تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,963 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,248 |
محاسبه اثرات بازگشتی مستقیم CO2 ناشی از بهبود کارایی مصرف سوخت در بخش حمل ونقل استان های ایران | ||
فصلنامه تحقیقات اقتصادی | ||
مقاله 3، دوره 53، شماره 4 - شماره پیاپی 125، دی 1397، صفحه 805-828 اصل مقاله (3.83 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jte.2018.68386 | ||
نویسندگان | ||
سهراب دل انگیزان1؛ آزاد خانزادی2؛ مریم حیدریان* 3 | ||
1دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی | ||
2استادیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی | ||
3دانشجوی دکتری اقتصاد بخش عمومی دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
"اثرات بازگشتی"، اصطلاحی است که بیان میکند با بهبود کارایی انرژی، هزینهی واقعی خدمات انرژی در هر واحد کاهش یافته و در نتیجه تقاضا برای خدمات انرژی افزایش می یابد. از اینرو، ذخیره بالقوه انرژی و کاهش انتشار CO2 ناشی از بهبود کارایی خنثی می شود. هدف اصلی در پژوهش حاضر، محاسبه اثرات بازگشتی مستقیم CO2 ناشی از بهبود کارایی مصرف سوخت در بخش حملونقل میباشد که برای استانهای ایران در دوره زمانی 1394-1385 در سه مرحله انجام شده است. در ابتدا با استفاده از معادله اسلاتسکی، فرمول محاسباتی اثرات بازگشتی مستقیم CO2استخراج و سپس با برآورد کششهای قیمتی و درآمدی تقاضا در بخش حمل ونقل، اثرات بازگشتی مستقیم CO2برای 30 استان کشور در یک دوره ده ساله محاسبه شده است. نتایج محاسبات نشان میدهد که اثرات بازگشتی به سبب اجرای سیاست حذف یارانه انرژی و افزایش قیمت سوخت، دارای روند همگرا و نزولی (بهطور متوسط 51/2 تا 09/1 درصد) بوده است. طبقه بندی JEL: R41, Q41, C23, C51 | ||
کلیدواژهها | ||
اثرات بازگشتی مستقیم CO2؛ کارایی مصرف سوخت؛ حمل ونقل؛ استان های ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Calculation Direct CO2 Rebound Effects from Improving Energy Efficiency in the Transportation Sector of Iran Provinces | ||
نویسندگان [English] | ||
Sohrab Delangizan1؛ Azad Khanzadi2؛ maryam heidarian3 | ||
1Associate Professor of Economics, Razi University. | ||
2Assistant Professor of Economics, Razi University | ||
3Ph.D. student of Public Economics, Razi University. | ||
چکیده [English] | ||
"Rebound effect" is a term that implies by improving energy efficiency, the real cost energy services per unit decreases and therefore demand increases for energy services. Hence, the potential energy saving and reducing CO2 emissions from improving efficiency will be offset. The main objective in this study is the calculation of direct CO2 rebound effects from improving energy efficiency in the transportation sector, which was conducted for Iran provinces during the period 2006-2015 in three stages; First, by using the Slutsky equation, computational formula direct CO2 rebound effects is extracted, and then with estimated price and income elasticities of demand in the transportation sector, the direct CO2 rebound effects was calculated for the 30 provinces in ten years. The results show that the rebound effects due to the implementation of the elimination of energy subsidies and increasing fuel prices, have a trend convergence and declining effect (on average 2/51 to 1/09 percent). JEL Classification: C51, C23, Q41, R41 | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Direct CO2 Rebound Effects, Fuel Consumption Efficiency, Transportation, Iran Provinces | ||
مراجع | ||
Bentzen, J. (2004). Estimating the rebound effect in US manufacturing. Energy Economics, 26, 123-134. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 669 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |