but not in dynamic periods of times. There for there was a need for a tool for unfolding of user interactions in time periods. User journey can reveal emotions, service touchpoints and user needs through interacting with systems. User journey combines story line of evidence with what happens in a whole interaction to presents a respectful vision on behavioral reflects of user to the system. The second sector of study tries to represent how these tools can apply for service improvement. This part of paper starts with an introduction of Isfahan bike sharing system as a case study. It has shown how to build and use of persona and user journey map for native projects in this section. Mojtaba, one of the project's personas appeared from this case study and showed relative data in a persona image format. This persona was one of four personas that made in this project. A User journey map made for this persona too. This journey showed three periods of interactions: before, use and after. There were a lot of pains and miserable point in Mujtaba's journey that needed attention. In conclusion, we found significant results as different scenarios of use for selective persona, persona had serious concerns in confrontation with touchpoints and peak-end points in journey emotions. Positive results of this study showed these two service design tools have problem-solving abilities for less developed societies subjects too. But there were some lacks in utilization of this tools in design. Appropriate use of these tools demands correct estimating of projects scale and designers previous experiences in service design. We found these tools as good tools for training service design to students. Service design and its methods need more studies for proper use in these projects and these topics reqiere more efforts in future studies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Service design, persona, user journey map, Isfahan, city bike | ||
مراجع | ||
باطنی پور، ندا؛ یاسمن، خداداده و محمدپور، نازنین (1391)، طراحی سیستم کرایهی دوچرخه برای جزیره کیش با رویکرد کاربر محور"، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 17، شماره 4، صص 75-82. ترکمانی، وجیهه و چمنی، ساناز (1393)، پرسونا از دیدگاه زویا پیرزاد، بهارستان سخن، دوره 10، شماره 26، صص 145-162. خداداده، یاسمن و بافرونی، سمیرا (1391)، مطالعه روشمند جهت دستیابی به مشخصه های طراحی در دستگاه خودکارپست، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 50، صص 61-68. دادخواه، شیما و مرتضایی، سید رضا (1393)، بکارگیری روش کاربرمحور مبتنی بر رفتارگرایی در طراحی محصول، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 19، شماره 1، صص 85-92. رنجبر، هادی؛ حق دوست، علی اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ علیرضا، خوشدل؛ سلیمانی، محمدعلی و بهرامی، نسیم (1391)، نمونه گیری در پژوهش های کیفی: راهنمایی برای شروع، مجله دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شماره 39، صص 238-250. فریدی زاد، امیرمسعود و هاتف، سارا (1396)، طراحی برای پایداری اجتماعی از طریق سیستمهای خدمت- محصول، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره 22، شماره 1، صص 137-149. Abbing, E. R (2010), Brand driven innovation: Strategies for development and design, Ava Publishing, Bern.
Brangier, E & Bornet, C (2011), Human Factors and Ergonomics in Consumer Product Design: Methods and Techniques, Taylor and Francis, London.
Clatworthy, S (2011), Service innovation through touch-points: Development of an innovation toolkit for the first stages of new service development, International Journal of Design, 5(2), pp.15-28.
Chasanidou, D; Gasparini, A. A & Lee, E (2015), Design thinking methods and tools for innovation, International Conference of Design, User Experience, and Usability, Springer International Publishing, New York.
Cooper, A; Reimann, R & Cronin, D (2007), About face 3: the essentials of interaction design, John Wiley & Sons, New Jersey.
Coorey, G; Neubeck, L; Peiris, D; Hersch, F; Patel, B; Lyford, M & Redfern, J (2014), O142 The use of journey mapping and persona creation to inform design of an e-health strategy to support cardiovascular disease prevention, Global Heart, 9(1), pp.39-47.
Crosier, A & Handford, A (2012), Customer journey mapping as an advocacy tool for disabled people: a case study, Social Marketing Quarterly, 18(1), pp.67-76.
Eräranta, K; Leino, T; Seppälä, T; Viña, S & Timonen, E (2016), Mapping the Pig Tale Journey: A multidisciplinary design framework for cultural mapping in an old abattoir, City, Culture and Society, 7(1), pp.25-33.
Erlhoff, M & Marshall, T (2008), Design dictionary: perspectives on design terminology, Walter de Gruyter, Basel.
Hagen, M. V & Bron, P (2014), Enhancing the experience of the train journey: changing the focus from satisfaction to emotional experience of customers, Transportation Research Procedia, 1(1), pp.253-263.
Hanington, B & Martin, B (2012), Universal methods of design: 100 ways to research complex problems. Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions: Rockport Publishers, Massachusetts.
Howard, T (2014), Journey mapping: A brief overview, Communication Design Quarterly Review, 2(3), pp.10-13.
Kelle, S; Henka, A & Zimmermann, G (2015), A Persona-based Extension for Massive Open Online Courses in Accessible Design, Procedia Manufacturing, 3, pp.3663-3668.
Moon, H; Han, S. H; Chun, J & Hong, S. W (2016), A Design Process for a Customer Journey Map: A Case Study on Mobile Services, Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 26(4), pp.501-514.
Miaskiewicz, T & Kozar, K. A (2011), Personas and user-centered design: How can personas benefit product design processes, Design Studies, 32(5), pp.417-430.
Nielsen, L (2012), Personas-user focused design (Vol. 15), Springer Science & Business Media, Berlin.
Ortbal, K; Frazzette, N & Mehta, K (2016), Stakeholder Journey Mapping: An Educational Tool for Social Entrepreneurs, Procedia Engineering, 159, pp.249-258.
Pruitt, J & Adlin, T (2010), The persona lifecycle: keeping people in mind throughout product design, Morgan Kaufmann, Massachusetts.
Rosenbaum, M. S; Otalora, M. L & Ramírez, G. C (2017), How to create a realistic customer journey map, Business Horizons, 60(1), pp.143-150.
Schäfer, C; Zinke, R; Künzer, L; Hofinger, G & Koch, R (2014), Applying Persona method for describing users of escape routes, Transportation Research Procedia, 2, pp.636-641.
Stickdorn, M; Schneider, J; Andrews, K & Lawrence, A (2011), This is service design thinking: Basics, tools, cases, Wiley, New York.
Temkin, B. D (2010), Mapping The Customer Journey, Forrester Research, Massachusetts.
Turner, A. M; Reeder, B & Ramey, J (2013), Scenarios, personas and user stories: User-centered evidence-based design representations of communicable disease investigations, Journal of biomedical informatics,46(4), pp.575-584.
Vincent, C. J & Blandford, A (2014), The challenges of delivering validated personas for medical equipment design, Applied ergonomics, 45(4), pp.1097-1105.
Designkit (2017), www.designkit.org/methods/63, Sighted on 2017/8/25.
Business.tutsplus (2017), www.business.tutsplus.com/tutorials/customer-journey-map--cms-27014, Sighted on 2017/8/25.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,016 |