تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,006 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,755,407 |
از خودآیینی اخلاق مُلکی تا دگرآیینی اخلاق ملکوتی (نگاهی نو به گونههای مختلف مناسبات میان دین و اخلاق) | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 10، دوره 15، شماره 2، تیر 1397، صفحه 481-502 اصل مقاله (511.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2018.240826.1005503 | ||
نویسندگان | ||
علی فتحی* 1؛ امیر معصومخانی2 | ||
1استادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2کارشناسی ارشد فلسفۀ اخلاق، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از پرسشهایی که همواره ذهن متفکران را به خود مشغول کرده، ارتباط بین دین (شرع) و عقل بوده است. در جهان اسلام هم به این مسئله پرداخته شده و بهطور ویژه موضوع حسن و قبح در حوزة اخلاق بحث شده است. در این مقاله گونههای مختلف مناسبات میان اخلاق و دین مطرح خواهد شد و هر یک از این رویکردها نقد و بررسی میشود و در نهایت با نگاهی نو به دیدگاه مختار پرداخته خواهد شد که بر اساس آن با تفکیک میان اخلاق مُلکی و ملکوتی نشان دادهایم که اخلاق مُلکی ابتنا و وابستگی به دین ندارد و شاید مستقل از دین موضوع نظر واقع شود، لکن اخلاق ملکوتی و متعالی جز در پناه دین حاصل نمیشود و در ذیل دین تعریف و تبیین میشود و خودفرمانروایی و خودآیینی در حوزة اخلاق ملکی با خدافرمانروایی و دگرآیینی در ساحت اخلاق ملکوتی سازگار و جمعپذیر است، به این معنا که شاید در بسیاری از موارد احکام اخلاقی مشترکی را توصیه و تجویز کنند، لکن روح و به تعبیر ادقّ بنیاد فعل و خاستگاه توصیه و تحذیر متفاوتی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ اخلاق ملکوتی؛ اخلاق مُلکی؛ حسن و قبح؛ شرع؛ عقل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
From the Autonomy of Worldly Ethics to the Heteronomy of Divine Ethics (A new Stance to the Different Types of Relations between Ethics and Religion) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Fathi1؛ Amir Masoumkhani2 | ||
1Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Master's Holder, Mofid University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
A question that has always engulfed the minds of the thinkers is the relationship between religion and reason. This issue has been dealt with in the Islamic world, too, and in particular, the subject of good and evil in the field of ethics has been discussed. In this article, various types of relations between ethics and religion are discussed, each of these approaches has been criticized, and finally, a new viewpoint to autonomy has been offered in which a distinction between Worldly ethics and divine ethics is used to show that the worldly ethics is not based or dependent on the divine ethics and can be examined independently. However, the divine and transcendental ethics can only be driven from religion and is defined and explained in the context of religion. Moreover, it is found that autonomy in the domain of worldly ethics is congruent with heteronomy in the domain of divine ethics, that is to say, the two might prescribe similar moral rulings in many cases, but the spirit, and more precisely, the basis of their acts and the origin of their suggestions and admonitions are different. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
reason, Religious Law, Ethics, Good and evil, Worldly ethics, Divine ethics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 320 |